Hayabusa koppling

Jonas Eriksson

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Hayabusa
Det skramlar rejält innanför kopplinskåpan men trycker jag in kopplingen så tystnar det.
Har haft isär allt o kollat att det står till men får inte tyst på den.

Tacksam för alla förslag

mvh

Kan vara nållagret som kopplingskorgen sitter på. Jag tror inte att oljan kommer åt att smörja det så bra.

Jag hade också sagt att det är lagret som lagrar yttre kopplingskorgen. Om du är helt säker på att det inte är det så hade jag satsat på att det är växelådan då ingående axeln snurrar även i friläge.
Du har inte fått ut någon metall med oljan?

Borsiin JR skrev:
Jag hade också sagt att det är lagret som lagrar yttre kopplingskorgen. Om du är helt säker på att det inte är det så hade jag satsat på att det är växelådan då ingående axeln snurrar även i friläge.
Du har inte fått ut någon metall med oljan?

Såg inget onormalt i oljan vid byte.
Men växellådan kan ju ha fått sig en smäll något bra sätt
att kolla det eller är det bara att montera isär.

Hittar du inga mängder av spån eller avslagna tänder i oljan så hade jag inte plockat ner lådan då det är massor av jobb.
Hade jag varit du hade jag återigen plockat ner kopplingen för att tillse att den är korrekt monterad och att alla lager är friska. (ladda hem en verkstadsmanual där finns alla toleranser på delarna). När grejerna ändå är nere leta efter spån och dyl.

Tycker att fjädrarna glappar mycket 2mm om det är dom som låter men är osäker för det tystnar när man trycker in kopplingen.
Menar fjädrarna bak på korgen.

Jonas Eriksson skrev:
Det skramlar rejält innanför kopplinskåpan men trycker jag in kopplingen så tystnar det.
Har haft isär allt o kollat att det står till men får inte tyst på den.

Tacksam för alla förslag

mvh
lite sent att svara på detta kanske, men min beter sig exakt lika
den funkar bra

Jonas Eriksson skrev:
Tycker att fjädrarna glappar mycket 2mm om det är dom som låter men är osäker för det tystnar när man trycker in kopplingen.
Menar fjädrarna bak på korgen.
På gamla Sukkor är uppglappade fjädrar i kopplingskorgen ett
generalfel.
Är korgen nitad till stålplattan på en H.busa?
Jag skulle nog inte köra med uppglappade fjädrar.
Thomas Klarkner på Moto-speed kan mycket om kopplingar
till Suzuki.

Svetsa orginal lockupen shimsa upp fjädertrycket eller helst peta i 3 hårda fjädrar från marklund ( samt 3 orginal ) Lagom på en standardmotor

Detta är nästan ett måste på alla standard kopplingar
då nästan alla busor har en tendens att ta känguruskutt om man försöker slira iväg på mer än 2000rpm

detta gör även att det blir mindre skrammel , vilket var väl ursprungsfrågan
hehe :D :tummenupp

andersson turbo skrev:
Svetsa orginal lockupen shimsa upp fjädertrycket eller helst peta i 3 hårda fjädrar från marklund ( samt 3 orginal ) Lagom på en standardmotor

Detta är nästan ett måste på alla standard kopplingar
då nästan alla busor har en tendens att ta känguruskutt om man försöker slira iväg på mer än 2000rpm

detta gör även att det blir mindre skrammel , vilket var väl ursprungsfrågan
hehe :D :tummenupp
det är alltså inget fel på min hoj?
den har alltid låtit "rumlande" i kopplingen, å drar man in kopplingshandtaget
blir det tystare. dock så tycker jag det låter mer än på min gammelgixxer.

Men det kan ju också ha å göra med att jag har original system (då hörs ju allt)

Back