Hastighetsmätare visar fel

Widebody

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
2005, Honda cbr 600rr
Hej. Jag har en cbr600rr 2005. Jag har problem med hastighetsmätare kör jag tex 55-60 visar mätaren 70. Kör jag 70 visar mätaren 85 alltså 10- 15 km för mycket, jag tror att förra ägare har bytt framdrev mot en mindre, eller vad tror ni?

Mvh/raffa

självklart. stör det dig så köper du en elektronisk grunka som heter speedohealer.
Sedan kalibrerar du in farten.

alternativt byter drev och eller bakdäckets profil.

OBS. räcker du sliter eller sätter på annan profil på däcket så är du där igen...
GPS-fart är det enda seriösa om man skall orka bry sig.

Tack för svaret, jag tar nog och byter framdrevet mot en större och se.

Oftast är en kugge färre fram och 2 till bak standard för att få hojen att upplevas piggare och passar ofta våra svenska banor bra / bättre än originaldrevning för radfyror.

Jag hade kört den drevning och profil som passar känslan bäst istället för att jaga rätt setting för hastighetsmätaren. Som ändå stämmer rätt dåligt trots att allt är default...

Men du har rätt att göra precis som du vill!

Är väll skitbra då man upplever att man kör för snabbt även fast man inte gör det, och man kanske får behålla körkortet om man blir stoppad då man i ärlighetens namn inte ligger å kör enligt gällande skylt så jävla ofta? :3freak

Men hojen blir inte slöare om man byter till större drev med en eller två extra kuggar fram?

Men ärligt talat Widebody så är det glädjemätare på de flesta cyklar och det är bara att gilla läget. Min R1:a 09 är helt original och när gps:en visar 70 så visar hastighetsmätaren 78 (Jag litar fullt på gps:en). Alltså runt 10 % fel på en orörd hoj.

Om din hoj känns perfekt i drevningen och du trivs med uppförandet, så är det bara att sluta noja för att hastighetsmätaren visar fel.

Jag tror att du kommer att lägga ner en massa jobb och pengar för att få en hoj som blir sämre..................men där hastighetsmätaren funkar dårå !

Om du lutar i kurvorna så visar mätaren mer, i alla fall i kurvan

Enklast är att köra med gps av lämplig modell

Effekten är ju den samma....

Sen med drevade hojar så går ju milmätaren fel också. Så när ni brännt runt i 1000 mil så visar trippmätaren t.ex. 1500 mil.

Självklart är effekten samma, fast ändå inte då du inte kör på samma varvtal eller hur.

Effekten är "samma" om man startar på 3:e växeln med och det blir en påtagligt slö hoj.... Fast effekten är oförändrad.

Min hoj är omdrevad och visar fel, ganska mycket dessutom.

Jag köpte en cykeldator av märket Sigma, modell BC 5.12 eller vafan den hette.

219 spänn tror jag att jag betalade. Visar upp till 300 blås enligt tillverkaren.

Enkelt som fan och det behövs inga konstiga ingrepp för att det ska bli bra. Montera skiten, mät framhjulets omkrets och knappa in i datorn sen är det bara att köra.

You're welcome:krama

Behåll drevningen om du gillar den men köp en speedohealer så får du även rätt tripp- och hastighetsmätning.
Oavsett så är det ju kul om sakerna visar rätt.
Om det är något som sporthojsåkare brukar noja ihop om så är det ju trippmätaren och att cykeln har gått för långt, då är det ju onödigt att lägga på 10-15% extra på mätarställningen. :-)

Speedohealer, och så drevar du cykeln tills den känns bra!

mvh //Ricky

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...