Havererad låda?

AbzenT

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Hornet -07, GSX750F(†).
Jag har ett problem med 2:an växel på min gsx750f -89.

Allt började med ett kortare gaspådrag på just den växeln, när jag släppte av lät det inte bra alls… Bara en massa skrammel och rassel, låter som en stenkross ungefär, dock så driver den fortfarande. Alla andra växlar rullar som det ska på en 19 år/ 92000Km gammal gsx750F. :tummenupp

När detta hände hade jag som tur var bara 500m hem, så rullade försiktigt mot garaget och där står den nu…

Så länge jag har haft mc:n så har den haft det klassiska problemet med slag vid växling, samt att man inte får i 2:ans växel vid höga varv, men det har man ju aldrig brytt sig om att fixa :huvet

Vad tror ni har hänt? Är det värt att plocka ner lådan för att laga? Eller ska man börja leta efter en beg motor? Alla förlag på vart man får tag på reservdelar till en gammal sukka tags emot med varm hand.

Det låter som att du behöver nya drev (tvåan å femman) och växelgaffel. Sånt finns på varenda skrot, eller så kollar du med tex Wibbe och Andersbrink här på sporthoj!
Ganska enkelt bytt är det iaf, bara ur med motorn ur ramen, klyva lådan och skruva tillbaka allt. En helg i garaget om du har en polare som hjälper till, det är lite knivigt att få i å ur motorn själv...

Att det klonkar när du växlar gör det på alla hojar om du inte har något sånär vettiga varv på motorn relativt hur fort du kör och vilka växlar du växlar mellan.

Kanon. Grymt snabbt svar... En snabb fråga bara, varför behöver man byta femmans drev oxå?
Jag är bara nyfiken på att lära mig mer. Då jag aldrig pillat med den delen av gamla fordon tidigare.

Är det någon som vet om det är samma drev i någon annan låda? Ruskigt svårt att hitta en så gammal gsxf. Har sökt överallt känns det som.

Och motorn är redan på väg ur... men det tar lite mer än en helg (fru och 3 barn) :rolleyes:
tur att man har semester iaf!

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda