Hayabusa-vevstakar i 1100R?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur var det nu med Busastakar i 1100R? Jag tänkte att jag kanske skulle stoppa i sådana i min rova i vinter när jag ändå håller på, så vad var det som behövde göras nu igen? Har glömt bort det. Var inte stakarna lite längre än mina 1100R stakar från -86 så jag måste ha spacer igen? Jag kör med Hayabusa kolvar och kolvbult nu, så i den änden passar det ju och förhoppningsvis mot veven också...

Ska ändå riva motorn för att montera nya drev på 2:an. Och så ska andra ventilfjädrar i, ett nytt grenrör med pulssplit ska byggas och en Schwitzer S200 ska ersätta K24:an. Hann inte med det förra vintern. Vetefan var wg:n ska få plats, men det löser sig säkert :D

Ingen som vet någonting om detta?

Fortfarande ingen som vet?

GSX-R1100 88-92 (1127cc) & Bandit: 117mm - 4.606"
GSX-R1100 86-88 (1052cc) & GSX-R1100W: 117.37mm - 4.621"
Hayabusa: 119.50mm - 4.705"

Gött, tackar. Spacer får det bli då. Men är det samma dimension i storändan? Passar de på min vev?

Ursäkta att en okunnig stör i tråden!
Men jag blir så nyfiken på varför du vill ha busa stakar och inte sådana som är avsedda för din motor?
Är dom lättare, starkare, snyggare, snabbare eller vad???

Det är alltså olika längd på vevstakarna i dom olika motorerna, men är det samma diameter på veven ? Passar vevstakarna i olika motorer?
Sitter kolvbultarna på samma ställe i kolven? Eller fungerar dom längre busastakarna i tex 1127:an med busakolvar för att kolvbulten har en annan placering i kolven än 1127:ans kolvar och som därmed kompenserar för den längre vevstaken?

Jag har också funderat i dessa banor då jag har en uppsättning fina busakolvar och en 1127 motor liggandes.

Ursäkta kapningen :)

Last edited:
Men jag blir så nyfiken på varför du vill ha busa stakar och inte sådana som är avsedda för din motor?

De tål mer effekt än mina originalstakar. Ska jag ha Carrillostakar till min hoj så får jag lägga ca. 2000:- per stake dvs. totalt 8000:-. Hayabusastakar kan man hitta för en tusenlapp för alla fyra.

99-07 Hayabusa kör med 20 mm och nyare kör med 18 mm. Storänden är identisk mellan de fyra. Huruvida kolvar/bultar/längd/höjd/whatever etc passar får någon göra en matris på - den som orkar.

turbo is teh grej :tummenupp

Det är alltså olika längd på vevstakarna i dom olika motorerna, men är det samma diameter på veven ? Passar vevstakarna i olika motorer?
Sitter kolvbultarna på samma ställe i kolven? Eller fungerar dom längre busastakarna i tex 1127:an med busakolvar för att kolvbulten har en annan placering i kolven än 1127:ans kolvar och som därmed kompenserar för den längre vevstaken?

Jag har också funderat i dessa banor då jag har en uppsättning fina busakolvar och en 1127 motor liggandes.

Ursäkta kapningen :)

Kolvbulten sitter nog på samma ställe i kolven (avstånd kolvbult - kolvens squishyta) eftersom jag fick ungefär samma klämspalt med Hayabusakolvarna som jag hade med original 1052-kolvar på samma stakar (1052:ans). Men med Busastakar så får det nog bli spacer.
Ska du köra sugmotor med Hayabusakolvar så är det kanske ingen höjdare eftersom de kolvarna har negativ dome i kolvtoppen och 1052:an och 1127:an har en liten topp på kolvarna (eller har 1127:an det? Några Banditkolvar jag har liggande är helt platta), så Busakolvar i en gammelrova ger lågkomp. Runt 8:1 utan någon spacer. (För att nå det med originalkolvarna så behövs 2 mm spacer). Men ska du köra överladdat är det ju perfekt :)

Kolvbulten sitter nog på samma ställe i kolven (avstånd kolvbult - kolvens squishyta) eftersom jag fick ungefär samma klämspalt med Hayabusakolvarna som jag hade med original 1052-kolvar på samma stakar (1052:ans). Men med Busastakar så får det nog bli spacer.
Ska du köra sugmotor med Hayabusakolvar så är det kanske ingen höjdare eftersom de kolvarna har negativ dome i kolvtoppen och 1052:an och 1127:an har en liten topp på kolvarna (eller har 1127:an det? Några Banditkolvar jag har liggande är helt platta), så Busakolvar i en gammelrova ger lågkomp. Runt 8:1 utan någon spacer. (För att nå det med originalkolvarna så behövs 2 mm spacer). Men ska du köra överladdat är det ju perfekt :)
Men om du nu ska sätta i stakar som är 2,13mm längre, ha busakolvar och spacer, kommer du inte få väldigt låg komp då? :va Eller kommer du bara ta ut lite mer laddtryck helt enkelt?

Men om du nu ska sätta i stakar som är 2,13mm längre, ha busakolvar och spacer, kommer du inte få väldigt låg komp då? :va Eller kommer du bara ta ut lite mer laddtryck helt enkelt?

Hehe, 6:1 och 4 bar i ladd hade varit tufft :) Men jag menade att Hayabusakolvarna tillsammans med 1052:ans eller 1127:ans stakar och ingen spacer ger runt 8:1 i komp. Men ska man ha Hayabusa stakar också så får man kompensera längdskillnaden med ca 2 mm spacer för att få samma komp. Att stoppa i både Hayabusa kolvar och Hayabusa stakar i en 1052:a eller 1127:a och INTE montera 2 mm spacer går inte eftersom kolvarna då krockar med toppen.

Jag har kört med Busastakar i min 1370 kubikare sedan 2005 och det har funkat hur bra som helst. Jag tror dock att nya Busastakarna inte passar....

Jag har kört med Busastakar i min 1370 kubikare sedan 2005 och det har funkat hur bra som helst. Jag tror dock att nya Busastakarna inte passar....

Använder du en tjock cylinderfotspackning då ?
Spacerplatta kanske är rätt ord.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard