Hastighetstävlingar på Tullinge ska få fartglada mc-förare att lugna ner sig i trafik

*DanTheMan* skrev:
Döfött,,kommer inte att ge ett skit..Tjusningen med hojåkandet e ju kurvorna.400 meter rakt fram e typ :död

Vad härligt det är att se att det finns så många positiva människor som respekterar att inte alla tycker samma sak är roligt.
Har du någonsin kört på en riktig strip med riktig tidagning och mött en jämnbördig motståndare ???
Själv är jag inte omöjlig att köra varken raktfram eller på runt-runt bana.

tanken är hur som hellst god, fast jag tror hur som hellst att det hade varit bättre med en kurvig bana!... Då får man åka av sig lite mer...

//Mar

J.J skrev:
Vad härligt det är att se att det finns så många positiva människor som respekterar att inte alla tycker samma sak är roligt.
Har du någonsin kört på en riktig strip med riktig tidagning och mött en jämnbördig motståndare ???

Bra talat kunde inte ha sagt det bättre själv

Alldeles för lite folk provar dom olika grenarna innan dom sågar :tomten

andersson turbo skrev:
Bra talat kunde inte ha sagt det bättre själv

Alldeles för lite folk provar dom olika grenarna innan dom sågar :tomten
Kan tänka mig att han menade att folk kolar nog inte på raksträckorna på våra svenska landsvägar....

Gillar DR hårt, 10.56 Bästa ET (Standard 954)

J.J skrev:
Det är ju kul att det börjar anordnas lite tävlingar. Om någon vet alla datum så mottages de tacksamt! Då får man väl se hur din sukka går till sommaren då Jerresten. Hälsningar från O-hamn!

Last edited:
MangeH skrev:
Det är ju kul att det börjar anordnas lite tävlingar. Om någon vet alla datum så mottages de tacksamt! Då får man väl se hur din sukka går till sommaren då Jerresten. Hälsningar från O-hamn!
Hoppas på att få ihop bottendelen till motorn den här veckan-sedan väntar jag på cylinder/kolvar och kammar som förhoppningsvis lämnar staterna vilken dag som helst. (Börjar ana provstart i midsommarhelgen) :(
Har du fått ihop R1000:ingen ? Blev det någe pulver ?

Läste oxå framsidan.
Gratulerar till dragracefantasterna.
Tror tyvärr inte heller att det kommer ge nåt i trafiksäkerhetssynpunkt.

Nu fattas bara en bana som svänger.
Det borde finnas möligheter att göra en slinga på ca 3 km där med tanke på taxbanor och liknande, och först då så kommer det förhoppningsvis ge nåt.
Personligen kommer jag aldrig att åka dit då intresset för raktframracing inte finns, tror inte att potatoes kommer dit heller om de inte får en raka att hjula på.

Hum, jag ska läsa mera på sidan men som jag förstår det så är det "Street Bracket Bike" som man ska köra med en vanlig hoj.
Att tävla kostar 400 och att prova på kostar 500?
Sälvklart lockar herrejösses pokalen men om man bara vill testa nån repa mot nån lika dålig nisse, hur går jag till väga då?

Victor skrev:
Sälvklart lockar herrejösses pokalen men om man bara vill testa nån repa mot nån lika dålig nisse, hur går jag till väga då?

Tyresö-rakan.

Kul att DR-killarna fick en raka, personligen hade jag hellre fått en bana och tror att det hade gett mer till nollvisionen.

edit: hur motiverar dom nu att det inte går att ordna en bana i sthlms-området? buller- och miljö-aspekten verkar ju ganska körd nu när det här gick igenom

Last edited:
Ingel skrev:
Tyresö-rakan.

Kul att DR-killarna fick en raka, personligen hade jag hellre fått en bana och tror att det hade gett mer till nollvisionen.

edit: hur motiverar dom nu att det inte går att ordna en bana i sthlms-området? buller- och miljö-aspekten verkar ju ganska körd nu när det här gick igenom
Den här verksamheten har pågått i ungefär tio år på Tullinge med undantag för ett år, men fått uppmärksamhet nu som först tydligen.
(Körde själv med hoj -96 första gången på Tullinge)

svampe skrev:
Det borde finnas möligheter att göra en slinga på ca 3 km där med tanke på taxbanor och liknande, och först då så kommer det förhoppningsvis ge nåt
Jag funderade också lite i dom "banorna" men har ingen större koll på de säkerhetarrangemang som gäller för att åka slinga. Om man inte ska åka 100% svartrace, vad gäller för banan (bredd, avåkningszoner etc.) och säkerhetspersonal om det enbart är "träning" det gäller? Kan nå'n tänka sig att åka typ bilarnas autocross där man gasar en och en enbart mot klockan?

"Ban"-längd och utförande: Kruxet med upplägget på ett flygfält typ Tullinge är att om man ska lägga en slinga där det är helt öppet när asfalten tar slut så finns det inte utrymme för bra högfartskurvor utan det blir nog mer Scalextric-bana med rakor och några korta 90- och 180-gradare.

Fast... beroende på vad det ska vara för banbredd och distans till tallarna så skulle det kunna bli en rätt tuff slinga på knappt två kilometer om man börjar på startlinjen på den nuvarande strippen, vänster i korset, knixar se'n lite snett upp åt höger, 180 runt tillbaks och sen höger upp på återliningen för strippen som har en vänster-höger som går att åka rejält fort i och se'n ner genom strippens depåområde där det finns en bra relativt lång vänsterböj som leder ut på strippen igen. 800 meter raka och sen vänster i korset igen, "repeat as needed".

Som sagt, vad gäller för säkerhetsarrangemang för en dylik övning? Hur gör man t.ex. på Sviestad, är all körning där enligt SVEMOs roadracing reglemente?

MVH
PiPPi

Victor skrev:
Hum, jag ska läsa mera på sidan men som jag förstår det så är det "Street Bracket Bike" som man ska köra med en vanlig hoj.
Att tävla kostar 400 och att prova på kostar 500?
Du kör givetvis i den klassen som tävlande och får då ett par kvalrundor, och :) då du kan ställa dig mot någon lämplig motståndare. Om du sedan åker ut i första elimineringsrundan må det väl vara hänt. Det finns en "prova på" kö som dom flätar in när det blir luckor som man kan stå i om du blivit utslagen.

Victor skrev:
Nja, nu fungerar ju inte psykologin i dragracing på det sättet, det där med "nån repa" finns bara som ordval hos dom som inte har åkt just den där första repan. Jag har sett det många gånger, en repa och man är fast och jag tippar att t.o.m. Brinken hade tanken om "bara en repa" i huvudet när det var dags för jungfrufärden :)

Enbart Prova-På är ingen bra idé, det är dyrare, det blir mindre åka p.g.a. att tävlingsklasserna prioriteras tilll 100% och det är fler att åka mot i en riktig klass. Kör man t.ex. Street Bike Bracket så väljer man själv vilka man parar upp mot i kvalet, har man polarna med sig så är det bara att lajna upp med dom och i kvalet är det alltid heads-up racing.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

J.J skrev:
(Körde själv med hoj -96 första gången på Tullinge)
Det finns lite nostalgistuk på http://TullingeRaceway.com Jag malde igenom vartenda gammalt resultat som fanns tillgängligt och la upp det på den sidan och det går tillbaks ända till 1995. Klicka på "Resultat" i vänstermenyn så får du upp en matris på alla åren. 1996 är rätt välfylld t.o.m. med lite stegar från dom olika deltävlingarna.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

*/ ?>
Back