hatar att övningsköra...

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Med tanke på att självförtroendet får sin smäll varenda gång :(

Idag var tredje gången jag körde. Har inte kört på 2 veckor så första varvet blev ganska intressant med växlingen :gnissla

Sedan började det att övas på bromsningen igen.. En fråga: har någon ett gott råd om hur fasiken man ska bromsa mjukt men hårt :confused: Antingen blir det mjukt och en sträcka på 20 meter eller så blir det nästintill tvärstopp (för att överdriva) men då får jag "skäll" för att ha bromsat för hårt.
Så - hur bromsar man mjukt men hårt???

Sedan så började 1:ans växel bråka med mig... normalt känner jag när den ligger i men den kände väl för att jävlas med mig och "döljde" sig. Vilket resulterade i ett motorstopp. Fast jag insåg att jag kunde hitta den genom att släppa upp kopplingen till dragläget.. men det känns fel att man ska behöva göra så 3 gånger av 4. Något förslag? :confused:
Påpekade detta för läraren då han svarade något som "det blir så ibland".

Vid denna tid kände jag bara för att gå hem... och aldrig komma tillbaka. Usch va tråkigt det var. Övningsköra är så tråååååkigt! Likdant med bilen förra året, under vissa perioder ville jag bara skolka från lektionerna. Börjar kännas lite så nu igen.. Behöver peppa mig själv.. bra förslag på hur??
Fast egentligen.. varför klagar jag? Höll mig på hjulen ju :)

Lite konbana hann jag med också. Första varven gick dåligt men sen blev det riktigt kul! :D Så när jag sitter och ler första gången på lektionen så kommer läraren och påpekar att jag ska vara 10 sekunder snabbare.
Blabla tänkte jag, nu e jag glad och då njuter jag! :banana

Nu blev det massa text, kul att ni orka läsa som kom igenom! :tummenupp
Kom gärna med svar på frågorna och tips.. oavsett vad det är för tips.

Nu ska jag köpa glass och pannkaka :)

Bromsa mjukt i början(läs 0,1 sek) o sen hårdare o hårdare

om du ska bromsa mjukt med kraftfullt. så brukar man/jag göra såhär:
på bromssträckan så börjar jag att bromsa mjukt, och sen öka hårdare och hårdare (men inte för hårt) mot slutet av sträckan då får du en kort och fin bromssträcka, men kom ihåg att det ska vara ungefär 60 % på frambromsen och 40% på bakbromsen(Y) :) lycka till

edit: sorry hannez, du gjorde ett inlägg precis innan mig.. såg inte :D

GibsonSG skrev:
Det där låter som ett jättebra sätt. Att låsa framhjulet....
Först på med bakbroms o flytta trycket till framhjulet sen nyper man åt ordentligt med fram men absolut inte stenhårt direkt. Så fort man börjar nypa ordentligt med näven så släpper man upp i bak för att inte lås, nästan lika bra att släppa upp helt.

Gissar att du fortfarande övningskör på en Breva ... Akta dig för bromsen! Låste två ggr på kursen i helgen, höll på att gå illa andra gången. Kan bli farligt att börja mjukt och ta i mer på slutet oxå. Blir lätt låsning och då i låg fart = stooor vältrisk.

Enklaste sättet att få känsla för bromsning är väl att börja med mjuka långa bromsningar och lägga på lite mer tryck nästa gång.
Sen finns det väldans många meter att tjäna på att vara snabb. Vid 90 km/h är 1 sek 25 meter (inte räknat ut det men jag tror det var så).

1an kan vara lite kinkig, speciellt om hojen är kall. Gäller att vara distinkt, nästan sparka till på pedalen. Att vara försiktig med kopplingen om man står still och tror att man har friläge i är något du får vänja dig med.... eller ta ett motorstopp då och då :tungan

Lycka till!

Barba skrev:
Gissar att du fortfarande övningskör på en Breva ... Akta dig för bromsen! Låste två ggr på kursen i helgen, höll på att gå illa andra gången. Kan bli farligt att börja mjukt och ta i mer på slutet oxå. Blir lätt låsning och då i låg fart = stooor vältrisk.

Enklaste sättet att få känsla för bromsning är väl att börja med mjuka långa bromsningar och lägga på lite mer tryck nästa gång.
Sen finns det väldans många meter att tjäna på att vara snabb. Vid 90 km/h är 1 sek 25 meter (inte räknat ut det men jag tror det var så).

1an kan vara lite kinkig, speciellt om hojen är kall. Gäller att vara distinkt, nästan sparka till på pedalen. Att vara försiktig med kopplingen om man står still och tror att man har friläge i är något du får vänja dig med.... eller ta ett motorstopp då och då :tungan

Lycka till!
eum? du menar att man inte ska nypa hårt precis innan man stannar? Det är bara efter 5km/h timme kanske för att man ska stanna till snyggt. Sluta absolut inte att bromsa för tidigt!

HanneZ skrev:
Bromsa mjukt i början(läs 0,1 sek) o sen hårdare o hårdare

Knappast.

Det jag lärde mig efter ett bra tag var att stå på för fullt i början och sen hitta läget där man får maximal press på framgaffeln och maximal bromseffekt. Sen släpper man sakta och bromsar mjukt i slutet. Våga tryck hårt i början! Dock skall man passa sig för låsning av bromsen. Jag låste frambromsen i 90 på uppkörningen men släppte snabbt och tryckte järnet igen och stannade snyggt. Kontrollanten kom och berömde senare att det såg mycket bra ut. Det som räddade mig där var helt enkelt all djäkla träning på att bromsa hårt och kontrollerat. Det är bara att nöta.

Att släppa upp bromsen mjukt de sista 3 meterna ser bara bra ut och visar kontroll. Det är inte där man tjänar meter på bromssträckan på att bromsa hårt.

Så tipset är: Bromsa som fan i början (jag lovar att du bromsar för mjukt, jag gjorde det med länge i flera veckor. Men det är en träningssak) och håll emot med raka armar, knäna mot tanken och lägg tyngden på framhjulet.

Bra info tycker jag står på http://www.minuskel.com/mc/mcova5.htm i övrigt.

Mja jag kanske uttryckte mig fel, jag menar just att man inte ska tvärnypa innan man fått tryck på framhjulet.

Vill man få ett snyggt stopp kan man släppa upp lite försiktigt sista 0,5 sek.

Att börja mjukt och sedan knipa hårdare och hårdare under inbromsningen är väl ett skolexempel på hur man låser :confused:

Nu är jag ingen expert på det här men så har jag lärt mig både av lärare och av egen erfarenhet.

HanneZ skrev:
eum? du menar att man inte ska nypa hårt precis innan man stannar? Det är bara efter 5km/h timme kanske för att man ska stanna till snyggt. Sluta absolut inte att bromsa för tidigt!

Man behöver inte bromsa hårt i låg hastighet, däcket låser lätt ändå. Jag själv fick skit länge för att jag bromsade för mjukt i början och för mycket i slutet. Även fast jag själv trodde tvärtom. :3freak

Det felet många gör är dock att de inte vågar ta i, i början. Nyp fullt säger jag. :tummenupp

HanneZ skrev:
Mja jag kanske uttryckte mig fel, jag menar just att man inte ska tvärnypa innan man fått tryck på framhjulet.

Fråga, varför skulle man inte kunna det? Det är väl just kraften framåt som gör att man får tryck på framhjulet? Och håller man emot är det väl inga problem att nypa fullt? :confused:

Funker Vogt skrev:
Knappast.

Det jag lärde mig efter ett bra tag var att stå på för fullt i början och sen hitta läget där man får maximal press på framgaffeln och maximal bromseffekt. Sen släpper man sakta och bromsar mjukt i slutet. Våga tryck hårt i början! Dock skall man passa sig för låsning av bromsen. Jag låste frambromsen i 90 på uppkörningen men släppte snabbt och tryckte järnet igen och stannade snyggt. Kontrollanten kom och berömde senare att det såg mycket bra ut. Det som räddade mig där var helt enkelt all djäkla träning på att bromsa hårt och kontrollerat. Det är bara att nöta.

Att släppa upp bromsen mjukt de sista 3 meterna ser bara bra ut och visar kontroll. Det är inte där man tjänar meter på bromssträckan på att bromsa hårt.

Så tipset är: Bromsa som fan i början (jag lovar att du bromsar för mjukt, jag gjorde det med länge i flera veckor. Men det är en träningssak) och håll emot med raka armar, knäna mot tanken och lägg tyngden på framhjulet.

Bra info tycker jag står på http://www.minuskel.com/mc/mcova5.htm i övrigt.

eeh, jo man ska ju inte bromsa mjukt i en millisekund och sen dra så hårt man kan.. det är väl ganska logiskt? :7peta, det är ju inte så bra att börja med att bromsa stenhårt och sen försöka hitta läget där man får bra bromskraft, DÅ kan man hamna på backen..

The_FacultyGirl skrev:
Med tanke på att självförtroendet får sin smäll varenda gång :(

Idag var tredje gången jag körde. Har inte kört på 2 veckor så första varvet blev ganska intressant med växlingen :gnissla

Sedan började det att övas på bromsningen igen.. En fråga: har någon ett gott råd om hur fasiken man ska bromsa mjukt men hårt :confused: Antingen blir det mjukt och en sträcka på 20 meter eller så blir det nästintill tvärstopp (för att överdriva) men då får jag "skäll" för att ha bromsat för hårt.
Så - hur bromsar man mjukt men hårt???

Sedan så började 1:ans växel bråka med mig... normalt känner jag när den ligger i men den kände väl för att jävlas med mig och "döljde" sig. Vilket resulterade i ett motorstopp. Fast jag insåg att jag kunde hitta den genom att släppa upp kopplingen till dragläget.. men det känns fel att man ska behöva göra så 3 gånger av 4. Något förslag? :confused:
Påpekade detta för läraren då han svarade något som "det blir så ibland".

Vid denna tid kände jag bara för att gå hem... och aldrig komma tillbaka. Usch va tråkigt det var. Övningsköra är så tråååååkigt! Likdant med bilen förra året, under vissa perioder ville jag bara skolka från lektionerna. Börjar kännas lite så nu igen.. Behöver peppa mig själv.. bra förslag på hur??
Fast egentligen.. varför klagar jag? Höll mig på hjulen ju :)

Lite konbana hann jag med också. Första varven gick dåligt men sen blev det riktigt kul! :D Så när jag sitter och ler första gången på lektionen så kommer läraren och påpekar att jag ska vara 10 sekunder snabbare.
Blabla tänkte jag, nu e jag glad och då njuter jag! :banana

Nu blev det massa text, kul att ni orka läsa som kom igenom! :tummenupp
Kom gärna med svar på frågorna och tips.. oavsett vad det är för tips.

Nu ska jag köpa glass och pannkaka :)

Såg kändes min första lektion med ville fan:kulspruta läraren. Men sen andra gången gick det bättre så....

haha, ja tipsa övningskörare om att nypa max på bromsen innan det har blivit tryck på framdäcket o skicka ner dom i backen!

Jimmyboy skrev:
eeh, jo man ska ju inte bromsa mjukt i en millisekund och sen dra så hårt man kan.. det är väl ganska logiskt? :7peta, det är ju inte så bra att börja med att bromsa stenhårt och sen försöka hitta läget där man får bra bromskraft, DÅ kan man hamna på backen..

Eh, nu förstår jag vad du menar....

Dock menar jag att ingen nyper tillräckligt hårt. Att nypa "stenhårt" är ändå för löst för alla som börjar övningsköra.

Jag tror aldrig jag varit i närheten att nypa för hårt i början hur som haver. Och vem har det?

Funker Vogt skrev:
Eh, nu förstår jag vad du menar....

Dock menar jag att ingen nyper tillräckligt hårt. Att nypa "stenhårt" är ändå för löst för alla som börjar övningsköra.

Jag tror aldrig jag varit i närheten att nypa för hårt i början hur som haver. Och vem har det?

ok du menade så, det såg ut som om du menade att man skulle nypa järnet och sen släppa för att hitta ett bra läge :D
no hard feelings.. :tummenupp

jag bromsar sten hårt med frambromsen ( på gränsen till låsning) och jag har justerat bakbromsen så att den knappt tar (jag vet att de inte e bra ) men mitt bakdäck e jävligt hårt så det går fan inte å bromsa utan att låsa)

Back