Hayabusa motor med mest effekt?

  • Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Det skulle vara ganska intressant och veta vad en Busa med 650 hk teoretiskt har för topphastighet.

Jag läste någonstans att man själv kan beräkna det, om man vet topphastigheten vid en viss effekt så kan man beräkna den nya topphastigheten om man har en annan effekt. Men jag kommer inte ihåg den.
 
eV1Te skrev:
Det skulle vara ganska intressant och veta vad en Busa med 650 hk teoretiskt har för topphastighet.

Jag läste någonstans att man själv kan beräkna det, om man vet topphastigheten vid en viss effekt så kan man beräkna den nya topphastigheten om man har en annan effekt. Men jag kommer inte ihåg den.

hmm...är inte sånt där jävligt knepigt iomed att luftmotstånd ökar med en si och så faktor per si och så km/h och därför behöver si o så mer hk för att öka si o så många hästar? si och så lixom
 
Superbee skrev:
hmm...är inte sånt där jävligt knepigt iomed att luftmotstånd ökar med en si och så faktor per si och så km/h och därför behöver si o så mer hk för att öka si o så många hästar? si och så lixom

Jag har för mig att luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat eller något liknande...
 
Last edited:
eV1Te skrev:
Det skulle vara ganska intressant och veta vad en Busa med 650 hk teoretiskt har för topphastighet.
Enligt uppgift har hayabusan ett CdA-värde på 0.313, det betyder att den teoretiska toppfarten med 650 hk blir 487.5 km/h.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Enligt uppgift har hayabusan ett CdA-värde på 0.313, det betyder att den teoretiska toppfarten med 650 hk blir 487.5 km/h.

Det är skapligt snabbt, men det finns väll inga däck som klarar det idag??
 
Det borde ju finnas en gräns i hur mycket effekt ett däck kan stoppa i backen också. Om luftmotståndet skapar en kraft bakåt motsvarande 650hk så måste ju däcket hålla för att trycka ner 650hk i backen. Gör dagens 200-mc-däck det?
 
stoffer skrev:
Det borde ju finnas en gräns i hur mycket effekt ett däck kan stoppa i backen också. Om luftmotståndet skapar en kraft bakåt motsvarande 650hk så måste ju däcket hålla för att trycka ner 650hk i backen. Gör dagens 200-mc-däck det?

Det är nog inget problem eftersom hojen stegrar eller spinner långt innan den effekten går ner i backen.

Vad använder de för däck i MotoGp t.ex. de ligger ju i topphastigheter över 300 vilket betyder att däcken lätt klarar av de hastighterna?
 
Ehm.. tänk efter där.

Det jag försöker säga är ju det du säger, att det sprollar om ett 200-däck skulle varit typat för 450, för antagligen (men inte säkert) så måste det börja spinna innan.

Jag kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg.
 
Finns en formel för hur mycket effekt det krävs för att åka en viss hastighet. Den ser ut såhär:

P[kW] = (2,73 * Cr * Mv[kg] + 0,0126 * Cd * Av[m^2] * Sv[km/h]^2 ) * Sv[km/h] * 10^-3

Cr = Rullmotståndskoefficient (För bil: 0,012 < Cr < 0,015)
Cd = Luftmotståndskoefficient (För bil: 0,3 < Cd < 0,5)
Av = Frontarea
Mv = Vikt på hojen

Så om vi först kalibrerar den mot Busans originalprestanda:

160 hp på bakhjulet säger vi, det blir 118 kW

Vikten är 300 kg med förare om 70 kg.

Rullmotståndet är säkert lägre än en bil eftersom det bara är två hjul och mindre yta, vi säger 0,010.

Luftmotståndet är nog det som slår mest och som är mest osäker, så det är den vi vill kalibrera emot.

Frontarean är väl ca 1,2 * 0,5 = 0,6 m^2

Toppfart std är ju ca 300 km/t.

Ok, då kör vi:

118 = (2,73 * 0,010 * 300 + 0,0126 * Cd * 0,6 * 300^2) * 300 * 10^-3

Cd = 0,566 (vilket är en liten bit högre än en bil, men ändå förmodligen rätt bra.

Ok, då säger vi att hojen går i 400 km/t då... Effektbehovet blir då: 377 hp (låter rätt lite)

500 km/t: 733 hp

Tja, det är ju approximerat en hel del, men såhär ser det ut. Man ska dock ha klart för sig att även om det behövs så här mycket effekt för att bibehålla denna fart så behövs mer än denna effekt för att komma dit, dvs en rätt bred momentkurva.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Tja, det är ju approximerat en hel del, men såhär ser det ut. /J
Jepp, och ska man vara ännu mer noga så kan man inte använda formeln som du och jag använt för att beräkna luftmotståndet, den grundar sig på inkomressibel strömming och när hastigheterna börjar närma sig 500 km/h så får man en del kompressibla effekter.
Men den borde väl stämma ungefär.

På streamlinerhojar och -bilar brukar man väl använda hjul av solid aluminium, hur lyckas man få tillräcklig friktion när man kör i en saltöken, nån typ av räfflor eller spår i hjulytan?
Dom hjuldrivna fordonen har ju en del effekt som ska ner i marken.
 
Den där Dodge tomahawken motorcykeln med en Viper V10 på en 500 hk (?) skulle väl teoretiskt göra 687 km/h läste jag i en tidning.

Men om det skulle stämma så verkar 733 hk för 500 km/h orimligt. ?

Iof är det mycket mer vrid i viper motorn men ändå..
 
Jonathan skrev:
Den där Dodge tomahawken motorcykeln med en Viper V10 på en 500 hk (?) skulle väl teoretiskt göra 687 km/h läste jag i en tidning.

Men om det skulle stämma så verkar 733 hk för 500 km/h orimligt. ?

Iof är det mycket mer vrid i viper motorn men ändå..

Den är kanske drevad för 687km/h. 500hk räcker definitivt inte för nästan 700km/h, tänk på vad gamla underljudsjaktplan har för effekter.
 
Jonathan skrev:
Den där Dodge tomahawken motorcykeln med en Viper V10 på en 500 hk (?) skulle väl teoretiskt göra 687 km/h läste jag i en tidning.
Det låter inte speciellt trovärdigt, "Turbinator" har 3600 hk och går i ca. 685 km/h och då har den extremt mycket bättre aerodynamik.
Nu är det visserligen en "bil" eftersom den har fyra hjul men det borde inte spela speciellt stor roll.
 

Bifogat

  • turbinator.jpe
    turbinator.jpe
    36.9 KB · Visningar: 57
RG500-Johannes skrev:
Finns en formel för hur mycket effekt det krävs för att åka en viss hastighet. Den ser ut såhär:

P[kW] = (2,73 * Cr * Mv[kg] + 0,0126 * Cd * Av[m^2] * Sv[km/h]^2 ) * Sv[km/h] * 10^-3

Cr = Rullmotståndskoefficient (För bil: 0,012 < Cr < 0,015)
Cd = Luftmotståndskoefficient (För bil: 0,3 < Cd < 0,5)
Av = Frontarea
Mv = Vikt på hojen

Så om vi först kalibrerar den mot Busans originalprestanda:

160 hp på bakhjulet säger vi, det blir 118 kW

Vikten är 300 kg med förare om 70 kg.

Rullmotståndet är säkert lägre än en bil eftersom det bara är två hjul och mindre yta, vi säger 0,010.

Luftmotståndet är nog det som slår mest och som är mest osäker, så det är den vi vill kalibrera emot.

Frontarean är väl ca 1,2 * 0,5 = 0,6 m^2

Toppfart std är ju ca 300 km/t.

Ok, då kör vi:

118 = (2,73 * 0,010 * 300 + 0,0126 * Cd * 0,6 * 300^2) * 300 * 10^-3

Cd = 0,566 (vilket är en liten bit högre än en bil, men ändå förmodligen rätt bra.

Ok, då säger vi att hojen går i 400 km/t då... Effektbehovet blir då: 377 hp (låter rätt lite)

500 km/t: 733 hp

Tja, det är ju approximerat en hel del, men såhär ser det ut. Man ska dock ha klart för sig att även om det behövs så här mycket effekt för att bibehålla denna fart så behövs mer än denna effekt för att komma dit, dvs en rätt bred momentkurva.

/J


Kan inte låta bli att sitta och småle lite varje gång man ser sådant här, blir lika impad varje gång det kommer upp sådan här uträkningar.
Skulle visserligen kunna vara hur mycket bullshit som helst, eftersom jag inte hajade ett dugg av det där.
Men ändå :)

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top