Hastighetsmätarvajer

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Hej!

Kanske är en dum fråga det här men jag prövar... Ska byta hastighetsmätarvajer på hojen då muttern i fästet vid gaffelbenet gängade upp sig i höstas och vajern åkte ut, ligger väl i nåt dike nånstans... fixade alltså ny vajer och kabel men har satt dit den på olika sätt, vänt på vajern i höljet osv, men mätaren vill inte funka. Kan någon förklara hur det fungerar egentligen,. ska de fyrkantiga ändarna på vajern passas in på nåt sätt?

/Daniel

Last edited:
I det nedre fästet vid hjulnavet ska ju vajern passas in. När jag försöker snurra på den där uppe så går det ju inte när hojen står still. Men där uppe då? ska den bara in löst där?

I det nedre fästet vid hjulnavet ska ju vajern passas in. När jag försöker snurra på den där uppe så går det ju inte när hojen står still. Men där uppe då? ska den bara in löst där?
Den ska passas i i ett fyrkantigt hål i mätaren också, men mätaren gör ju inget motstånd.
Om du skruvar fast den i mätaren först och sen snurrar snabbt på innerwiren med fingrarna så ska nålen reagera, prova åt båda håll, brukar vara moturs.

Om du tittar på den övre delen, snurrar den när du rullar hojen framåt? Så den bara inte sitter fastklämd där nere. Sedan ska den sitta som "sportbike" skrev, i ett kantigt hål på mätarhuset också som driver mätarnålen.

Tack för svaren! Jag prövade att passa in vajern i fyrkantshålet där nere som sagt, då märkte jag ju att den satt fast rätt när jag snurrade. Prövade där uppe med och snurrade snabbt och mätarnålen rör sig lite så det är ju rätt också. Men när jag sätter i den på båda ställena så känns det som den "glider ner" och inte får kontakt där uppe. Jag får pröva igen helt enkelt, kanske passar in den fel på nåt sätt...

Är det en ny vajer och ett gammalt hölje?

Du kan ju kika in i hålet till mätaren och i skruvnippeln på höljet när vajer sitter på plats och om den sticker upp tillräckligt för att passa in i mätaren.

(kan ju vara så olyckligt att vajern är för kort)

Det är vajer och hölje från en demonterad hoj, då mitt gamla hölje hade ett litet hål. Ska vara från samma modell bara en årsmodell nyare tror jag. Den biten som sticker ut är längre där nere än där uppe i alla fall. får väl helt enkelt kapa på nåt sätt om jag inte får till det.

Testa med gamla höljet och/eller jämför längderna på båda höljena

Får väl avsluta min stackars tråd tänkte jag... Det var helt enkelt så att vajern hade gått av där uppe, vilket pappa säkert sa när han plockade loss den men det hade jag glömt. Jag trodde ju därför att den skulle sitta på ena hållet för att den skulle kunna åka ur där nere men det var alltså tvärtom.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back