HD Fat Bob intryck?

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Har för närvarande en Honda Hornet 900 som jag trivs ganska så bra med men nu är det snart dags att byta.

Är inne på att köpa något åt glidarhållet men som ändå går att lägga ner hyfsat i kurvorna, har en pigg motor, bra bromsar och är allmänt körglad. Har provkört flera olika modeller från diverse tillverkare men har nu konstigt nog fastnat för en Harley Davidson vid namn Fat Bob. I samband med att jag provkörde den testade jag en del andra HD modeller men de flesta var ganska jobbiga att köra, hade dåliga vägegenskaper eller kändes helt enkelt för gubbiga. Just Fat Bob känns dock inte det minsta gubbig, bromsarna tar bra (dubbla skivor fram), den går o lägga ner ganska mycket och är dessutom lättkörd. Den jag provkörde hade annan mjukvara i motorn, öppet luftfilter och bättre flödande avgassystem. Den kändes inte särskilt slö alls, inte ens i jämförelse med min Hornet 900 som går riktigt bra. Vid lägre varvtal accelererade den tom bättre (grymt vrid) men det är klart att började man varva ordentligt så hände det inte fullt lika mycket som med horneten.

Någon annan här inne som har en sådan hoj eller som har provkört och vill dela med sig av sina erfarenheter? HD brukar väl inte vara kända för att tillverka särskilt körglada cyklar men den här är tydligen ett undantag.

Bild:

http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/f/4/-/-/08FatBobFR3-4Black.jpg
http://www.motorstown.com/images/harley-davidson-fxdf-dyna-fat-bob-01.jpg

Köp en Yamaha MT-01. 1700cc V-twin med monstervrid, kul motorkaraktär, skön att köra och väldigt bra vägegenskaper.

Fast har du nu snöat in på glidare så är nog en Fat Bob helt OK, fast jag tvekar starkt på att den går att lägga ner hyffsat i kurvor. :)

Hör du till oss fåtaliga som gillar HDmotorernas gång och kan acceptera (eller som jag uppskatta!) fintstonetekniken/prestandan då ar det bara fördelar med att köpa Fatboyen

Du får tex tillgång till en enorm eftermarknad (inte bara på motorsidan)
Du kan behålla hojen i många år

Det ar lite som att jamföra laminatgolv och golvvarme mot ekparkett och kakelugn (det sistnamda ar underhållskravande opraktiskt och dyrt men har bra andrahandsvarde)
Orkar man med det sistnamnda kan det vara ratt mysigt aven om det ar heelt omodernt

Men visst ar MT01 (och aven HD XR1200) sakert en battre hoj rent prestandamassigt

Vill du hotta upp den så kan jag tipsa om Stefan Farnells bygge "Fast Bob"
Den byggde han på (det tidiga) 80talet och såg ut att göra 200 redan nar den stod still
PÅ den tiden var det en ovanligt snabb kickstartad HD

fast bob 1.jpg

Last edited:
Harley Davidson själva benämnder Fat Bob som "the best handling hd ever built" (ej att förväxla med Fat Boy det är en helt annan cykel). Sen om det stämmer är en annan femma och självklart är det inget att jämföra med en riktig sportcykel men för att vara en hoj med glidarstuk är körbarheten enligt min uppfattning ganska så bra.

Jag har provkört Sportser 1200 och jag måste säga att jag gillar karaktären hos Big Twin och Dyna modellerna betydligt bättre, speciellt 103 motorn i ostrypt utförande (luft & buller som det ju kallas av någon anledning). Visst det är inga extrema mängder hästkrafter (drygt 90) men vridmomentet (136 Nm) finns defenitivt där. Och skulle man om något år tycka att cykeln går lite tamt kan man alltid montera HDs Screaming Eagle 120R motor (135hk/175Nm).

Det ar bra att du har last på i broschyrerna
Du verkar gilla HD BT
Du kanske tom saljer HD?
Sista inlagget gav mig tyvarr ett plastigt intryck
120" motorn ar fin men ska man åka fort på HD ar det bara att team upp med genuina HD indie high perf gubbar
Det kravs om du ska hålla igång den snurran

Last edited:
Läst på i broschyrerna varför jag tillade "sen om det stämmer är en annan femma" och sen viktigast av allt provkört o jämfört. Jo jag gillar karaktären hos BT då den har bra bottendrag vilket jag föredrar framför högvarvande motorer med högt antal hk. Dock så gillar jag inte alla HD BT modeller (softail/touringmodellerna är defenitivt inget för mig då det enligt mitt högst personliga tycke är mer gubbstuk). V-Rod är ganska fräcka men körbarheten är betydligt sämre än hos Dyna bortsett från rent effektmässigt. Nej jag säljer inte HD men troligen min Honda så småningom (inget ont om den då jag tycker det är en riktigt bra cykel).

Läst på i broschyrerna varför jag tillade "sen om det stämmer är en annan femma" och sen viktigast av allt provkört o jämfört. Jo jag gillar karaktären hos BT då den har bra bottendrag vilket jag föredrar framför högvarvande motorer med högt antal hk. Dock så gillar jag inte alla HD BT modeller (softail/touringmodellerna är defenitivt inget för mig då det enligt mitt högst personliga tycke är mer gubbstuk).
V-Rod är ganska fräcka men körbarheten är betydligt sämre än hos Dyna bortsett från rent effektmässigt. Nej jag säljer inte HD men troligen min Honda så småningom (inget ont om den då jag tycker det är en riktigt bra cykel).

Aha
Sorry för piken
Det låter som att du vet vad du vill ha
Jag kan hålla med om en del av dina tankar
En sak som kan vara bra att veta ar att HD "kokar soppa på en spik"
Dvs det ar ur blott ett fåtal ramar tankar och motorer man skapar hela sitt modellutbud
Så om du gillar en modell minus ngn detalj ja då ar det ofta latt fixat

Last edited:
Vill man åka snabbt finns det betydligt bättre alternativ än glidarstuk men man vill ju inte köpa en helt handikappad hoj för det, det var därför jag blev positivt överaskad när jag testade Fat Bob. Får ta o testa XR 1200 men de andra Sportster jag provade var i vart fall inte min melodi.

Angående 120R, är den verkligen så dålig? HDs övriga maskiner verkar annars hålla ganska så bra nu för tiden.

Men xr ska inte blandas ihop med en vanlig sportster, 91 hästar och fotpinnarna rakt ner gör den till en hoj att köra aktivt på. Ja det är ju så klart ingen sporthoj, men det förstår nog dom flesta.

Kan mycket väl tänka mig att XR 1200 känns mer sportig och går att lägga ner ännu mer, får väl ta o provköra en vid tillfälle. Dock så blir det sannolikt inte aktuellt med en sådan för mig ändå då man missar lite av fördelen med en glidare dvs att man sitter riktigt gött och i en bra position för att köra längre sträckor. Drygt 90 hästar är ungefär vad man får ut ur en BT 103 med luft & buller, dock så har man betydligt bättre bottendrag i BT maskinen jämfört med den som sitter i XR 1200 (135Nm mot 100Nm). Sen får man naturligtvis inte glömma att FB väger något kg mer. Jämfört med vanliga Sportster 1200 tyckte jag i vart fall att FB gick betydligt bättre och även att kvalitetsintrycket kändes högre. HD verkar helt klart ha blivit betydligt bättre på den punkten jämfört med hur det varit på en del tidigare modeller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT