Hurricane600
Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
andersbrink skrev:
Satan vilken fin motor!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:
eV1Te skrev:Det skulle vara ganska intressant och veta vad en Busa med 650 hk teoretiskt har för topphastighet.
Jag läste någonstans att man själv kan beräkna det, om man vet topphastigheten vid en viss effekt så kan man beräkna den nya topphastigheten om man har en annan effekt. Men jag kommer inte ihåg den.
Superbee skrev:hmm...är inte sånt där jävligt knepigt iomed att luftmotstånd ökar med en si och så faktor per si och så km/h och därför behöver si o så mer hk för att öka si o så många hästar? si och så lixom
Enligt uppgift har hayabusan ett CdA-värde på 0.313, det betyder att den teoretiska toppfarten med 650 hk blir 487.5 km/h.eV1Te skrev:Det skulle vara ganska intressant och veta vad en Busa med 650 hk teoretiskt har för topphastighet.
Micke_Lindstrom skrev:Enligt uppgift har hayabusan ett CdA-värde på 0.313, det betyder att den teoretiska toppfarten med 650 hk blir 487.5 km/h.
Troligen inte, dessutom skulle man kunna få problem med stabiliteten om man försökte köra så fort med en vanlig hoj.eV1Te skrev:Det är skapligt snabbt, men det finns väll inga däck som klarar det idag??
stoffer skrev:Det borde ju finnas en gräns i hur mycket effekt ett däck kan stoppa i backen också. Om luftmotståndet skapar en kraft bakåt motsvarande 650hk så måste ju däcket hålla för att trycka ner 650hk i backen. Gör dagens 200-mc-däck det?
Jepp, och ska man vara ännu mer noga så kan man inte använda formeln som du och jag använt för att beräkna luftmotståndet, den grundar sig på inkomressibel strömming och när hastigheterna börjar närma sig 500 km/h så får man en del kompressibla effekter.RG500-Johannes skrev:Tja, det är ju approximerat en hel del, men såhär ser det ut. /J
Jonathan skrev:Den där Dodge tomahawken motorcykeln med en Viper V10 på en 500 hk (?) skulle väl teoretiskt göra 687 km/h läste jag i en tidning.
Men om det skulle stämma så verkar 733 hk för 500 km/h orimligt. ?
Iof är det mycket mer vrid i viper motorn men ändå..
Det låter inte speciellt trovärdigt, "Turbinator" har 3600 hk och går i ca. 685 km/h och då har den extremt mycket bättre aerodynamik.Jonathan skrev:Den där Dodge tomahawken motorcykeln med en Viper V10 på en 500 hk (?) skulle väl teoretiskt göra 687 km/h läste jag i en tidning.
andersbrink skrev:
RG500-Johannes skrev:Finns en formel för hur mycket effekt det krävs för att åka en viss hastighet. Den ser ut såhär:
P[kW] = (2,73 * Cr * Mv[kg] + 0,0126 * Cd * Av[m^2] * Sv[km/h]^2 ) * Sv[km/h] * 10^-3
Cr = Rullmotståndskoefficient (För bil: 0,012 < Cr < 0,015)
Cd = Luftmotståndskoefficient (För bil: 0,3 < Cd < 0,5)
Av = Frontarea
Mv = Vikt på hojen
Så om vi först kalibrerar den mot Busans originalprestanda:
160 hp på bakhjulet säger vi, det blir 118 kW
Vikten är 300 kg med förare om 70 kg.
Rullmotståndet är säkert lägre än en bil eftersom det bara är två hjul och mindre yta, vi säger 0,010.
Luftmotståndet är nog det som slår mest och som är mest osäker, så det är den vi vill kalibrera emot.
Frontarean är väl ca 1,2 * 0,5 = 0,6 m^2
Toppfart std är ju ca 300 km/t.
Ok, då kör vi:
118 = (2,73 * 0,010 * 300 + 0,0126 * Cd * 0,6 * 300^2) * 300 * 10^-3
Cd = 0,566 (vilket är en liten bit högre än en bil, men ändå förmodligen rätt bra.
Ok, då säger vi att hojen går i 400 km/t då... Effektbehovet blir då: 377 hp (låter rätt lite)
500 km/t: 733 hp
Tja, det är ju approximerat en hel del, men såhär ser det ut. Man ska dock ha klart för sig att även om det behövs så här mycket effekt för att bibehålla denna fart så behövs mer än denna effekt för att komma dit, dvs en rätt bred momentkurva.
/J
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |