Hastighetsmätaren visar väldigt fel, Triumph

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Körde på E4an och kollar ner på hastighetsmätaren, 16 km/h visade den. Det gick snabbare än så i verkligeheten ;) Hastighetsmätaren har alltså fått tokspel.

Den visar olika mycket gång till gång, samma vartal på samma växel kan ibland vara 7 km/h och någon annan gång 34 exempelvis.

Noterade även att det dröjer ett tag till att oljetryckslampan börjar lysa när man slår på tändningen. Motorelektroniklampan fungerar som den ska och slocknar när motorn startar.

Detta gäller min Triumph TT 600. Vad kan vara galet?

Härligt med brittisk charm ;)
 
Skulle nog börja med att ta isär kontaktstycken vid styrboxen och hastighetsmätare, (det är varjefall billigt):)
 
Skulle nog börja med att ta isär kontaktstycken vid styrboxen och hastighetsmätare, (det är varjefall billigt):)

Har tagit isär kontakterna under sätet samt några andra jag hittade men de var tokfräscha och ingen skillnad blev det

Någon som har andra idéer?
 
Nollar man databoxen genom att hålla ihop + & - kabeln?
Det kallas ofta för kortslutning... :rolleyes:

Har du elektrisk driven hastighetsmätare eller wire driven?
På de nyare Triumph som har elektriskt driven så får hastighetsmätaren och varvräknaren ofta spel om batteriet är dåligt, kan kanske vara det.
Har också varit en hel del fall med Triumphs orginallarm som fått instrument att balla ur.
 
Det kallas ofta för kortslutning... :rolleyes:
Naturligvis utan batteri i kretsen :rolleyes:

Har du elektrisk driven hastighetsmätare eller wire driven?
Ja ;) Mätaren är digital så får man gissa på att den är elekrisk?

På de nyare Triumph som har elektriskt driven så får hastighetsmätaren och varvräknaren ofta spel om batteriet är dåligt, kan kanske vara det.
Har inget problem med att starta den trotts att den brukar gå 20 min åt gången, så jag vet inte

Har också varit en hel del fall med Triumphs orginallarm som fått instrument att balla ur.
Har inget larm
 
Last edited:
På dom där sitter väl hastighetsmätarsensorn i framhjulsnavet? Dom har en tendens att gå sönder vid däcksbyten mm, och då kan du få liknande problem.

Correctomundo!

Prova att montera om framhjulet. Var petig och försiktig med mätargivaren, har du tur är den inte helt paj utan kanske funkar ett tag till.

Tydligen fungerar inte det-är-lite-bränsle-kvar-i-tanken-lampan heller :huvet

Det är sannolikt givaren. Sitter lättåtkomlig i tanken. Snordyr, typ 600 spänn.
 
Last edited:
If it's reading completely wrong speed (5 when your actually going 100 for example), then it's likely a broken speed sensor 'magnet' problem . That's fairly common...
 
Jag har ett liknande... nja ganska liknande problem iaf på men R6a.. den visar ungefär 130 när det går i 110. Common problem lr är det så att det kan vara så att den där filuren som mäter hastigheten från framhjulet sitter fel här med.. Förra ägaren hade bytt framdäck så :näsblod
 
Jag har ett liknande... nja ganska liknande problem iaf på men R6a.. den visar ungefär 130 när det går i 110. Common problem lr är det så att det kan vara så att den där filuren som mäter hastigheten från framhjulet sitter fel här med.. Förra ägaren hade bytt framdäck så :näsblod
Mäter inte alla R6'or på utgående axel från lådan? :va Och nej, om den hade mätt på framhjulet så hade du inte fått just det felet, antagligen är din hoj drevad.
 
På dom där sitter väl hastighetsmätarsensorn i framhjulsnavet? Dom har en tendens att gå sönder vid däcksbyten mm, och då kan du få liknande problem.

Yes, det går ner någon sladd till framhjulet och däcket byttes i våras. Får väl börja där nere då och se bränslelampan som ett eget fel.

If it's reading completely wrong speed (5 when your actually going 100 for example), then it's likely a broken speed sensor 'magnet' problem . That's fairly common...

Thank you, now I know where to start :)
 
Last edited:
Kan meddela att det var sensorn i tanken som hade gett upp, kostade bara 1700 :rolleyes:

Återstår att ta tag i hastighetsmätare nu efter den 25e ;)
 
Kan meddela att det var sensorn i tanken som hade gett upp, kostade bara 1700 :rolleyes:

Återstår att ta tag i hastighetsmätare nu efter den 25e ;)

Behöver du en fungerande bensinen-är-nästan-slut-varnare? För 1700 skulle jag nog börja nolla trippmätaren varje tankstopp. Det gör jag iofs redan idag, trots fungerande "tankvarnare".
 
Behöver du en fungerande bensinen-är-nästan-slut-varnare? För 1700 skulle jag nog börja nolla trippmätaren varje tankstopp. Det gör jag iofs redan idag, trots fungerande "tankvarnare".

Att nolla trippmätaren när den inte fungerar känns sisodär :D
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top