Hastighetsmätaren skenar iväg!!!

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
ZX10rr-06, svart
Någon som har haft samma problem och vet vad som är fel??
En kompis som köpte min GSX 750 R-00 Har fått problem med hastighetsmätaren, den pendlar upp och ner hela tiden och vill aldrig visa rätt hastighet... Man känner sig ju lite dum när det inte funkar 100 det man sålt, den gjorde så 1 gång förra sommaren men dagen efter och resten av sommaren var den ok men inte nu tydligen.. kan det vara en givare någonstans eller själva mätaren?

/ Martin

preemer skrev:
2218751 Någon som har haft samma problem och vet vad som är fel??
En kompis som köpte min GSX 750 R-00 Har fått problem med hastighetsmätaren, den pendlar upp och ner hela tiden och vill aldrig visa rätt hastighet... Man känner sig ju lite dum när det inte funkar 100 det man sålt, den gjorde så 1 gång förra sommaren men dagen efter och resten av sommaren var den ok men inte nu tydligen.. kan det vara en givare någonstans eller själva mätaren?

/ Martin
kolla om givaren är skitig av kedjeskit, det kan nog störa den

Givaren är väl en vanlig pulsgivare? Så länge inte någon konstruerat något väldigt avancerat bör den inte få högre fart om givaren är skitig.

HanneZ skrev:
2219209 Givaren är väl en vanlig pulsgivare? Så länge inte någon konstruerat något väldigt avancerat bör den inte få högre fart om givaren är skitig.
du ska alltid vara bäst din touringåkare :)

Gomer Pyle skrev:
2219212 du ska alltid vara bäst din touringåkare :)
Haha, i denna fråga vet jag långt ifrån bäst.

Enklast är att hitta en kompis med samma hoj och börja flytta delar. Alternativ två är att börja lyssna av signaler och finna felet. Alternativ tre är att köpa allt nytt.

Edit: Det framgår ioförsig inte att den visar mer än vad hastigheten är...

Om det är pulsgivare så kan det uppstå pga glapp i kablaget. Min uppträdde så när jag fått fukt i kablaget(Svensk sommar då regnar det väl inte eller). Sedan la den av helt. Följ kablaget från givaren som sitter utanför framdrevet upp till kopplingblocket ta isär spriuta 5-56 eller annan kontaktsprej sätt ihop och se om det hjälper.

Anders R skrev:
2219250 Om det är pulsgivare så kan det uppstå pga glapp i kablaget. Min uppträdde så när jag fått fukt i kablaget(Svensk sommar då regnar det väl inte eller). Sedan la den av helt. Följ kablaget från givaren som sitter utanför framdrevet upp till kopplingblocket ta isär spriuta 5-56 eller annan kontaktsprej sätt ihop och se om det hjälper.

Tackar för tipset, vi ska kika och göra som du föreslog så får vi hoppas att det funkar...annnars känns det som det kanske kan bli dyrt :mad:

/ Martin

HanneZ skrev:
2219231 Haha, i denna fråga vet jag långt ifrån bäst.

Enklast är att hitta en kompis med samma hoj och börja flytta delar. Alternativ två är att börja lyssna av signaler och finna felet. Alternativ tre är att köpa allt nytt.

Edit: Det framgår ioförsig inte att den visar mer än vad hastigheten är...

Om jag ligger i uppskattade 70 så kan mätaren visa allt från några km/h till 299... den kan visa korrekt några sekunder men sen börjar dem digitala siffrorna fara iväg igen både uppåt och neråt i hastighet... vi får väl se om det går att fixa, kanske bara är fukt eller skit i givaren.. Kompisen får kolla..

Om det inte hjälper ta av kåpan utanför framdrevet och kontrollera magneten. Dvs prylen som sitter på framdrevet som ser ut som en liten krona ev kan något ha slagit loss den. Den skall sitta med en insexbult/skruv whatever och man bör använda röd mutterlåsning till den.

Säg åt honom att ha jämnt gaspådrag o inte dra rullen fram o tebax!

Nää, skämt åt sido.....jag hade börjat titta på givaren!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg