Hastighetsmätaren ligger i koma...

satte

joråsatte...
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Suzuki rf600r
Har en suzuki rf600.
Det började med att hastighetsmätaren "svajade". Låg man i 90 km/h så vandrade mätaren mellan typ 80 o 100.
Efter ett tag blev det värre. Körde jag i uppskattningsvis 70-100 låg nålen o tryckte vid typ 30.
Nu har den dött helt. Vad liggger felet? Glapp? Fukt? Annat?

tack på förhand.

Om den är vajerstyrd så kan det vara så att vajern har gått av.
Annars kan det vara drevet som driver vajern eller kugget uppe i mätaren, utgår från ätt den är vajerstyrd och ej elektronisk.

exakt den är vajerstyrd. fast ändå konstigt eftersom den blivit sämre o sämre. drevet låter rimligt, var sitter den?

skitbra! ska kolla både vajern o drevet.

Lättast för o utesluta både vajer o drev e om du får framhjulet i luften + om du skruvar av vajermuttern från hastighetsmätarn o plockar bort själva yterhäljet från mättarn, sen vrider du först däcker åt rätt håll o ser om mitten vajern vrider sig, gör den de, håll i vajern som ska vridas o snurra hjulet, grepar den men slutar greppa i mellan åt så skule jag misstänka drevet, oftast gjort av plast.

Last edited:
vajern såg oljig o fin ut (tog iofs inte ut hela).

Lättast för o utesluta både vajer o drev e om du får framhjulet i luften + om du skruvar av vajermuttern från hastighetsmätarn o plockar bort själva yterhäljet från mättarn, sen vrider du först däcker åt rätt håll o ser om mitten vajern vrider sig, gör den de, håll i vajern som ska vridas o snurra hjulet, grepar den men slutar greppa i mellan åt så skule jag misstänka drevet, oftast gjort av plast.

du verkar ha bra koll så ska testa det där. verkar ta lite tid och jag har tenta på torsdag så det får vänta tills efter den. frågan är bara hur man får upp framhjulet i luften utan centralstöd...? får hitta på nåt. tack för hjälpen.

En pall/träbit under gaffeln och någon som håller hojen åt dig?

Eller lite seriösare, ett rundjärn genom framaxeln och något att palla upp det på :)

Eller så pallar man upp båda framgafflarna så slipper man ha hjälp :)

Fungerar även att rulla hojen medans du kollar på vajern o sen grepar tag i vajern medans du rullar,

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...