Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tackar för tipsen![]()
Vad hamnar bygget på för prislapp ca? Exkl. inköp av hoj.
Håll dig på hjulen nu när våren närmar sig![]()
bara lite lödning kvar.
Har du någon bra oljereturpump då? Annars vet jag en som har.mvh Micke
Om du ska handla quickshifter så kolla upp cordona, svensktillverkade grymt bra att ha å göra med samt extremt bra produkter![]()
Mjuklödning? På en hoj? Känner du till implikationen/följden om en lödning inte är 100 fixerad? Måste man löda är man piskad att fixera lodstället och anslutningen med t.ex. epoxy eller silikongegga. Det må se snyggt ut med en lödd kabel med krympslang men orsakar gråt och tandagnisslan i depån.
Referensmaterial för hojbyggare @ http://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_connection
Tänkte bara påminna hojbyggarna lite om hur man drar det elektriska - inför våren...
när jag löder tvinnar jag alltid ihop kablarna så att dom sitter ihop stabilt. sedan så löder jag fast dom så att de är genomgående löt, efter de drar jag på passande krympslang och värmer på med värmepistol
Det är inte lödningen som är den svaga länken utan övergången mellan den hårda lödningen och kabelns kardeler. Gå runt och fråga folk i depåerna om de haft "gömda" kabelfel - sen att krympslangen gömmer felet gör det inte enklare att felsöka under tidspress.
Det finns en anledning till att alla kabelskarvar i t.ex. ett flyplan, rymdfärja etc inte är lödda utan är klämda till en gastät förbindelse, antingen mha av en metallhylsa eller kontaktblock etc. Det må se "cheap & roddigt" ut men kabelskor klämda med en bra tång är ett måste där kablar utsätts för vibration - om man inte vill felsöka i onödan.
Enkel test, löd en kabelsko på en kabel och kläm sen en kabelsko på en annan kabel. Skruva fast de två kabelskona mot något och vicka sen kablarna fram & tillbaka ett par gånger rätt brutalt så att du utsätter förbindelse för belastning.
Vill man löda får man naturligtvis göra det - men kom inte och fråga efter min kabelskosats i depån!![]()
Om man nu inte har råd med dessa hyperdyra klämverktyg som krävs för en riktig krympning så tycker jag lödning är ett bra alternativ
Kablar som lossnar ur multikontaktdon gör ingen lycklig heller
El är svårt så tillvida att tillgången på bra grejjer är klart begränsad , visst det finns folk som jobbar med dyligt
Men verktygen är fortfarande superdyra och säkert inte populärt å knycka från arbetsplaterna
Vissa bilverkstäder får INTE krympa nya kontaktstift men dom får lödskarva , Har sett stora repsatsväskor med färdigkrympta stift och 10cm kabel just för ändamålet
En liten favorit är lödkrymphylsor med lödtenn inuti med liten gaspistol så krymper och löder man i samma sväng
svårslagen i både storlek och draglastpåkänning
Quickshifter till busan kan göras direkt i orginal ecu 02- 07 ECU editor
Byt styrburk (ecu ) och svänghjul
Nyare burken är mycket bättre
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |