hd å turbo..

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
nån som har lite koll på sånna instalationer?? har en buell som kanske skulle få lite andnings hjälp isf.. å jag var inte så sugen på ett aerocharger kit..
men hur gör man me olje trycket? är ju inte nå värsting tryck på dessa relik motorer... externt trycksystem för turbo instalationen? lämplig turboval?

hittade på den här sidan.. www.rbracing-rsr.com han/dom verkar ju veta en del om det hela.. men det är där det.. sen var det dyra grejjer med.. sprutet kanske e nåt? kommer väl å få reda på en del om grejjer från nämnda firma då min polare har beställt ett "kit" därifrån.. men jag tänkte vad ni hadde för synpunkter på det hela som vart me i branchen ett tag..

bra eller dåligt välkommnas.. :)

/Micke

En sak som slog mig bara:
De anger effekten vid 2 bars laddtryck, vad har man för komp orginal om en luftkyld motor klarar 2bar laddtryck på pumpsoppa utan cylinderspacer......

Sen är det rätt kul läsning längre ner på sidan där de diskuterar om vad som bör bytas för att få någon form av tillförlitlighet:
1. Kammarna är kass för turbo
2. Kopplingen pallade inte mer än 135 häst
3. Byt stakar de gillar ingen form av överladdning
4. Byt toppar och vevhus de gillar inte mer än 200 häst
5. Byt kolvar orginal spricker
6. Svetsa veven

Deras minsta kit levererar ju enl deras uppgift 250 häst men förutom att slänga dit kittet så måste man dessutom byta ut allt utom möjligen växelspaksgummit.....

Visst jag tycker att alla byggen är häftiga och att trimma omöjliga saker har sin charm men att turboladda en orginal HD verkar bli rätt dyrt. :3freak

Sorry för allt OT.........

Firmans "god rykte" kan bekräftas via hans egna länk "Eat Shit". Det är en firma/person som blivit dragen inför rätta minst en gång för skojarfasoner. Googla lite...

andersbrink skrev:
Firmans "god rykte" kan bekräftas via hans egna länk "Eat Shit". Det är en firma/person som blivit dragen inför rätta minst en gång för skojarfasoner. Googla lite...

MM

Men: " Don't call us up wanting to put a Pro Street system on your 1200 Sportster...those damn things won't stay on the ground with smaller turbos."

Dvs en fjoll moppe på 1200cc är inget å satsa på ... :)

"Sportsters and Buells are pogo sticks when turbocharged. If you like wheelstands, then turbos are your breakfast lunch and dinner. Weak clutches are the Sportster engine's worst point."

Sååå ..Du gillar å Uuuuiiiila :yoparty

Åså hjärtat av DRAGRACING,,, Jag gillar dom här snubbarna, No bull

"Lots of boost. Lots of horsepower. Lots of billet parts. Lots of money. Like they say if you want to make a million dollars racing Harleys start out with at least two million...if you quit soon enough you just might have a million left. However we aren't millionaires because millionaires don't look at this stuff...They are off on their yacht sucking down cool ones with tight thises and thats parading around. For the rest of us heroes we make these sort of things so we can get trophies, records and look at girls on the wall with staples in their midsections. Ain't glory fun. Try and figure it out, there are reasons for it's design and not one of them has to do with going slow."

Last edited:
andersbrink skrev:

ja.. jo.. så är det nog säkert.. killen som var å hämta sprutet där sa att det var väl inget höjdar område han höll till i.. han väntar på resten nu bara.. kanske inte e så bara.. har ju hört lite storys om personen ifråga.. det har ju spritt sig ända hit eftersom det skulle var lite ouppklarde "affärer" här med.. nåja.. e ju inte så aktuellt med å handla därifrån för min egen del...

SSDD skrev:
MM

Men: " Don't call us up wanting to put a Pro Street system on your 1200 Sportster...those damn things won't stay on the ground with smaller turbos."

Dvs en fjoll moppe på 1200cc är inget å satsa på ... :)

"Sportsters and Buells are pogo sticks when turbocharged. If you like wheelstands, then turbos are your breakfast lunch and dinner. Weak clutches are the Sportster engine's worst point."

Sååå ..Du gillar å Uuuuiiiila :yoparty

Åså hjärtat av DRAGRACING,,, Jag gillar dom här snubbarna, No bull

"Lots of boost. Lots of horsepower. Lots of billet parts. Lots of money. Like they say if you want to make a million dollars racing Harleys start out with at least two million...if you quit soon enough you just might have a million left. However we aren't millionaires because millionaires don't look at this stuff...They are off on their yacht sucking down cool ones with tight thises and thats parading around. For the rest of us heroes we make these sort of things so we can get trophies, records and look at girls on the wall with staples in their midsections. Ain't glory fun. Try and figure it out, there are reasons for it's design and not one of them has to do with going slow."

ähh.. fjoll moppe hit å dit?!?!? blir nog fränt med turbo på.. det är nog det som behövs tycker jag..*garvar* 1200cc eller inte.. tja.. man behöver ju inte ha lite drygt 2 liter som kompisen ska turboladda... fränt men dyrt dock..

Boris..

lär ju inte vara så att man inte skickar på 2 bars tryck på en sån här motor i "orginalskick".. finns nog nån som gör/gjort det.. men dom lär nog inte ens komma ner till korvmojjen å få vara fräna ens... en hd byter man kolvar på så man får lägre kompförhållande.. alltså ingen spacer används då det blir mycket som ska bytas då i form av stötstänger osv samt att motorn kanske inte passar så bra i ramen.. insuget blir å hammna fel osv.. ja du hajjar nog..

jag vill nog mera tycka att dom har den kapaciteten.. som angivs.. vilket kanske e lite fel eller inte.. sidan e nog lite gjord så att det ska uppfattas som att "handla mina turbo kit så har du angiven effekt" mao så spelar man på effekt siffran för å sälja.. sen allt som lär göras med själva motorn för att få den effekten kanske det inte tänks så mycket på.. nåja.. bra med lite olika synvinklar på det hela iaf.. :)

OKEJ!!

har nu mer eller mindre beslutat mig för att bygga på turbo på min buell.. men den kommer inte att gå med turbo i sommar.. ska gå igenom maskinen å bygga den som sugis nu.. porta toppar å lite större ventiler.. och en mikuni fugge.. får duga i sommar för å terrorisera bilisterna me.. *ler*

det som jag inte har nån koll på är ju hur man kirrar oljetrycket till turbon.. vilken storlek på aggregatet? eventuellt vet jag om ett ball bering aggregat till en 1.8L bil motor.. funkar? det är ju andra varvtalsområden på en HD snurra.. varvstopp på 6800..sånt kanske spelar in vid val av aggregat..

Anledningen till projektet är att jag vill ha en buell med turbo.. vill ha det där suget när det laddar på liksom.. mitt 2-takts projekt får nu styka på folten eftersom jag inte kan hitta ett areocharger aggregat utan att bli ruinerad.. lägger det på is så länge..

jag hoppas jag inte e för optimistisk om jag siktar på en effekt runt 140hp på hjulet ungefär.. va tror ni? e jag out in the sky eller nåt sånt?? *asg*

Det finns en tysk firma vid namn Hillbilly-motors som har färdiga turbokit till Buell.
Visserligen är det kit till XB-serien men dem tror jag passar på äldre Bueller, med lite modifiering, också.
Det är rena bolt on kit som inte kräva några interna modifikationer på motorn.

Det är kanske utanför budgeten att köpa ett färdigt kit men jag har mailat dem och frågat lite om deras kit och dem är snabba på att svara på dem frågor man har.

Du kan säkert klura ut lite vilka grejer som krävs genom dem!
Länk: http://www.hillbillymotors.com/html/xb9turbo.html

MVH

ett kort på moppen.. :)

ska kolla det.. du känner nog igen den här bajken.. köpte den där i dina trakter.. :)

hmm.. på tal om de.. ska nog ringa han å snacka med han lite..

Bifogat

• Terrorbajken.jpg
    Terrorbajken.jpg
    136.1 KB · Visningar: 131
yammie skrev:

ska kolla det.. du känner nog igen den här bajken.. köpte den där i dina trakter.. :)

Jo den känner jag mycket väl igen :)

Hej
Vet inte hur det gick för dig, om du satte turboplanerna i verket eller inte? Men jag kom på att jag glömde säga en grej:
Ang smörjning så gör man lämpligtvis så att man skippar originaloljepumpen och köper istället en Proflow oljepump. Jag har själv en trestegs sådan på min motor http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=827&prod=1295

Men Proflow har även en 4-stegspump med en ledig utgång och retur just för att smörja tex en turbo eller kompressor eller whatever. (art.nr 721184 i denna pdf: http://www.zodiac.nl/Uk/Bbook2005/Chapter 07/07 138.pdf)

Proflow är dyra men de är å andra sidan de bästa oljepumparna till Harley.

/J

Last edited:
GAR det oht att ha en turbo paa en HD?
Turbinen STANNAR val mellan varje kolvslag? :hihi

Det finns mycket negativa referenser även på den här sidan Atlanten.

Men ett par Finnar kör turbo i den finska Harley Drags-klassen och en av dom lyckades vara först under 9 sekunder i Norden. Att dom får ha 4 tum längre sving gjorde nog mer än turbon, jag tog dom här bilderna på Alastaro förra året: http://harleydrags.com/foto/TurboTwins

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa