Hastighetsmätare - demontering?

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Behöver lite hjälp med hur man demonterar nålen på hast.mätaren & varvräknaren.
Har demonterat dessa ur ett XJ600 -84 hus. Hade tänkt använda dessa för att tillverka en egen mätare.
Nåväl, till mitt lilla I-landsproblem, allt är isärtaget (och fortfarande helt!) men jag får inte bort visarna :confused: ... har försökt att lirka bort dem, men är rädd att ta i för mycket.
Nån som vet hur man gör?

mätartavla1.jpg
mätare2.jpg
mätare3.jpg

Apapap, inte mixtra med mätarna. Vill du spara mil på din egen...? :D

:) Japp o snart e den till salu :)

Nej, jag håller på att bygga om pärlan (se byggtråd), och tänkte använda dessa 2 mätare, det gamla mätarhuset ser inte roligt ut nånstans ... så jag vill ha bort mätartavlorna, för att kunna montera egentillverkade, och då måste nålarna bort först.

Har inte tagit loss nålar på Yamaha-mätare men däremot på en Suzuki. Jag lade en glasspinne på vardera sida om "nålaxeln" (som skydd för mätartavlan). Sedan tog jag två breda, platta skruvmejslar och stack in dem mellan nål och glasspinnar och lyfte/bände försiktigt upp nålen från axeln med mejslarna. På mina GSXR-mätare från -85 var visarna bara tryckta på centrumaxeln. Gissar att det är samma på din mätare men kan inte garantera det.
/Jens

Last edited:
OK, tack. Jag misstänker ju att det är lika på mina, men vågade inte riktigt ta i.

Jag har ungefär samma fråga. Kraschade min CBR förra sommaren och köpte ett begagnat mätarhus som gått mindre. Kan jag stega fram mätaren så att den visar rätt?

Funderade på att bygga en pulskrets som stegar fram mätaren (typ pulsar fram den som att jag körde 2000km/h i några timmar), men kan man göra det hyffsat enkelt mekaniskt kan det ju vara ett alternativ.

2 platta mejslar och ett visst mått av våld fixade biffen, slaktat & klart! :tummenupp

Jag har ungefär samma fråga. Kraschade min CBR förra sommaren och köpte ett begagnat mätarhus som gått mindre. Kan jag stega fram mätaren så att den visar rätt?

Funderade på att bygga en pulskrets som stegar fram mätaren (typ pulsar fram den som att jag körde 2000km/h i några timmar), men kan man göra det hyffsat enkelt mekaniskt kan det ju vara ett alternativ.

om du har mekanisk mätare som herr TS så är en borrmaskin din vän:banana
bara att ansluta vis framhjulet där givaren sitter.

om det är elektronisk så kan man plocka ur givaren om den sitter någorlunda bra till och sen snurra sätt typ av trigger framför, men det beror ju på var den triggar på.....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman