Havererad videokamera: Att skruva isär eller inte skruva isär?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

Vad göra?

• Antal röstningar
    0

FreddaGädda

Guest
Min kamera pajade i rätt tid. En månad efter att min 3-åriga tillköpta försäkring slutade gälla. När man öppnar luckan så smattrar den ett par sekunder. Den vill inte filma, utan väljer istället att pipa, blinka och gnälla. Banden trasslas det lite med. Man kan känna varifrån smattret kommer ifrån. Ett litet kugghjul i ena hörnet om man tittar ner där bandet ska sitta.

Nu är frågan:
Borde jag skruva isär aset själv och försöka fixa felet, eller ska jag sälja den på tradera? Ett par hundra borde man ju få för den i alla fall.
Jag är inte helt noob på att skruva sånt här skit. Har bytt display i nyare SonyEricsson och liknande arbeten. Men frågan är ifall jag kan göra nåt åt detta utan utbildning i ämnet och utan reservdelar.
Kära bullen/sporthoj/folk på internet, vad göra?

Sälja nåt halvpaj på tradera direkt o inte få en chans
eller plocka isär nåt halvpaj o kika lite sen sälja nåt halvpaj på tradera om det ändå inte funkar?.. jaaadu :rolleyes:

prulle skrev:
2585508 Vad har du att förlora? Försök fixa.
Man lär inte få lika mycket för den som en hög med delar..
Försöker mjölka varenda krona då jag gått arbetslös och bidragslös sen augusti.

Nån lär det ju finnas som vill tjacka den. Exempelvis en sån som arbetar som reparatör.

FreddaGädda skrev:
2585510 Man lär inte få lika mycket för den som en hög med delar..
Försöker mjölka varenda krona då jag gått arbetslös och bidragslös sen augusti.

Nån lär det ju finnas som vill tjacka den. Exempelvis en sån som arbetar som reparatör.

så värdelös lär du väl inte vara så du plockar isär den o inte kan plocka ihop den sen? :D

AndreasNo skrev:
2585511 så värdelös lär du väl inte vara så du plockar isär den o inte kan plocka ihop den sen? :D

Hörrö det här är inte lego ;)
Det är små delar i flera lager det handlar om, och det är inte uppenbart vart dom hör hemma

FreddaGädda skrev:
2585512 Hörrö det här är inte lego ;)
Det är små delar i flera lager det handlar om, och det är inte uppenbart vart dom hör hemma
Inte för att du ska göra så men lösadelar kan man "glömma"

FreddaGädda skrev:
2585504 Min kamera pajade i rätt tid. En månad efter att min 3-åriga tillköpta försäkring slutade gälla. När man öppnar luckan så smattrar den ett par sekunder. Den vill inte filma, utan väljer istället att pipa, blinka och gnälla. Banden trasslas det lite med. Man kan känna varifrån smattret kommer ifrån. Ett litet kugghjul i ena hörnet om man tittar ner där bandet ska sitta.

Nu är frågan:
Borde jag skruva isär aset själv och försöka fixa felet, eller ska jag sälja den på tradera? Ett par hundra borde man ju få för den i alla fall.
Jag är inte helt noob på att skruva sånt här skit. Har bytt display i nyare SonyEricsson och liknande arbeten. Men frågan är ifall jag kan göra nåt åt detta utan utbildning i ämnet och utan reservdelar.
Kära bullen/sporthoj/folk på internet, vad göra?

Lånade förra sommaren en videokamera av brorsan å den fick nåt spel å började käka band. en rem hade hoppat av och den var omöjlig att lägga på plats utan att riva hela skiten så till den milda grad att man kom in till själva kassetthuset.

Men det var inga problem faktiskt. ha ett vitt underlag och lägg upp allting metodiskt och backa metoden vid hopsättning så går det nog bra.:tummenupp

Killen i butiken trodde reparationen skulle bli dyrare än vad kameran var värd så....

De nya videokamerorna är rena undren av finmekanik, är oftast inte så lätt att komma på hur man skall demontera dem, med detta i åtanke så skall man verkligen dokumentera hur allt satt när man tar isär den( görs bra med en digitalkamera).

Hur har "skadan" uppstått? Tappad i marken eller har den bara gått sönder?

Med ledning av detta så kan man avgöra om det är fråga om mekanisk skada eller om något elektriskt fel har uppstått, med elektriskt fel i ditt fall menar jag att det kan vara så att lägesgivare inte registrerar mekanismens läge korrekt.

Montage av mekanismen brukar oftast kräva en speciell montageordning för att allt sedan skall fungera.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg