Hatten av, BMW!

Toyota ligger efter övriga tillverkare när det gäller modern teknik. Deras kostnader för garantiåtaganden har ökat kraftigt senaste åren enligt deras årsredovisningar.
Dessutom måste de ha enorm felvisning på hastighetsmätaren eftersom de alltid körs så långsamt. Om det inte beror på att förarna vill slippa höra motorn yla som i en DAF.
Låter som ett väldigt bra säljargument.
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner.
Citat:
"Among all the bikes sampled in the survey (not just BMW), the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles."
slut citat

Ju mer modern teknik som stoppas in dessto oftare kommer bilar och MC behöva service !
Eller på ett annat sätt, ju mer teknik en produkt innehåller dessto oftare går den sönder.
Helt naturligt. Har man en felfrekvens av X % / år för varje komponent,
dessto fler komponenter, desto fler fel och dessto oftare service.
Och som en följd, dessto kortare livslängd på nya MC och bilar. Kortare för varje ny modell.
 
Last edited:
nice, tack! Visste inte heller om detta. Jag tror dock inte knappen syns när man mobilsurfar?
För mig syns det, men knappen (ser ut som ett överstruket öga) är dold i en undermeny som man kommer åt via de tre punkterna direkt till höger om emoji-gubben.
 
För mig syns det, men knappen (ser ut som ett överstruket öga) är dold i en undermeny som man kommer åt via de tre punkterna direkt till höger om emoji-gubben.
Aha, jag trodde du menade ”blur”-funktionen som brinken använde. Spoiler-taggen hittade jag!

test test
 
Aha, jag trodde du menade ”blur”-funktionen som brinken använde. Spoiler-taggen hittade jag!

test test
Aha, det är ISPOILER som är hemligheten alltså. Trodde det automaskt blev "blurrat" för längre inlägg när man använde SPOILER. Men nu hittade jag knappen (banditmasken) för ISPOILER också ?
 
Låter som ett väldigt bra säljargument.
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner. #
För mig som lever på att sälja elektronikkomponenter är det rätt klart att jag inte skulle lägga egna pengar på en bil tillverkad efter sommaren 2021. Det var ungefär då biltillverkare började ge upp förhoppningarna att få rätt saker levererade och började tumma på kraven. "Det funkar nog med vanlig industrispec".
 
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner. #

Så är det och vi kommer antagligen se flera förändringar i bilbranschen som indirekt är kopplat till detta.

En utveckling kan vara att man i högre utsträckning gör vissa sådana komponenter enkelt uppgraderingsbara. En annan framtida utveckling är att öka nyttjandegraden på bilarna, dvs bilar som rullar många mil, även om de skrotas tidigare sett till kalendertid. Vi har redan en ökad trend mot att fordonsflottor i allt högre grad inte ägs av privatpersoner, utan leasas och där bildelningstjänster kommer in som ytterligare ett inslag. För framtida självkörande bilar bilr detta antagligen ännu mer framträdande och där man iaf på vissa platser, ffa storstadsområden, i allt mindre utsträckning kommer äga eller förfoga över en egen bil.

Men annars har ju även Tesla varit en föregångare när det gäller att skapa en arkitektur som bygger på att ny funktionalitet ständigt skall kunna tillföras genom uppgradering av mjukvara. Detta kräver att bilen från början specas med betydligt fetare hårdvara som klarar framtida uppgraderingar. Detta är en inte så liten förändring i en bilbransch som av tradition köper in komponenter med en kombination av hård- och mjukvara från leverantörer utifrån en spec. Inköpsordern går till "lowest bidder" som uppfyller specen, men detta leder till att uppgradering av mjukvara blir extremt komplicerat eftersom det då kräver förändringar hos flera komponenter hos (ofta konkurrerande) leverantörer som dessutom genom affärsupplägget har starka incitament att göra detta så dyrt som möjligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top