Hayden Skall Banta....

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Läste precis att Hayden skall använda vintern till att banta.
Han säger att han väger alldeles för mycket (69kg) för den nya
lilla 800c hojen och att de lättare förarna kommer nu att
få ännu större fördel....
Tycker personligen att det är dax att införa en viktregel i MotoGP
klassen för nu börjar det lukta backhoppnings syndromet...

hehe, jag håller helt med dig.
Det skulle troligtvis funka relativt bra om dom satte en ganska hög viktgräns, då skulle dom lättaste förarna tvingas utrusta hojen med blytyngder...

Men som sagt, om en 69kg kille bantar för att han är för tung för att köra motorcykel,:va då är gränsen nådd.

Han kan ringa Haga, han har lite bra bantningstips. Jockeys alltså, bra då har jag ytterliggare en ursäkt varför jag inte kunde bli RR-stjärna - jag är för fet.

sandstream skrev:
2671779 En minimivikt för ekipaget borde införas omgående.
Hur kan 10 kilo extra kroppsvikt vara en väsentlig nackdel när motorcykeln har 250 hk och föraren använder full gas en bråkdel av varvet?

:va

Förarnas vikt torde var ett mindre angeläget ämne nu än någonsin tidigare eftersom motorerna blir starkare och starkare. De senaste 15 åren har effekten i största GP-klassen ökat med ca 40%!

Diskussionen är trams.

Edit: de som ivrigt talar om att de extremt lätta förarna i MotoGP har orättvisa fördelar bortser från att de mest framgångsrika förarna de senaste åren har varit några av de tyngsta: Gibernau, Rossi, Hayden. Och hur flugviktsmässig är föraren som vann årets sista race 2006?

Last edited:
Nyteknik skrev:
Förarnas vikt torde var ett mindre angeläget ämne nu än någonsin tidigare eftersom motorerna blir starkare och starkare. De senaste 15 åren har effekten i största GP-klassen ökat med ca 40%!

Diskussionen är trams.

Förarvikten är väl inte något större problem när motoreffeken är hög men diskussionen känns än mer angelägen nu än tidigare när man går ner i kubik (från max 990 till max 800) och sannolikt därmed också effekt och hojvikt.

Eldstorm skrev:
2671868 Förarvikten är väl inte något större problem när motoreffeken är hög men diskussionen känns än mer angelägen nu än tidigare när man går ner i kubik (från max 990 till max 800) och sannolikt därmed också effekt och hojvikt.
Utveckla!

Effekten lär vara snudd på oförändrad och några dramatiska förändringar i motorcyklarnas vikt är det inte heller fråga om.

Nyteknik skrev:
2671839 Hur kan 10 kilo extra kroppsvikt vara en väsentlig nackdel när motorcykeln har 250 hk och föraren använder full gas en bråkdel av varvet?

Jag kan andå förstå att man som absolut toppförare kapar i alla ändar för att förbättra resultaten. Vikten påverkar ändå centrifugalkraften vid kurvtagning, och ger direkt påverkan på grepp.

helt rätt att lätta (små) förare får fördel. det finns så många andra sporter som favoriserar långa. passar det inte att köra motogp så kan dom väl börja spela basket istället. mina 5 ören.

Om man anser sig vara för tung och därmed har en nackdel har man redan från början förlorat en del av det mentala kriget. Någon som tror Rossi oroar sig för att han är för tung?

MrTombola skrev:
2671933 Kanske handlar om aerodynamik?? :)
//T
I boken (jag blev tipsad om från forumet) "Performance riding techniques" av Andy Ibbot så finns det en sida där de satt Pedrosas cykel sett från sidan och Haydens cykel likaså, då ser man hur grymt annorlunda dom är trots att det är "samma cykel". Ram, avgasrör, kåpstag, kåpor, sits, tank, fotpinnar, allt är annorlunda!

Därför tror jag inte att det handlar om aerodynamik, för det bygger man lätt om. :tummenupp

Sen kan man fråga sig, hur många känner ni som väger 50kg och lyfter tyngre än de som väger 70kg och som har tränat lika mycket?

*Edit, nu försöker jag inte säga att jag inte har fördel i supermoto, för det har jag, men det handlar om helt andra siffror där...

Last edited:
20 Kg, som det skiljer ungefär mellan lättaste och tyngsta förare, har nog större betydelse än vad man tror. Det måste ju onekligen bli lättare inbromsningar och snabbare accelerationer för den som väger 20 Kg mindre.

Gustav O skrev:
Någon som tror Rossi oroar sig för att han är för tung?
Nej, men han anser nog att en kille som Butter har en fördel gentemot honom själv.

Last edited:
sandstream skrev:
2671968 20 Kg, som det skiljer ungefär mellan lättaste och tyngsta förare, har nog större betydelse än vad man tror. Det måste ju onekligen bli lättare inbromsningar och snabbare accelerationer för den som väger 20 Kg mindre.
Viss fördelar men även nackdelar där de inte kan påverka lika mycket med sin egen kropp, mer hjulspinn etc.

sandstream skrev:
2671968Nej, men han anser nog att en kille som Butter har en fördel gentemot honom själv.
Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.
Tycker det är oerhört märkligt att denna diskussion kommer upp nu när hojarna är starkare än någonin och har fler elektroniska hjälpmedel än någonsin. Jag tror viktskillnaden spelar mindre roll nu än för 20 år sedan.

-dB skrev:
2671941 helt rätt att lätta (små) förare får fördel. det finns så många andra sporter som favoriserar långa. passar det inte att köra motogp så kan dom väl börja spela basket istället. mina 5 ören.

:D Helt rätt!

Basket, handboll, friidrott och många andra sporter borde ju isåfall ha längdbegränsningar. Där är det verkligen motiverat.

I trav är det väl ingen som gnäller heller? Uteslutande småttingar.

På mc betyder ju en tyngre kropp inte en klumpigare/svagare kropp. Kanske det som gör skillnaden i uthålligheten så man inte kraschar på sista varvet...

Den stora grejen med en tyngre förare tror jag inte är att ekipaget väger si och så många kilo mer, det är snarare var denna massan är placerad.
Det är inte särskilt fördelaktigt för ekipagets tyngdpunkt med extra vikt uppe på toppen av hojen...

kostar massor med pengar för ett stall o banta moppen 2-3kg så om en förare ex går ner 10kg så är det väl klart att de gör en skillnad :)

McFille skrev:
2671992 Den stora grejen med en tyngre förare tror jag inte är att ekipaget väger si och så många kilo mer, det är snarare var denna massan är placerad.
Det är inte särskilt fördelaktigt för ekipagets tyngdpunkt med extra vikt uppe på toppen av hojen...
MEn de tunga förarna har viss fördelar av att de kan flytta mer vikt vid sidoförflyttningar och fram bak för att ändra egenskaperna.

Som påpekats så påverkar ju vikten inte bara accelerationen utan även inbromsningen, kurvhastigheten, däcksslitaget osv.

Däremot håller jag också med om att hittills har ju inte vikten visat sig vara någon utslagsfaktor när det gäller vem som vinner VM eftersom de slutliga kombatanterna i år var två av fältets "tungviktare", Hayden och Rossi.

Jag tror helt enkelt förarvikten är bara ytterligare en komponent i vad som utgör helheten och i alla lägen kommer den bästa helheten tillsammans med lite tur att vara det avgörande.

Back