Hayabusa-tråden

Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik
 
Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik

Finns inga svaga punkter :yoparty :D
 
Har för mig att 99.an hade några barnsjukdomar. Tror kamkedjesträckaren var en av dom, men minns inte. Tror du kan hitta svar om du söker runt lite på sporthoj.
 
Nybliven Busaförare

Halloj där ute!:)
Har precis blivit med Busa, en blå/silver -00 från Örebro.
Har inte kunnat provköra den ännu pga väderläget men den lät och kändes bra!!
Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
Har sedan min MC-start -86 kört ett antal 125:or, CB750 ohc, VFR750 och CBR 1000 men det verkar inte finnas några större likheter.
Det är något speciellt med Busa som gör att alla man frågar bara säger ooooh och får en något drömmande blick....
 
Finns inga svaga punkter :yoparty :D

Hej,har en Busa -99 sen ny inga problen bara att tuta och köra underbar motor.Kamkedjesträckaren byttes till en oljeasisterad Suzuki stod för det gjordes på alla av årsmodell -99.Kolla så detta år gjort om tänker dig en -99.
(hittar ni en bättre hoj,så köp den)
 
Halloj där ute!:)
Har precis blivit med Busa, en blå/silver -00 från Örebro.
Har inte kunnat provköra den ännu pga väderläget men den lät och kändes bra!!
Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
Har sedan min MC-start -86 kört ett antal 125:or, CB750 ohc, VFR750 och CBR 1000 men det verkar inte finnas några större likheter.
Det är något speciellt med Busa som gör att alla man frågar bara säger ooooh och får en något drömmande blick....

Tips:
Du kommer nog att köra så fort snön går bort så !
Gasa inte på för mycket på blött o kallt underlag, busan släpper direkt när vridet kommer och det är inte rakt fram den går alla gånger :gnissla.
 

Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
NJUT!

Glid runt i stan och låt vridmomentet jobba eller ut på landsvägen, peta ner ett par pinnar och håll i dig!
Den går som fan upp till 6000varv sen kommer det...

Lufsa fram på motorvägen om du känner för det,varvar typ 6000varv i 200km/h om jag inte minns fel.
Stabil,bryr sig inte om sidovindar och drag från lastbilar så mycket.

Svänger bra (jag har inga fegränder kvar iallafall).

HAVE FUN:tummenupp
 
Dubbla highpipe slipon på Busa?

Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa
 
Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa

Här finns några http://www.hayabusaparts.com/catalog/index.php?cPath=26
Helsystem dock:tummenupp
 
Uppgradering.

Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik


Bromsarna mår bättre av stålomspunnet, byta belägg kan också ge mer bett. Byta fjädrar i framgaffeln kan också vara en idé.
Vindrutan kan man byta till dubble bobble om man vill kunna se övre delen på varv/hastighetsmätaren (om du är över 180cm) - eller kör mycket och långt.. Gamla busorna hade bakramen i aluminium, men den kunda ge med sig (spricka) vid montering av 4-1 och passagerarskjuts. Tror de var 2001 de bytte till ram av stål för att slippa detta. Kamkedjesträckaren strulade på första årsmodellerna, men skall vara utbytt på garanti. 2001 blev de spärrade till 300, men det löser man med en TRE-modd om man har det behovet. :-)

Annars är det inte mycket man behöver göra på en busa. Men det finns mycket kul aftermarketprylar till busan. En bra start är www.hayabusa.org.

-Jo, byta däck regelbundet får man göra....

:hojbusa

Snart vår!
 
Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik

Här en bra sida http://www.hyp4r.com/hayabusa/hayabusa.htm - sedan som Heppe säger så är bakramen i alu - har dock själv åkt en hel del på min 99:a med skjuts och Yoshi RS3 helrör och det har hållit hittills :tummenupp . En rolig men kanske inte så viktig för alla är att mätaren går till 340 + på 99:an och 00:an. Kopplingen blev bättre på 03 och någonstans 04 eller 05 kom ett förbättrat sprut?//R
 
Dubbla highpipe!

Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa

Har efter tippset från Hulkomania hittat ett system på nätet -HMF dual high, dock helsystem å relativt dyrt, har inte hittat nåt slipon som motsvarar utseendet. Här några bilder på hel-systemet monterat på Busa med samma färg och årsmodell som min http://www.wardsweb.org/busa/hayabusa_mybusa.html och det ser sjukt snyggt ut!:tummenupp
Tack Hulkomania för tippset!:bow
Är det nån som har ytterligare tipps, gärna slipon så man kan byta relativt enkelt mellan touring/cruising/original och race eller bara för å va snygg!:)
 
Hmm, är det bara jag som tycker att det ser bättre ut med orginaldragning av systemet? :va
 
Hmm, är det bara jag som tycker att det ser bättre ut med orginaldragning av systemet? :va


Nepp - hade nog också hållit original isf - tyckte high pipe versionen såg ut som en röris som fått spatt och haft för mycket fritid men man skall gå på det man känner själv för :tummenupp .//R
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top