Hatten av, BMW!

notrightrider

Window or aisle? How do you want to return?
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Finns en notis på sidan som förtjänar en kommentar:

säsongen 2021 noterade BMW Motorrad det bästa försäljningsresultatet i sin historia, med en ökning på 14,8 procent.

Jodå, det är lätt att se att pandemin har boostat intresset för både enskild, luftig transport till och från arbetet och/eller meningsfull fritidssysselsättning.

Men, sälja i medvind är det enkla.
Man skall producera också. Man skall pressa fram 15% fler hojar - mitt under en pandemi.
Man skall piska på sina underleverantörer, man skall hålla sina transportörer i örat och man skall lugga sina logistiker.
Den där "halvledarbristen" skall man inte låtsas om - den får andra ta konsekvensen av.

Bra jobbat, BMW Motorrad!
Ett resultat av att ha så lite som möjligt med Kina att göra...?

Kanske det. Framför allt är det ett exempel att lära sig av för Volvo Cars, AB Volvo och Scania - som tvingas nobba order för att dom inte får leveranser från de underleverantörer de valt att arbeta med...

Det har stått halvbyggda dumpers i Braås och påbörjade hjullastare i Arvika i veckor under 2021, som bara väntat på någon enstaka liten pryl som måste in innan man kan fortsätta.

Ja, JIT kan nog knuffa många över kanten när det inte funkar. Under kriser brukar ju många prata om vikten av produktion i hemlandet, minska beroenden med osäkra leveranser mm, sen klingar krisen av, och fokus faller tillbaka på billigast möjliga.
Jag håller med.
Själv med tanke på framtiden.
Hur in i h-e kan vi vara beroende av amerikanska kreditkort i Europa ?
Varför har vi inte egna EU-kort ?
Hur in i h-e kan vi vara beroende av amerikanska mobiltelefoner för allt fler betalningslösningar ?
Bara att se hur det går för den som litat på USA.
I tex. Vietnam, Afghanistan, Kurderna i norra Syrien.
Och det här är ju inget nytt

Bifogat

• 20220129-They-made-us-many-promises.png
    20220129-They-made-us-many-promises.png
    139.8 KB · Visningar: 52
Tveksam till att jag vill vara med och gratulera. Bmw har tappat målet eller målen och lämnat fokus på körupplevelse till teknikkåthet och fordon-förarinterface. Så mycket tekniska prytlar och elektroniska system idag att man blir mörkrädd. Tillbehör kostar skjortan och så gör även hojen. Att köpa i grundutförande är självmord för den blir aldrig såld då "alla andra" enligt handlarna vill ha dessa tekniker begagnat. Bullshit. Hade jag varit mer påläst så hade jag tagit den enklaste versionen som fanns.

När handlare hellre tar in Ducati, MV-Agusta mm. än BMW som inbyte, då vet man att det är illa. Anledning? Jo alla uppdateringar som krävs stup i kvarten på system osv. De kostar skjortan och måste göras på BMW-verkstad.

BMW har gjort samma resa som Volvo gjorde. Från ett funktionsdugligt fordon med överkomligt pris till kvalitetsbristande och överprisat.

Jag är dock partisk och lördagsbitter så ta det för vad det är.

:poop:

Ja, JIT kan nog knuffa många över kanten när det inte funkar. Under kriser brukar ju många prata om vikten av produktion i hemlandet, minska beroenden med osäkra leveranser mm, sen klingar krisen av, och fokus faller tillbaka på billigast möjliga.
Visst du har rätt men av det jag sett handlar det mindre om i vilket land sakerna tillverkas i utan det handlar mer om ”just-in-time”-mentaliteten. Inget ska lagerhållas, ingen buffert. Funkar skitbra tills det inte funkar.

Visst du har rätt men av det jag sett handlar det mindre om i vilket land sakerna tillverkas i utan det handlar mer om ”just-in-time”-mentaliteten. Inget ska lagerhållas, ingen buffert. Funkar skitbra tills det inte funkar.
Det går inte att komma ifrån att det kostar oerhört mycket att hålla stora lager, men det större delen av tillverkarna i väst har missuppfattat med just-in-time är att det inte enbart handlar om att minska lagerkostnader, utan minst lika mycket om att bygga ett resilient system som kan motstå störningar.

Toyota (där idén kommer ifrån) skiljer sig ofta rejält från västföretagen när det gäller hur man arbetar med sina leverantörer, med fokus på långsiktiga partnerskap och att hela tiden göra förbättringar som skapar större flexibilitet (och därmed minskad störningskänslighet). De utgår också från en systemsyn, snarare än att försöka (sub)optimera de enskilda delarna. Detta verkar ha glömts bort när Lean kom till USA och sen spreds över västvärlden, då man snarare gått våld på de bakomliggande principerna och lagt allt fokus på att minska kostnader.

Inte heller Toyota kunde förstås värja sig helt mot pandemin, men det tog längre tid innan de drabbades av halvledarbristen än många andra fordonstillverkare.

Fy fan vad jag hatar Lean och Just in time bajset. Mitt företag har börjat med det och kan ju säga att motivationen bland personalen är på botten. Alltså riktig botten. Ingen lyssnar så folk har slutat bry sig! Lean är skitbra. Yeaah sure it is!

Det går inte att komma ifrån att det kostar oerhört mycket att hålla stora lager, men det större delen av tillverkarna i väst har missuppfattat med just-in-time är att det inte enbart handlar om att minska lagerkostnader, utan minst lika mycket om att bygga ett resilient system som kan motstå störningar.

Toyota (där idén kommer ifrån) skiljer sig ofta rejält från västföretagen när det gäller hur man arbetar med sina leverantörer, med fokus på långsiktiga partnerskap och att hela tiden göra förbättringar som skapar större flexibilitet (och därmed minskad störningskänslighet). De utgår också från en systemsyn, snarare än att försöka (sub)optimera de enskilda delarna. Detta verkar ha glömts bort när Lean kom till USA och sen spreds över västvärlden, då man snarare gått våld på de bakomliggande principerna och lagt allt fokus på att minska kostnader.

Inte heller Toyota kunde förstås värja sig helt mot pandemin, men det tog längre tid innan de drabbades av halvledarbristen än många andra fordonstillverkare.
Och nu är Toyota nog där också, beställde en Rav4 till frun i veckan, en vanlig katalogbil utan konstiga kryss i tillbehörslistan. Leverans i september. Hoppas vi. Så det är jobbigt att köpa och sälja nybil idag.

Kul dock att vår Avensis bara tappat 20000 kr i INBYTESvärde på tre år och 5000 körda mil. Jag provar att sälja den privat, ska bli intressant och se om jag kan få samma jag gav, 177.500 kr.

Det är konstiga tider vi lever i…

Nej visst, men som CFr säger, man måste ju ha robusta försörjningsled, gärna redundandta osv, och ju längre saker ska transporteras, och ju större avstånd (både fysiskt och mentalt) man har till leverantören, desto större utmaning. Kolla bara på stoppet i Suez och vad det orsakade.

Tveksam till att jag vill vara med och gratulera. Bmw har tappat målet eller målen och lämnat fokus på körupplevelse till teknikkåthet och fordon-förarinterface. Så mycket tekniska prytlar och elektroniska system idag att man blir mörkrädd. Tillbehör kostar skjortan och så gör även hojen. Att köpa i grundutförande är självmord för den blir aldrig såld då "alla andra" enligt handlarna vill ha dessa tekniker begagnat. Bullshit. Hade jag varit mer påläst så hade jag tagit den enklaste versionen som fanns.

När handlare hellre tar in Ducati, MV-Agusta mm. än BMW som inbyte, då vet man att det är illa. Anledning? Jo alla uppdateringar som krävs stup i kvarten på system osv. De kostar skjortan och måste göras på BMW-verkstad.

BMW har gjort samma resa som Volvo gjorde. Från ett funktionsdugligt fordon med överkomligt pris till kvalitetsbristande och överprisat.

Jag är dock partisk och lördagsbitter så ta det för vad det är.

:poop:

Själv är jag bara kliniskt imponerad över förmågan att öka på produktionen med 15 % huxflux under ett år.

Olika körprogram, displayer, bilbromsar och fjädringsmenyer att villa bort sig i imponerar föga på mig.

Den sista BMWn som skapade habegär hos mig var HP2an.

Men produktionen har sina ankor på rad, så mycket är klart.
Ordnung muß sein.

Nej visst, men som CFr säger, man måste ju ha robusta försörjningsled, gärna redundandta osv, och ju längre saker ska transporteras, och ju större avstånd (både fysiskt och mentalt) man har till leverantören, desto större utmaning. Kolla bara på stoppet i Suez och vad det orsakade.

Man kan räkna sig förbannad och kunna Wilsons formel i huvudet, men oavsett vilken siffra man kommer fram till måste man sansa sig och fundera över frågan:
Kommer det här att fungera?

En annan fråga man kan ställa sig är:
Vem betalar?

I USA driver mager produktion det laglösa träsket "Hot-shot trucking" med non-CDL förare, och i Europa är samma logistikinriktning motorn bakom "Polensprinters" vars förare i allt lägre antal verkligen kommer från just Polen.
Istället bemannas bilarna av halv- eller helillegal arbetskraft från Belarus, Ukraina, Moldavien, Transnistrien eller någon annan gudsförgäten trakt man inte längre kan försörja sig i.

Jodå, killarna får ut mer än hemma - men dom ligger ute månadsvis och bor i en liten Pudaslåda på taket, lagar mat på spritkök bak på flaket och har betalt per km körd sträcka. Inte en spänn för väntetid. Inte en krona mellan uppdragen.

Det är dessa grabbar som rycker in och korsar kontinenten ibland 3 gånger på en vecka för att rädda blåögda JIT-upplägg.

...för typ 10 Eurocent per kilometer.
I värsta fall betalas ingen skatt alls för förarna, inga pensionsavsättningar görs, inga försäkringar finns.

De snabbare snubbarna kör ihop 1000€ per månad, vissa mer ändå - men det blir samtidigt också företagets totala lönekostnad.

Det är ett fullskaligt baggböleri som pågår framför våra ögon, men vi väljer att inte se.
Istället slår vi oss för bröstet när vi stängt ännu ett lager och tror oss stolta ha landat i framtiden.

Man kan räkna sig förbannad och kunna Wilsons formel i huvudet, men oavsett vilken siffra man kommer fram till måste man sansa sig och fundera över frågan:

Vem betalar?

I USA driver mager produktion det laglösa träsket "Hot-shot trucking" med non-CDL förare, och i Europa är samma logistikinriktning motorn bakom "Polensprinters" vars förare i allt lägre antal verkligen kommer från just Polen.
Istället bemannas bilarna av halv- eller helillegal arbetskraft från Belarus, Ukraina, Moldavien, Transnistrien eller någon annan gudsförgäten trakt man inte längre kan försörja sig i.

Jodå, killarna får ut mer än hemma - men dom ligger ute månadsvis och bor i en liten Pudaslåda på taket, lagar mat på spritkök bak på flaket och har betalt per km körd sträcka. Inte en spänn för väntetid. Inte en krona mellan uppdragen.

Det är dessa grabbar som rycker in och korsar kontinenten ibland 3 gånger på en vecka för att rädda blåögda JIT-upplägg.

I värsta fall betalas ingen skatt alls för förarna, inga pensionsavsättningar görs, inga försäkringar finns.

De snabbare snubbarna kör ihop 1000€ per månad, vissa mer ändå - men det blir samtidigt också företagets totala lönekostnad.

Det är ett fullskaligt baggböleri som pågår framför våra ögon, men vi väljer att inte se.
Istället slår vi oss för bröstet när vi stängt ännu ett lager och tror oss stolta ha landat i framtiden.
Det där är väl ett utmärkt exempel på det jag tog upp, när man försöker kopiera Toyota, kalla det Lean och missar de bakomliggande principerna helt och hållet utan går våld på alltihop och optimerar för kortsiktighet (kvartalskapitalism) och cost accounting där någon annan får ta kostnaden för de negativa konsekvenser som då uppstår. Hade man optimerat för långsiktighet med leverantörer i närområdet och där man värdesätter även förmåga att hantera störningar hade resultatet blivit ett annat.

Har man ett system som inte har tillräcklig förmåga att hantera variation får man betala med ökade lagerkostnader eftersom det då krävs större buffertar. Optimerar man istället för lägsta kostnad med resultatet att man försämrar båda dessa faktorer blir resultatet ungefär som nu.

För problemet med utländska transportörer har jag länge haft ett förslag för att generera inkomster till Sverige men förmodligen finns det någon EU-regel som hindrar.
När en utländsk lastbil kör in i Sverige måste föraren köpa ett "presentkort" laddat med 100000:- eller mer.
Det är giltigt i 1 månad sedan förfaller det.
Duger endast till att köpa bränsle, mat och reservdelar.
Svensk bil med svensk förare slipper.
Det avskräcker de som bara tittar på max vinst och det får bort fultankning med egna bilar och kanske även en del bränslestölder.
Och så kontrolleras saldot mot färdskrivare och kvitton vid utfart ur landet så har man lite koll på var de varit osv.

Jag har absolut ingen koppling till transportnäringen men stör mig på att billig slavtrafik förstör för seriösa företag, oavsett branch faktiskt.

Vem betalar?

Jag har sedan länge slutat vara glad åt "du kom upp i nivån för fraktfritt!" vid internetköp. :(

Transportbranschen skulle behöva en rejäl punktmarkering och mer strålkastarljus över tid, det står helt klart.

Suez-debaclet får vi alla leva med ett tag till då det tillsammans med coronaflygstoppet enligt uppgift skapat en mismatch i hela det globala fraktsystemet med containerkedjan helt uppfuckad så det tar några år innan det lirar igen.

De företag som beslutat om att prioritera inhouse är vinnare än så länge, BMW Motorrad har nämnts, Tesla är ett annat företag som drabbats mindre hårt än andra. Pratar vi produktionsökningar OCH leveransökningar så har de i princip dubblat sina leveranser varje år sedan 2019. Trots pandemi. Trots halvledarbrist.

Hatten av även där även om BMW Motorrads prestation faktiskt är värd att lyftas fram då de gjort det utan nya fabriker och nya marknader, men förstås på en ökande marknad.

Fy fan vad jag hatar Lean och Just in time bajset. Mitt företag har börjat med det och kan ju säga att motivationen bland personalen är på botten. Alltså riktig botten. Ingen lyssnar så folk har slutat bry sig! Lean är skitbra. Yeaah sure it is!
Om ingen lyssnar på fotfolket så gör de Lean fel.

Ansvaret ligger hos beställaren. Stora fina företaget som jag gjort jobb åt hänvisar mig till deras speditör. Upp dyker en luspank hungrig öststatare som bönar och ber om att få hämta tidigare. Det går inte så han spenderade helgen på vår parkering och kokade lök och potatis på en P7:a.

Stora fina företaget är ju ansvarsfria eftersom de köper in logistiken. Att det kan kosta 3000 kr att frakta fyra speciallådor i dubbel pallstorlek 80 mil är fullt rimligt. Tydligen.

Jag tycker att alla som köper en transporttjänst ska räkna på det och se om de får ihop det. Skäms!

Transportbranschen skulle behöva en rejäl punktmarkering och mer strålkastarljus över tid, det står helt klart.

Suez-debaclet får vi alla leva med ett tag till då det tillsammans med coronaflygstoppet enligt uppgift skapat en mismatch i hela det globala fraktsystemet med containerkedjan helt uppfuckad så det tar några år innan det lirar igen.

De företag som beslutat om att prioritera inhouse är vinnare än så länge, BMW Motorrad har nämnts, Tesla är ett annat företag som drabbats mindre hårt än andra. Pratar vi produktionsökningar OCH leveransökningar så har de i princip dubblat sina leveranser varje år sedan 2019. Trots pandemi. Trots halvledarbrist.

Hatten av även där även om BMW Motorrads prestation faktiskt är värd att lyftas fram då de gjort det utan nya fabriker och nya marknader, men förstås på en ökande marknad.
Suez var bara olyckligt.

Det var rejält illa redan före.
Just nu skippar båtarna att gå in i Ningbo och Shanghai, så om sisådär 8 veckor kommer det bli kämpigt för många.

Tyckte mig se att det låg 80 båtar på kö in i Yantian för tillfället.
Så globala leveranskedjor kommer vara kört året ut, minst.

Angående det andra, den inhemska godstrafiken så finns det en väg runt att underleverantörer ska kunna skicka ut till lägsta budare. Kräv HVO, med hänvisning till miljöpolicy.
Sen faktiskt gör kontroll så att det är det som den gode chaffisen kör på..

Jag har läst på SportHoj att det blåser vänstervindar men inte känt att majoriteten är vänster direkt...

Lavalmålet pressar priset på arbete

Priset skulle pressas genom lägre löner. Svenskt Näringsliv ville pröva möjligheterna att använda billigare arbetskraft genom EUs regler om fri rörlighet för tjänster. Det är det Lavalfrågan ytterst handlar om – priset på arbete.

Nu fick vi fri rörlighet och lägre löner och ser resultatet. Inte bara att kasernen i Vaxholm blev billigare...

När vinst nu endast räknas i pengar så motsätter ni er det? :va

Vad är nästa, att ni börjar kämpa för fackliga rättigheter!? :crash

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey