Hayabusa-tråden

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
nu har man blivit med busa då, en orange -08. Underbar hoj, men med originalsystemet på känns den lite dämpad. Tips på trevligt slipon? Jag söker skönt mulligt sjud som går att leva med, dvs helst inte megafoner som förmodligen låter alldeles för mycket.
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Hayabuza..

Rör sig lite dåligt här i hayabusaland..

Jag drog på mig en ofrivillig drevning elle hur man nu ska uttrycka sig :confused:

Då drivpaketet skulle bytas så fick jag något slags ide att kedjan skulle kapas en länk ..... vart inte så lyckat eftersom den sedermera blev för kort:huvet

Dock fanns en lösning med 16 kugg fram istället för 17.
Någon som vet vad detta gör i skillnad på hastighetsmätaren ?
Läste någonstans att 1 kugg ger ca 9% felslag på mätaren.

Ska just dra på mig skinnstället och köra till SBP med busan :D
dom blir säkert bara glaad av att få pilla på en riktig motorcykel
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ja jag vet, jag är lat :arsele men orkar inte kolla i servicemaualen eller plocka isär å kolla vart den sitter.

Iaf så e läget att efter jag satte på "tailraisers" så är lyset alldeles för lågt, skulle behöva justera upp den lite grann ,,, å vart sitter den skruven ?:va

SkruvarNA sitter faktiskt inte så illa..
Ta loss panelerna runt intrumentet, lossa två 10mm bultar som håller instrumentet, ta loss instrumentet, sitter även med två plastpluppar uppe
så var försiktig, ta loss sladden från instrumentet knappen sitter på vänster sida av kontakten. ta bort hela instrumentet och lägg den ner.
Överst till höger är höjdjusteringen för halvljuset.. 10mm bult/kryss
Helljuset måste också justeras.. Kommer dock inte ihåg vilken det är..
Du har nämligen totalt 4 skruvar... 2 per lampa, en horisontal och en vertikal.

nu har man blivit med busa då, en orange -08. Underbar hoj, men med originalsystemet på känns den lite dämpad. Tips på trevligt slipon? Jag söker skönt mulligt sjud som går att leva med, dvs helst inte megafoner som förmodligen låter alldeles för mycket.

Kan ju bara rekommendera Yoshi system... Låter bra utan att man blir lomhörd.

Rör sig lite dåligt här i hayabusaland..

Jag drog på mig en ofrivillig drevning elle hur man nu ska uttrycka sig :confused:

Då drivpaketet skulle bytas så fick jag något slags ide att kedjan skulle kapas en länk ..... vart inte så lyckat eftersom den sedermera blev för kort:huvet

Dock fanns en lösning med 16 kugg fram istället för 17.
Någon som vet vad detta gör i skillnad på hastighetsmätaren ?
Läste någonstans att 1 kugg ger ca 9% felslag på mätaren.

Ska just dra på mig skinnstället och köra till SBP med busan :D
dom blir säkert bara glaad av att få pilla på en riktig motorcykel

Och hur i hela hälsingland kommer man fram till att man ska kapa bort
en länk??? :hihi

Förutsatt att du kör 40 bak så är förändringen 10.8%...
http://www.healtech-electronics.com/ tillverkar Speedohealers..
finns att köpa på bl.a. www.s-racing.se
Har en sån själv och det är grymt skönt att kunna dreva som man vill samt få en hastighetsmätare som stämmer lite bättre.... min stog 7% fel från början...
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Och hur i hela hälsingland kommer man fram till att man ska kapa bort
en länk??? :hihi

I verkligheten så är det ju så att inget någonsin går lätt... alltså att tex. kedjan skulle gå att montera utan att kapas..då jag kollade i svingen så fick jag för mig att hjulet hamnade onödigt långt bak redan från början sååå..
sen går det ju inte att kapa bara en länk det blir ju 2 lixom:mad:
(i gästrikland gör vi så :yoparty)

nåja hojen gick igenom SBP s anläggning utan gnissel i allafall
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Tack som fan för infon med lyset :tummenupp
Det blir till å ta en öl i garaget å skruva lyse ihelgen :)

Det där med speedohealer verkar inte vara dumt, just nu åker man omkring å svär å över att alla kör så jävla sakta, satte på 18 kugg fram å det verkar göra en ca:-10km/h på mätarn
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
I verkligheten så är det ju så att inget någonsin går lätt... alltså att tex. kedjan skulle gå att montera utan att kapas..då jag kollade i svingen så fick jag för mig att hjulet hamnade onödigt långt bak redan från början sååå..
sen går det ju inte att kapa bara en länk det blir ju 2 lixom:mad:
(i gästrikland gör vi så :yoparty)

nåja hojen gick igenom SBP s anläggning utan gnissel i allafall

Jaja... du ville ha lite mer wheeliemaskin alltså... :D
Ja tänk vad skönt det skulle ha varit om man hade kunnat byta kedja
utan att bryta den... men icke då..
Skönt att den gick igenom...

Tack som fan för infon med lyset :tummenupp
Det blir till å ta en öl i garaget å skruva lyse ihelgen :)

Det där med speedohealer verkar inte vara dumt, just nu åker man omkring å svär å över att alla kör så jävla sakta, satte på 18 kugg fram å det verkar göra en ca:-10km/h på mätarn

Lycka till i garaget och som sagt var, var försiktig med plastpiggarna bara..
Nog tål dom lite stryk men går dom av blir det inte så roligt..
Dom sitter i gummihål liknande de som röver sitter fast i..
Jag silikonade gummina när jag väl hade fått loss instrumentet och nu går det
lite lättare att få loss den..

Speedohealern är lite större än en tändsticksask och kopplas in i en
kontakt straxt framför expansionskärlet.. Tog 30 min eftersom kåpan skulle av...
 

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hayabusa 2008.
nu har man blivit med busa då, en orange -08. Underbar hoj, men med originalsystemet på känns den lite dämpad. Tips på trevligt slipon? Jag söker skönt mulligt sjud som går att leva med, dvs helst inte megafoner som förmodligen låter alldeles för mycket.

Jag har köpt Yoshimura R-77 i S/S och kör utan insatser, låter mycket bra.

ammarnas-08.JPG
 

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är inne på att köpa ett Yoshimura TRS (trioval) slipon i rostfritt till min nya Busa. Någon som har detta system? Hur är ljudet? Finns det med och utan db-killer? Vad jag kan se så verkar det inte finnas någon db-killer som tillbehör, vilket betyder att det verkligen gäller man blir nöjd från början. Det jag är ute efter är ett mulligt dovt ljud på låga varv som övergår till lite mer F1-inspirerat ljud på högvarv. Jag vill inte att det ska låta för högt. Jag tycker originalsystemet är lite väl tamt. Tacksam för tips och erfarenheter! Mvh Kristoffer
 

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
sen det här med att handla från USA. Ni som gjort detta, har ni åkt på tull och moms-avgifter som en obehaglig överraskning när grejerna levererats hem? Dvs det blev dyrare än ni anat?! Har förstått att en del firmor i USA "skriver ner värdet" på grejerna. Vad innebär detta i praktiken?

Jag tänkte handla från jcmotors.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
sen det här med att handla från USA. Ni som gjort detta, har ni åkt på tull och moms-avgifter som en obehaglig överraskning när grejerna levererats hem? Dvs det blev dyrare än ni anat?! Har förstått att en del firmor i USA "skriver ner värdet" på grejerna. Vad innebär detta i praktiken?

Jag tänkte handla från jcmotors.

Det är ingen obehaglig överraskning om man räknar med det från början (tull, moms o frakt) - grejerna är iaf mycket billigare än ngn svensk återförsäljare vill sälja det för :tummenupp. Skriver du ner värdet så är det motsvarande värde som ryker/försvinner om paketet kommer bort = en risk. Har fått alla paket jag beställt från Tyskland/England/Usa. Det man bör tänka på är att ta en dyrare frakt överlag = mindre klåfingriga. Lycka till.//R
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
När det gäller frakten så ta det med USPS.com (US Postal Service)
garanterat billigast i 90% av fallen och har hitintills inte supit bort nåt för mig...
Ett paket åkte fram och tillbaka och fram igen men det berodde på svenska tullen...
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Inköp?

Tjena.. har lite frågor angående hayabusan..
Funderar på att byta upp mig då jag med tjejen bakpå vill kunna toura lite längre och fortare ;).. Så varför inte slå på stort!? Är hayabusan skön att köra? Hur är sittställningen? Hur är den att äga? Är allt typ dyrare jämfört med en "vanlig" hoj? Service, däck etc-Tänkte mer på att däcken kanske behöver ett högre hastighets index m.m och att dom slits fortare pga den enorma kraften?

Vart försäkrar ni eran? Är inte så gammal men är iaf 24 bast och såg att suzuki har ju en egen märkesförsäkring nu..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tjena.. har lite frågor angående hayabusan..
Funderar på att byta upp mig då jag med tjejen bakpå vill kunna toura lite längre och fortare ;).. Så varför inte slå på stort!? :tummenupp Är hayabusan skön att köra? :) Hur är sittställningen?:hojbusa Hur är den att äga? :tummenupp Är allt typ dyrare jämfört med en "vanlig" hoj?:va Service, däck etc-Tänkte mer på att däcken kanske behöver ett högre hastighets index m.m och att dom slits fortare pga den enorma kraften? :lol

Vart försäkrar ni eran? Är inte så gammal men är iaf 24 bast och såg att suzuki har ju en egen märkesförsäkring nu..


.....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjena.. har lite frågor angående hayabusan..
Funderar på att byta upp mig då jag med tjejen bakpå vill kunna toura lite längre och fortare ;).. Så varför inte slå på stort!? Är hayabusan skön att köra? Hur är sittställningen? Hur är den att äga? Är allt typ dyrare jämfört med en "vanlig" hoj? Service, däck etc-Tänkte mer på att däcken kanske behöver ett högre hastighets index m.m och att dom slits fortare pga den enorma kraften?

Vart försäkrar ni eran? Är inte så gammal men är iaf 24 bast och såg att suzuki har ju en egen märkesförsäkring nu..

Man kanske är fel person att svara på detta eftersom jag bara hunnit ca 150 mil på min busa än, men jag sitter hur bra som helst på min (182cm) och däckskontot verkar inte bli överdrivet dyrt heller. Jag kör på Pilot Power 2 och ligger väl på rätt så bra utan att köra några bombrepor, och på 150 mil så har det inte slitit speciellt mycket däck.

Försäkringen min ligger på ca 7500:- hel/hel, 27 år i Östersund på Suzukiförsäkringar, inte alls farligt tycker jag.
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Man kanske är fel person att svara på detta eftersom jag bara hunnit ca 150 mil på min busa än, men jag sitter hur bra som helst på min (182cm) och däckskontot verkar inte bli överdrivet dyrt heller. Jag kör på Pilot Power 2 och ligger väl på rätt så bra utan att köra några bombrepor, och på 150 mil så har det inte slitit speciellt mycket däck.

Försäkringen min ligger på ca 7500:- hel/hel, 27 år i Östersund på Suzukiförsäkringar, inte alls farligt tycker jag.


Ne, det var inte så dyrt som jag trodde faktist ;P
Nåväl, en gsx 1400 eller en hayabusa är det jag går runt o "fantiserar" om just nu iaf.. Får väl ta o provköra båda o se hur det känns
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
3314:- kostar min, hel/helår på länsförsäkringar å e 41år å bor i en liten håla 1 mil utanför Borås.

Hojen är en -99 med å 72kw på pappret = billigt som fan tycker jag :)
 

Mr jojjeman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1300
Allt är väl relativt med vad man jämnför med för något:)

Jag gick från en Gixser K2a och jag är rysligt nöjd ,,går ju att toura i lägre farter åxså utan att man avlider.. :banana

Suzuki's märkes försäkring kan vara bra alternativ att kolla upp.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Men vad står alla K'na för? K2a? K8?

Årsmodell...
K1=2001
K2=2002

K står för Kilo som betyder 1000..
Ja egentligen borde dom heta 2Kx men jag tror inte sukka gjorde
så många hojar straxt efter vikingatiden.. :D
 

Mr jojjeman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1300
Ursäkta mig detta har kanske varit uppe i denna tråd tidigare men..

Måste köpa nytt backdäck:huvet Skulle vilja få ut mer än 200 mil och ändå ha hyfsat grep Funderar på: Pilot Road 2CT alt SPORTMAX ROADSMART
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top