Hastighetsmätare, tempmätare...

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Hallå!

Igår när jag körde iväg från jobbet på min ZXR 750 -91 märkte jag efter ett tag att hastighetsmätar nålen inte rör på sig, dvs den står kvar på noll oavsett hur fort jag kör. Har någon koll på hur detta fixas eller vad som oftast är orsaken? Är det så enkelt att det är en ny hastihetsvajer som behövs? Temp. mätaren är också död? Någon som vet vad som behövs för att åtgärda dessa?

/En som kommer behöva lära sig skruva på hoj
David

Om det bara var en, vajer. Men eftersom det är 2 mätare, kolla om någon säkring gått.

Bruten vajer, koppla loss den från mätarhuset o rulla framåt. Snurrar vajer så är den hel.

Om det bara var en, vajer. Men eftersom det är 2 mätare, kolla om någon säkring gått.

Bruten vajer, koppla loss den från mätarhuset o rulla framåt. Snurrar vajer så är den hel.

Temp. mätaren fungerade inte från början. Hastighetsmätaren dog senare... Men jag ska kolla upp det du säger. Hade en vän/granne över igår som tydligen är riktigt duktig med motorer, så han får väl agera lite handledare åt mig kanske :)

Tack för svaret!

Kanske lite för enkelt men har du kollat så den inte skruvat ur sig i bak på mätarhuset?
Hade det felet på min zx7r -98, då slutade den fungera men det var enbart att dra åt skruven i bak så gick den igen. :)

Kanske lite för enkelt men har du kollat så den inte skruvat ur sig i bak på mätarhuset?
Hade det felet på min zx7r -98, då slutade den fungera men det var enbart att dra åt skruven i bak så gick den igen. :)

För enkelt? Inte för mig inte! Har börjat "plugga" och läsa igenom den enorma service reparationsmanualen/boken jag fick med.
Med andra ord, har ej kollat det. Har inte koll på grejerna och är tacksam över alla förslag och tips om var saker sitter och tänkara orsaker till varför den mätaren lagt av.

Så jag tackar för tipset, ska kolla! :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...