Hastighetsmätare lagt av, hjälp med namn (GSX750es)

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Jaha, efter en skön dag på vägarna lade hastighetsmätaren av plötsligt.

Stannade och kollade vajern, men den var till min förvåning hel, detta leder mig till att tro att drevet inne i navet på framhjulet kan ha gett med sig. Nu till frågan, vad kallas ett sådant drev? Försökt kolla på roffes, lelles och duells men inte hittat nåt.

Om någon har anledning att tro att det skulle vara något annat än hjuldrevet så får ni gärna skriva vad... :)

Hastighetsmätardrev? det är vad jag kallade ringen i framhjulet när jag köpte en ny :tummenupp Har du förresten kollat så det inte är mätaren som dött?

Hade en es-84 som första hoj!!! Det hände mig med men då hade plastfästet i mätarhuset rundats och vajern snurrade men inget hände!!!

Koppla loss vajern från mätarhuset kör sakta o kolla om den snurrar, gör den det så är det klart var felet ligger...

Hastighetsmätardrev? det är vad jag kallade ringen i framhjulet när jag köpte en ny :tummenupp Har du förresten kollat så det inte är mätaren som dött?

Nej det har jag iofs inte kollat. Hur snabbt måste man snurra vajern för att mätare ska ge utslag tror ni? Räcker det med fingrarna eller måste jag ha nån skruvdragare el. liknande?
_____

Någon som vet nån onlinehandlare som saluför Suzuki reservdelar till icke ocker-priser, eller måste jag vända mig till lokale Suka-handlaren?

Nej det har jag iofs inte kollat. Hur snabbt måste man snurra vajern för att mätare ska ge utslag tror ni? Räcker det med fingrarna eller måste jag ha nån skruvdragare el. liknande?
_____

Någon som vet nån onlinehandlare som saluför Suzuki reservdelar till icke ocker-priser, eller måste jag vända mig till lokale Suka-handlaren?

Fungerar inte med fingrar...

_____

Egentligen räcker det med att du nollställer tripmätaren så ser du efter ett par varv om den rört sig någon siffra, så gjorde jag iallafall på min hoj (använde förövrigt en vanlig skruvmejsel) :tummenupp

Nu tror inte jag detta är något vanligt att själva hastighetsmätarinstrumentet dör men ger tipset eftersom det är relativt enkelt att kolla innan du skruvar av framhjulet och fortsätter :tummenupp

Kollat förresten på lellesmc? på originaldelarna, om det är själva drevet behöver det inte vara så dyrt, köpte ett nytt till min Kawasaki för 80 kr eller något sånt :tummenupp

Last edited:
Ajajaj. Det här ser inte bra ut, nu vet jag att det är drevet fram och har lyckats lokalisera reservdelen. Dock tycker lelles att det är helt OK att ta 992kr för delen. Den kostar 60$ i US-landet.

Finns det nåt online alternativ till lelles? Helst svensk men även europeisk.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN