Haveri!

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
FZR 1000 CR 250
Hej på er. Var ute och körde ikväll och har av nån andledning inte längre några växlar. Jag skulle växla från 4:an till 5:an vid ungefär 100 km/h och trodde jag hade hittat ett nytt friläge. Ack nej.:huvet Alla lägen finns där men det händer inte ett sk*t oavsett vilken "växel" jag skickar i. Vad kan det vara för fel? Kopplingen känns helt normal,den går att rulla både framåt och bakåt utan att det rasslar onormalt,det är ju en Yamaha som gått 10 000 mil. Jag har inte orkat rulla av den från släpet än men skulle vilja veta vad det kan vara först, är ju inte direkt proffs på att skruva så jag kanske skulle lämna iväg den medsamma. Finns den nåt klokhuvve därute som har nån ide?

Ahh, supertrist med haveri där man inte kan "linka" hem :död

Går det att starta motorn? Isf borde ju primärdrivningen vara ok eftersom starten oftast går på lamellkorgen (obs , det säger inget om hur lamellen mår, bara drivningen).

Om du har motorn avstängd, och rullar hojen lite långsamt framåt samtidigt som du försöker trycka i en växel (utan att koppla), känns det något motstånd i växelpedalen och känns det isf som att den "klickar i" och går något tyngre i rullningen?

Ja den går att starta med startmotorn. Det blir ingen skillnad i "motståndet" när jag petar i en växel när jag rullar den.Varken i rullmotstånd eller i växelväljaren.

Eftersom det brukar bli något mer motstånd från transmission och det hörs ganska tydligt när en växel "hoppar i" om man drar för hand så verkar det ju som det är något mellan pedal/växeltrumma, skulle det fungera så borde det höras ett ganska tydligt "klick" när den roterar och rör på växelförarna.

Det som talar lite emot det ovanstående är ju att du fick i ett friläge mellan 4an & 5an?

Jag tolkar det som att växelpedalen bara rör sej upp och ner utan någon speciell förändring i motstånd, är det rätt?

heliac skrev:
Har du några splines kvar på drevaxeln :va

Kolla främre drevet, inte ovanligt att det lossnar.....sen ligger det bara där och snurrar med hjulet............ Kåpan gör att det inte kan lossna helt, men tillräckligt för att inte splines'en ska ta.
Ta bort kåpan över framdrevet.

Kolla också pinnen som går igenom motorn till kopplingen.
En lamell kan ha gått sånder så den frikopplar hela tiden.

BON skrev:
Det var det främre drevet som hade lossnat. Nu är det fixat och den rullar vidare många mil än? Tack för tipsen.
Ganska skönt att upptäcka det va :hihi . Så nu kan du pusta ut :tummenupp

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...