Hayabusa Turbo problem HJÄLP!!!

Tommie-Busa

Befriande Okunnig
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
Hayabusa Turbo
Hello!

Jag har lite problem, jag går direkt på:

I höstas efter jag köpt hojen, hade jag en tomgång på ca 2,500varv, och gick ej att justera ner. Jag köpte då ett nytt spjällhus, och vips så kunde jag justera ner tomgången så den dog om jag ville det. Nu har våren visat sig och jag har kört ca 100mil..

Idag skulle jag och brorsan ut och gasa lite, vilket vi gjorde. Efter en skön tur och sista raksträckan på väg hem, va jag tvungen att gasa lite... som många gånger förut.. så händer det igen.. Men dena gång är tomgången på 5000varv +. Har bara precis lyft tanken lite och kollat läget, men alla slangar ser ut att sitta på plats.

Är det möjligt att kröka spjällen så pass att den skulle hålla ett varv på 5000?

Och om detta är fallet, vad köper jag för att inte råka ut för detta problem igen?

Vill notera att jag köpt en splitter ny, dyr, dump-ventil i samband med att jag monterade det nya själlhuset i vintras. För att jag fick tips om att dn som satt där förut va dålig, eftersom mina gamla spjäll kröktes.

MVH
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Min svindyra Tial dump öppnade inte som den skulle, men efter att ha bytt fjäder i dumpen så blev det mycket bättre
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min svindyra Tial dump öppnade inte som den skulle, men efter att ha bytt fjäder i dumpen så blev det mycket bättre

Det skulle då kunna betyda att trycket sticker och han viker spjället då eller? Fick du byta till en mjukare fjäder då antar ja?

Har du returwire?
 

Tommie-Busa

Befriande Okunnig
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
Hayabusa Turbo
Hej!

Jag kunde inte hålla mig så jag gick ut och skruvade isär grejerna, och mycket riktigt så visar det sig att spjällen är krökta. Så nu återstår det att reparera, och motverka att det händer igen!

Vet någon vart jag köper spjäll i rostfritt el likn? Har tidigare fått tips att schnitz skulle ha, men hittar dem ej inne på sidan. Så om någon skulle kunna ge mig en exakt adress till dem, eller att någon kanske sitter på några?

Vet någon vart jag hittar fjäder, och hur jag byter den på min HKS SSQV dumpventil?

Och jag antar att jag bör ha en mjukare?

Det som gör mig fundersam i dramat är att spjällen är böjda på fel håll om man tänker sig att trycket kommer uppifrån.. Alltså, spjällen är banan formade uppåt, precis som att dom skulle fått sig en rejäl baktänding.. Kan detta vara möjligt? Det innebär ju att det trots allt inte är fel på dumpen, utan att spjällen bara är för mjuka, på en hoj som är lite trimmade och skjuter lite bakåt också?

MVH Tommie
 

Tommie-Busa

Befriande Okunnig
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
Hayabusa Turbo
Hej!

Jag kunde inte hålla mig så jag gick ut och skruvade isär grejerna, och mycket riktigt så visar det sig att spjällen är krökta. Så nu återstår det att reparera, och motverka att det händer igen!

Vet någon vart jag köper spjäll i rostfritt el likn? Har tidigare fått tips att schnitz skulle ha, men hittar dem ej inne på sidan. Så om någon skulle kunna ge mig en exakt adress till dem, eller att någon kanske sitter på några?

Vet någon vart jag hittar fjäder, och hur jag byter den på min HKS SSQV dumpventil?

Och jag antar att jag bör ha en mjukare?

Det som gör mig fundersam i dramat är att spjällen är böjda på fel håll om man tänker sig att trycket kommer uppifrån.. Alltså, spjällen är banan formade uppåt, precis som att dom skulle fått sig en rejäl baktänding.. Kan detta vara möjligt? Det innebär ju att det trots allt inte är fel på dumpen, utan att spjällen bara är för mjuka, på en hoj som är lite trimmade och skjuter lite bakåt också?

MVH Tommie
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top