haveri ??

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Var ute och plågade husan går kväll, när jag hade kört i närmare en timme så hände någon när jag drog fullt på 3:an, den blev trött och orkeslös fast den drog fortfarande iväg lite. Körde snabbt in till kanten och stängde av..
Har nu skruvat bort ventilkåporna och kännde att jag kunde lyfta stötstängerna ett par millimeter när motorn står i ÖD, och de ska ju absolut inte gå att göra. Någon som har en teori på av som kan ha hänt/gått sönder?

Det är en husa FS650 -03, och den har gått lite mer än 80 timmar.

Tack på förhand Erik
 
Jag skulle bli riktigt orolig om jag hittade stötstänger i en husamotor :arsele

Alla vippor var lika glapp? Konstigt...alla ventiler borde ju inte nypa samtidigt eller att kammen/vipporna gick ner sig 2mm på 2sek.
 
hallå!
tyson här, erik lånade min dator bara. givetvis menade han vipparmarna. Och ja, vi vet att det ska gå att rucka lite på vipparmarna när motorn står i rätt läge men som det är nu kan man nästan lyfta insugsvippan 5mm... galet mycket!

river toppen imorrn så får vi se vad man kan hitta för något roligt.
 
Har du kikat så att inte låsmuttrarna lossnat så att justerskruvarna har ändrat sin inställning? Då kan du få detta fenomen. Hände mig efter att jag dragit åt låsmuttrarna för löst vid motorrenovering, fick inte samma känsla när jag drog åt låsmuttrarna med motorn på arbetsbänken.
 
tyson skrev:
2305879 hallå!
tyson här, erik lånade min dator bara. givetvis menade han vipparmarna. Och ja, vi vet att det ska gå att rucka lite på vipparmarna när motorn står i rätt läge men som det är nu kan man nästan lyfta insugsvippan 5mm... galet mycket!

river toppen imorrn så får vi se vad man kan hitta för något roligt.

Tycker det låter som ventilfjädrarna, men isf båda lite skumt!
 
det var ett lager till kammen som hade gett upp!

hur fan får man loss kamkedjan? hittar inget kedjelås?????
 
Med ett verktyg så du får bort niten eller så tar ni vinkelslipen och slipar försiktigt på en nit och knackar med ett dorn. Sen när ni monterar dit kedjan igen så sätter ni dit ett kedjelås. Jag gjorde så på min 01a jag hade. Limma låsblecket på kedjelåset bara så det inte trillar bort när man kör.
 
tyson skrev:
2312386 det var ett lager till kammen som hade gett upp!

hur fan får man loss kamkedjan? hittar inget kedjelås?????
De nitlåsen jag monterat ser exakt ut som resterande länkar. Fått märka upp dem för att hitta vid nästa demontering.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top