Hastighetsrekord för MC mindre än 1000cc med kåper

För c:a 1mån sen stod det i fastbikes.se (tror jag ev hojnyheter) att en tjej slagit det gamla rekordet med en fireblade 08, minns inte hundra men jag tror farten i genomsnitt var 317km/tim. Hojen var tvungen att vara orginal. Andra hojar kan jag inte men i drevspecen till Bladen går det att dreva den till en toppfart av 370km/tim, då med HRC-kit:tummenupp
 
Men 331 är inte det slaget även på bakhjulet ? Visst ja den hade väl 1100 CC
 
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"
 
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

:yoparty :fakta
 
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

Jag håller med, det är med klar avsmak man läser en del kommentarer här...det är total brist på respekt.
Det handlar om en hempulad Indianbåge från 20-talet, som gick något grönjävligt - 1967, med byggherren själv bakom styret, 68 bast gammal.

Hårdare blir det fasen inte. :yoparty

/J
 
Jag håller med, det är med klar avsmak man läser en del kommentarer här...det är total brist på respekt.
Det handlar om en hempulad Indianbåge från 20-talet, som gick något grönjävligt - 1967, med byggherren själv bakom styret, 68 bast gammal.

Hårdare blir det fasen inte. :yoparty

/J

Kul att du yttrar dig som du gör, tycker det är för få här som kan ta det seriöst. visst är det dåtid men det är fortfarande en stor prestation som borde höras mer om :) Med samma förutsättningar som han så är det nog ingen i dagens läge som skulle lyckas göra om det.

Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

Tack för att du lyfter fram vad det igentligen handlar om :banana
 
Last edited:

Bifogat

  • mvc-005s.jpg
    mvc-005s.jpg
    42.6 KB · Visningar: 73
  • mvc-004s.jpg
    mvc-004s.jpg
    47.4 KB · Visningar: 59
  • mvc-013s.jpg
    mvc-013s.jpg
    59.9 KB · Visningar: 70
  • mvc-027s.jpg
    mvc-027s.jpg
    60.6 KB · Visningar: 105
Last edited:
Kul att du yttrar dig som du gör, tycker det är för få här som kan ta det seriöst. visst är det dåtid men det är fortfarande en stor prestation som borde höras mer om :) Med samma förutsättningar som han så är det nog ingen i dagens läge som skulle lyckas göra om det.



Tack för att du lyfter fram vad det igentligen handlar om :banana

Det har funnits en del stålmän i hastighetsrekordvärlden.
Rollie Free bojkottade skyddskäder och körde Vincent i 150,313 mph 1948.
I badbrallor och tofflor:
rolfree.jpg


Glenn H. Curtiss monterade sin egenkonstruerade våtta i en cykelram (utan växellåda) och drog en bombrepa på stranden.
136,3 mph 1907!
glenn-curtiss.jpg
 
Burt Munroe - vilken jävla chef!
Grymmare meck, visionär och hojåkare blir nog svårt att hitta i min bok.

Hans rekord gäller fortfarande i klassen för Streamliners, dvs inbyggda cyklar, även kallade "cigarrer". Klassen lär väl inte vara speciellt populär nu för tiden men när det begav sig var det the shit. Triumph döpte sin legend efter ett rekord slaget med 650cc (original) i en streamliner.

Läs om kungen bland annat här: http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=381

300 blås på en tvåcylindrig sida (i original, han byggde om till toppventiler själv)!!!! Tror ni killen kunde porta?

För den som är intresserad av andra hårda snubbar kan man kolla in Munroes fan John Britten. Killen byggde en av världens mest revolutionerande hojar - i sitt garage. Och då menar jag byggde allt, inklusive motor!

Edit: Hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=QM_aNwaodd4
John Britten äger! Killen lubbar ut och hämtar vatten ur poolen för att kyla sitt nygjutna vevhus!! Sen åker han till Daytona och spöar fabriksducarna.
Vad hade det blivit av honom om han fått leva. Kanske hade vi alla åkt Britten-hojar idag? /Edit

Nästa gång du kommer in i kurvan och ser rullgruset ska du tänka på Burt Munroe. No fear!
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top