Hastighetsmätare + Vinterkörning ?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har planer på att köra hoj i vinter dock så säger tillverkaren av hastighetsmätaren att lägsta operationstemperatur är 0 grader C, Trail Tech Vapor. Vad blir resultatet om man kör i -25 västkustgrader? Inte speciellt klokt kan jag tänka mig...
 
Det som händer pga temperaturen är väl antagligen att den inte är garanterad att fungera... Kan vara någon CPU eller annan komponent som inte är garanterad att fungera utanför det vanliga temperaturintervallet.
Skulle jag gissa skulle jag säga att saltslasket är en större fiende än temperaturen.
 
Men går den sönder? Får la sätta värmeslingor under den då borde den må bättre....
 
Men går den sönder? Får la sätta värmeslingor under den då borde den må bättre....

Det beror på komponenterna som är känsliga, men jag skulle inte tro att den går sönder av temperaturen iaf, men ta inte mitt ord för någon form av sanning. Har inte sysslat skitmycket med elektronik, och det är väl snart ett decennuim sedan jag pysslade det lilla med det som jag gjorde.
 
Mycket låga temperaturer och datorkomponenter är väl inte bästa kombinationen även om bildatorer sällan har några större problem.

Vad beträffar vinterkörning i största allmänhet. Har du funderat på rostskyddsbehandling eller hur mycket rostskyddsbehandlad hojen är idag? Fuktig vinterluft med 100% RH och saltblandning är väl inte en hojs bästa vän.
 
Funderar på att pulverlacka hela ramen, tänker att det borde vara ett rätt bra rostskydd... Bäst hade väl varit att lacka motorn också, för den mår nog inte heller så bra av saltet...
 
Se till att täta alla kopplingar på elsystemet, alla lampor och liknande med. Saltslask och elsystem är bara att be om besvär och att bli stående några mil hemifrån.
 
Men går den sönder? Får la sätta värmeslingor under den då borde den må bättre....

Utan att veta skulle jag tro att det dels handlar om att plastdetaljer (t.ex. fästen, eller höljet) blir sprött och känsligt för vibrationer i kallt väder, och dels att vissa elektroniska komponenter inte är så förtjusta i låga temperature. LCD-displayer kan också bli konstiga/svårlästa om det är kallt, men om det innebär permanent skada vet jag inte.

Funderar på att pulverlacka hela ramen, tänker att det borde vara ett rätt bra rostskydd... Bäst hade väl varit att lacka motorn också, för den mår nog inte heller så bra av saltet...

Du bör ha någon form av rostskydd under pulverlacken. Skulle du få en spricka eller flaga i lacken kan fukt krypa in under och orsaka rost. Särskilt som pulverlacken ofta kan sitta kvar i sjok, trots rost under. Jämför t.ex. med gamla utemöbler i pulverlackat stål som stått ute för länge. Optimala vore förstås att du varmförzinkar ramen innan pulverlack. Rätt säker på att din DR har lackad motor redan från fabrik, men det skadar ju inte att bättre på lacken.
 
Har för mig att det är en skribent i någon svensk mc-tidning som kör sin Ducati året runt och de har väl rykte att inte starta om de så stått parkerade bredvid ett akvarium eller så ;)

Smörj, skölj av saltslask, sätt någon transparent plast modell lite tjockare runt hastighetsmätaren och håll dig på två hjul.

Jag fegar, min dräpare ska renoveras under den kallare delen på året så jag har precis vinterkittad bilen istället:

rsb1212.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top