Hastighetsmätare visar fel

elias1928

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2021
Hoj
viarelli
Hej, vet ej om jag är inne på rätt forum nu men men.
Jag köpte min moped för ca 1 månad sedan och jag och min pappa lekte lite med knapparna vid hastighetsmätaren igår, han råkade trycka så den visa Miles men vi fixade det snabbt tillbaks igen. Nu, idag så skulle jag köra en sväng, då räknar den i Miles men den visar km/h.
Vet inte vad som är problemet, och blir lite smått galen även att det igentligen inte är så stor grej. Någon som har förslag på vad jag kan göra eller testa?

Modell: KSR moto tr 50 sm 2017
Mätaren: https://www.racing-planet.se/hastighetsmaetare-generic-explorer-ksr-ride-50-enduro-p-304176-1.html

Tack på förhand.

Finns det möjlighet att ställa in omkretsen på hjulet så kan det visa fel om man råkat ändrat det och sätt sedan boxhandskar på din pappa så han inte kan pilla på allt så slipper du det problemet i fortsättningen ;-)

Hej, vet ej om jag är inne på rätt forum nu men men.
Jag köpte min moped för ca 1 månad sedan och jag och min pappa lekte lite med knapparna vid hastighetsmätaren igår, han råkade trycka så den visa Miles men vi fixade det snabbt tillbaks igen. Nu, idag så skulle jag köra en sväng, då räknar den i Miles men den visar km/h.
Vet inte vad som är problemet, och blir lite smått galen även att det igentligen inte är så stor grej. Någon som har förslag på vad jag kan göra eller testa?

Modell: KSR moto tr 50 sm 2017
Mätaren: https://www.racing-planet.se/hastighetsmaetare-generic-explorer-ksr-ride-50-enduro-p-304176-1.html

Tack på förhand.

Det måste finnas en manual du kan läsa. Det kan finnas flera sätt att ställa in hastigheten på. Tycker själv min dators autokalibrering känns lurig då man ska köra exakt 1 km men mätaren vet ju inte hur långt 1 km är om den inte är inställd rätt. Hastigheten var lite skev men fick siffervärden på ett ungefär och justerade dem manuellt tills det stämde. Hastigheten jämförde jag med gps-hastighetsmätare på mobilen som är väldigt korrekt då jag jämfört tidigare med gamla mätaren samt då jag kört bil.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti