Havererad husaberg 501 -03

Tattered

Gucci,rosa piké, då blir det ligga av!!
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Husaberg 501
Fick en baktändning, avgas smäll eller vad man nu ska kalla det? (precis när jag fick igång den) givetvis stendog den, provade med elstarten och startmotorn orkade knappt runt efter detta, bytte stift och försökte kicka igång den istället, men inte då!! Har bara varit lycklig Husa ägare ett par månader och har inte en aning om vad detta kan vara, någon som vet?

Har du riktig "tur" har det släppt en kugg i ett mellandrev till elstarten.Riv bort kopplingskåpan och kolla det först så att du inte har några lösa delar som far runt.

Tattered skrev:
Fick en baktändning, avgas smäll eller vad man nu ska kalla det? (precis när jag fick igång den) givetvis stendog den, provade med elstarten och startmotorn orkade knappt runt efter detta, bytte stift och försökte kicka igång den istället, men inte då!! Har bara varit lycklig Husa ägare ett par månader och har inte en aning om vad detta kan vara, någon som vet?

Börja med det vanliga, kolla så det är gnista. Är osäker på om det fortfarande var SEM 03, kan man få bekräftelse på det ena eller andra? Är det det så kan det vara så att statorn brunnit av. Om gnista saknas mät upp enligt instruktionsboken. Min hade inte gnista rätt vad det var när jag skulle starta förra året. Avbrott i statorn, tur man hade extra!
Den kan vara väldigt kinkig på om stiftet blivit surt, bara byta isf.
Kommer det soppa? Stiftet borde bli surt efter startförsöken? Annars blås ren förgasaren. Kolla även vevhusventilationen som kan bli igenstoppad.
Om både soppa o gnista finnes borde problemet ligga lite djupare...

Äntligen!!! kan man säga, har jag fått isär och ihop min 501á (haft en del annat och pyssla med, synd att hojjen kommer i andrahand) felet var "aut. decompression divice" som hade slått av M5 skruven på kamaxeln/kamdrevet, en ny sådan och en ny bult så funker den fint igen. men tack för tipsen/Robert.

Last edited:
Hänt mig med men fick bra med följdskador då bulten hoppade iväg till ett ställe där den inte direkt var välkommen...

Daniel

ypvs skrev:
Hänt mig med men fick bra med följdskador då bulten hoppade iväg till ett ställe där den inte direkt var välkommen...

Daniel

ok, det enda som hände mer, var att topplocket fick lite fula märken vid kamkedjan.

Tattered skrev:
ok, det enda som hände mer, var att topplocket fick lite fula märken vid kamkedjan.
Jag drog en sån också, fast med muttern te ventiljusteringen, resultatet var en fet reva över ventilkåpan samt en sprucken topp (på utsidan, där skenan sitter). Två ventiler for också då. Blev inte billigaste mekmisstaget ;P Tacka vet jag honda, där kan det inte bli så.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman