Hayabusa VS Blackbird.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Blackbirden har tagit plats i vilohörnan nytvättad och översedd efter transportresa och jag måste säga att den tio år äldre Hondan med sina fyra förgasare jämfört med Hayabusan forfarande gör ett exemplariskt jobb utan protester och upplevs nästan lika snabb med en suverän väghållning även i högre fart.Det må vara hänt att Hayabusan är tekniskt överlägsen på flertalet punkter och gasar ifrån Blackbirden om man verkligen ligger på men rent upplevelsemässigt så kan den äldre Hondan fortfarande framkalla stora leenden över hela ansiktet trots sin ålder så nu har man istället fått mindre ångest för att eventuellt sälja denna Blackbird.Så den får nog stå och vila ett tag framöver om längtan efter en snabb förgasarehoj utan elektroniska effekt reglage med cp5 och allt vad det övriga nu heter skulle bli för stor.Tänk att något mer primitivt och mindre tekniskt på dessa motorcyklar kan få en att undra lite smått om man ibland inte tar död på körupplevelsen ju mer förfinat det blir.Därmed inte sagt att Hayabusan är mindre bra för det är den definitivt inte.Men för att vara två hojar som tangerar strax under eller över 300 km/h så har de helt klart rent känslomässigt med farten uppe där bakom styret olika sätt att lösa detta på trots att man kanske kunde inbilla sig att så inte var fallet.Mvh Ankan1 :crash
 
Jag fattar inte vad du menar med sista meningen, det kanske är jag som är trög efter en dag i svampkogen.

Håller med om att en Blackbird med rätt moddar är en mycket bra och högpresterande hoj. Men det är ett helt annat tryck i en tunad Busa som ger 30 hp mer på topp och har mycket högre effekt även i mellanregistret. Men använder man inte Busan fullt ut vad den kan prestera så uppfattas säkert skillnaden som marginell och Blackbird prestanda räcker till för alla typer av körning.

Vill du ha en mycket snyggare hypertourer än Busan med lika bra komfort som Blackbirden och lika hög eller högre effekt än Busan är ZX14R bästa val. Den har också på samma sätt som Blackbird en silkeslen gång.
 
Jag fattar inte vad du menar med sista meningen, det kanske är jag som är trög efter en dag i svampkogen.

Håller med om att en Blackbird med rätt moddar är en mycket bra och högpresterande hoj. Men det är ett helt annat tryck i en tunad Busa som ger 30 hp mer på topp och har mycket högre effekt även i mellanregistret. Men använder man inte Busan fullt ut vad den kan prestera så uppfattas säkert skillnaden som marginell och Blackbird prestanda räcker till för alla typer av körning.

Vill du ha en mycket snyggare hypertourer än Busan med lika bra komfort som Blackbirden och lika hög eller högre effekt än Busan är ZX14R bästa val. Den har också på samma sätt som Blackbird en silkeslen gång.

Zx14r, den är ju inte snygg iaf.. Mest stor. Ju mer vulgär design så verkar alla sportmoppepojkar tilltalas. Som Jörgen Karlsson så precist satte ord på i form av "White-trash design" som t.ex. Z1000 är ett praktexemplar av, mer av allt så blir det snyggt.. eller inte. Inga linjer som harmonierar alls. Gamla Busan är mycket snyggare än den nya t.ex. Visst det är subjektivt med design men så tycker jag.

Glöm inte bort att torrvikten är 50kg till på en Zx14r och en Busa mot en Blackbird. Har kört många nya hojar i jobbet och har en Blackbird med turbo så effektmässigt är det ju inte jämförbart men jag brukar känna att har det inte hänt mer på 15 år än såhär när jag kör drösvis med helt nya hojar, totalt utan charm med drive by wire och massor med tekniska hjälpmedel. Inte riktigt min grej med allt sånt.
 
Håller absolut med om att BBn är en bra och snygg hoj. Men det skiljer inte 50 kg mellan en BB och en Busa. Båda har 250 kg våtvikt och båda mår lika bra av att ett lätt eftermarknads helsystem.

Det skiljer däremot mycket i prestanda. Ligger man i 200 på 6an och ger fullt med en Busa fast det är två växlar för högt så drar den mycket bra till 300. Samma test med BBn så känns den halvtrött.
 
Håller absolut med om att BBn är en bra och snygg hoj. Men det skiljer inte 50 kg mellan en BB och en Busa. Båda har 250 kg våtvikt och båda mår lika bra av att ett lätt eftermarknads helsystem.

Det skiljer däremot mycket i prestanda. Ligger man i 200 på 6an och ger fullt med en Busa fast det är två växlar för högt så drar den mycket bra till 300. Samma test med BBn så känns den halvtrött.

BB 225 torrvikt
Busa 249 torrvikt
ZZR 269 torrvikt

:)

Jo klart det är så med Busan, den har ju som sagt ca 30hp extra och mer vrid men frågan är hur ofta man kör så, inte ens med turbo kör jag så..
 
BB torrvikt ser bekant ut men siffrorna för Busa och ZZR ser ut att vara Curb Weight (med vätskor).

En standard Busa Gen II lämnar ca 180 hp på slangen (med eftermarknadsystem). Nog sjutton tar du väl ut mer effekt än så med turbohojen många gånger och troligen betydligt mer än BBns 145 hp rätt så ofta. :va Även om man tourar mest med en hoj så är min erfarenhet att man ger fullt då och då med en effektstark hoj därför att det går och att det är därför man hänger på en turbo.
 
:tummenupp Tycker själv att Blackbirden är en av dom bästa hojarna att sätta turbo på, kanon hoj som är bekväm, svänger bra men saknar lite effekt orginal enligt mig. så med Turbo så blir det den ultimata sporttouringen:) har precis varit en resa ner till Assen och kollat gp samt vidare till Nordslignan och gasat några dagar.

Kompisen åkte på sin BB -05 insprutarmodell och min turbo (Förgasare) tog ca 1-1,5 liter mer per tankning ca:22-25 mil och det tycker jag e bra med 140hk mer i effekt :)

Har haft en Hayabusa gen1 själv och den funkade fint fast mycket mer vibrationer och inte lika lättsvängd som BB.
:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top