Hata Vajerräcke!!!

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Såja då vill Vägverket i Helsingborg också vara med i racet om att hyvla motorcyklister. Nu håller dom idioterna på att sätta upp på väg 111. Med början från den nya avfarten till Mariapark direkt efter berga och framåt.

Stryk skulle dom ha dom jävla idioterna för att sätta upp sådana räcken. När skall svenska vägverket fatta det som övriga europa förstått för länge sedan att vajerräcken är inte säkra räcken för alla trafikanter och komma på bättre lösningar istället för att sitta och räkna hur många ören dom sparar????

Så ta det lugnt på 111:an numera så att inte vägverket för nöjet med att öka dödssiffrorna på motorcyklister ännu mera. Man skulle nästan kunna tro att dom har en tavla dom sätter upp sträck på för varje offer dom lyckas plocka med dessa räcken eftersom att dom fortsätter med dom.

Räckena är säkert super duper för bilar och andra inkapslade fordon, men för oss hojåkare så är det rena dödsfällan.

(Någon som vill med ut en natt och kapa ner räckena igen?? *hehehe*)

/Kim

KimL skrev:
2251939 Såja då vill Vägverket i Helsingborg också vara med i racet om att hyvla motorcyklister. Nu håller dom idioterna på att sätta upp på väg 111. Med början från den nya avfarten till Mariapark direkt efter berga och framåt.

Stryk skulle dom ha dom jävla idioterna för att sätta upp sådana räcken. När skall svenska vägverket fatta det som övriga europa förstått för länge sedan att vajerräcken är inte säkra räcken för alla trafikanter och komma på bättre lösningar istället för att sitta och räkna hur många ören dom sparar????

Så ta det lugnt på 111:an numera så att inte vägverket för nöjet med att öka dödssiffrorna på motorcyklister ännu mera. Man skulle nästan kunna tro att dom har en tavla dom sätter upp sträck på för varje offer dom lyckas plocka med dessa räcken eftersom att dom fortsätter med dom.

Räckena är säkert super duper för bilar och andra inkapslade fordon, men för oss hojåkare så är det rena dödsfällan.

(Någon som vill med ut en natt och kapa ner räckena igen?? *hehehe*)

/Kim

Vajerräcke, sure. Men då får dem fan vara anpassade så att man inte blir strimlad ost. Finns tydligen sådana räcken ute i Europa men dem är dyrare än vanliga. Kommer dem sträcka sig bort till höganäs i.s.f eller hur är det tänkt?

På just den sträckan kan det ju dock vara ganska befogat. För där verkar inte hjärnan fungera på många bilister.

Omkörning vid möte, preja ut i väggrenen, 1 cm bakom, mm.
Jag har alltid kör extremt försiktigt på den sträckan.

Därmed inte sagt att jag gillar vajer-räcken. Men jag förstår ju varför de sätt ut där.

Istället för att klippa av dem, spräng vägen(inkl räcken) i stället. Det påverkar mer och om man gör det ett par gånger lär ju inte nya räcken bli uppsatta ;)

[- sNaIjK -] skrev:
2251954 Vajerräcke, sure. Men då får dem fan vara anpassade så att man inte blir strimlad ost. Finns tydligen sådana räcken ute i Europa men dem är dyrare än vanliga. Kommer dem sträcka sig bort till höganäs i.s.f eller hur är det tänkt?

Hur dom har tänkt vet jag inte, förmodligen inte alls :fatta!
Skulle väll kunna tänka mig att dom kommer att sätta upp hela sträckan så småningom eftersom att dom skall dra om hela 111:an så att den inte går inom Viken längre. Det arbetet skall påbörjas i höst, så förmodligen blir det nog en fölängning av räckena hela den sträckan sen.

PutteLiten skrev:
2252417 På just den sträckan kan det ju dock vara ganska befogat. För där verkar inte hjärnan fungera på många bilister.

Omkörning vid möte, preja ut i väggrenen, 1 cm bakom, mm.
Jag har alltid kör extremt försiktigt på den sträckan.

Därmed inte sagt att jag gillar vajer-räcken. Men jag förstår ju varför de sätt ut där.

Istället för att klippa av dem, spräng vägen(inkl räcken) i stället. Det påverkar mer och om man gör det ett par gånger lär ju inte nya räcken bli uppsatta ;)

Dit förslag om att spränga vägen är ju faktiskt väldigt lockande *hehe*
Skall fundera på det ;)

Visst att det är befogat på den sträckan för jag håller med, bilisterna kör som idioter där. Men dom kunde ju satt någon annan typ av räcken istället för de där skada automatiskt så mycket som möjligt när du kommer på hoj räckena, som t.ex de där som sNaIjK nämnde som finns i europa.

Är egentligen konstigt hur vägverket kör sin politik när dom stort propagerar på sin nollvision i trafiken, och så är dom så stört förtjusta i dessa räckena som om det var en skänk ifrån ovan.

Läste i en artikel i en av SMC:s tidningar om just hur vägverket vägrar ta till sig att räckena är farliga för motorcyklister. Dom påstod att det bara var en myt att man blev hyvlad när man kom in i dom. Skulle vara kul att satt en av cheferna på vägverket på en hoj, dragit upp den i typ 90-100 km/h och sen skickat in han i räckena och sen se om dom fortfarande tycker att det är en myt ;)

Lite drastiskt kanske, men nog det enda som fungerar.

Ja vad ska man säga...

Känner mig alltid :skrämd när jag tänker på vad som kan hända om man som hojåkare skulle dundra in i ett av de där satans vajerräckena.

:tummenner till vägverket!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back