Hastighetsmätarproblem VFR

ducceman

Ducatipower
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati 900 SSie
Min VFR -95 triggar helt fel och visar ca 20-30 km/tim för mycket. Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om vad det kan vara för fel? Mätaren är bytt till en annan begagnad efter en påkörningsolycka men jag misstänker att endast mätare från 94-97 kan passa och det bör väl inte skilja något mellan årsmodellerna. Pulsgivaren nere vid framdrevet, kan det vara något fel på den eller är det så att antingen fungerar den eller inte?
Vore mycket tacksam om någon har funderingar eller rent av lösningar på problemet. Tack på förhand.

Tack för svaret. Min hoj är beg.importerad från Tyskland så det har ju alltid suttit km-mätare på den. Tyvärr har jag inte kvar den gamla mätaren så jag kan inte skifta över grejer ifrån den. Bytet gjordes på en mc-firma så den gamla åkte nog i skrotbingen.

Kan vara att den är nerdrevad på framdrevet. Då kommer den att visa högre hastighet och som grädde på moset även visa att du kört längre än du gjort!

drzpeppe skrev:
Kan vara att den är nerdrevad på framdrevet. Då kommer den att visa högre hastighet och som grädde på moset även visa att du kört längre än du gjort!
Hade den inne på storservice nu i veckan och bad mekanikern kolla så att den inte var omdrevad fram. Han påstod att det satt ett originaldrev och även om den skulle vara drevad ett par kugg skulle det inte göra så stor skillnad på mätaren som 20-30 km/tim. Får väl försöka få tag i en annan mätare för att utesluta att det är något fel på den, ganska dyrt sätt att kolla på men vad gör man. Tack för hjälpen!

Visar den 20-30 för mycket konstant, eller är det 20-30 för mycket vid 200?
Att mätaren visar 10-15% för mycket är vanligt, åtminståne enligt en Bike test jag läste för några år sedan.

U-joppe skrev:
Visar den 20-30 för mycket konstant, eller är det 20-30 för mycket vid 200?
Att mätaren visar 10-15% för mycket är vanligt, åtminståne enligt en Bike test jag läste för några år sedan.
Den visar ungefär 20-30 km/tim för mycket över hela skalan. Har testat i 50,70 och 110 och i betydligt körkortsovänligare hastighet och det verkar som om förhållandet mellan verklig hastighet och felvisningen är konstant. Verkligen irriterande, man sitter och glor på mätaren hela tiden när man är ute och kör.

Det är lite bökigt men inte svårt att plockaisär instrumentpanelen. Då borde det väl gå att vrida mätartavlan 20 km.

U-joppe skrev:
Det är lite bökigt men inte svårt att plockaisär instrumentpanelen. Då borde det väl gå att vrida mätartavlan 20 km.
Tack för rådet. Det låter som om det får bli ett nästa-vinter problem att lösa. Som tur är bryr tydligen inte besiktningsbubbarna om det.
Sen en hälsning till alla på SH. ta det luuuungt i trafiken.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D