Hastighetskameror, mätavstånd

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blev fotad av en kamera i dag och blev lite fundersam på vilket avstånd en hastighetskamera mäter på. Avståndet den fotar på vet jag ju nu men hur långt innan mäter den? Med laser är väl max mätavstånd 400meter men en kamera kör väl med radar?

Kameran i fråga står i slutet på en 1,5 kilometer lång raksträcka som är rejält bred (gammal extra landningsbana för militärflyg) som har 90 km/h begränsning, så den är som gjord för att gasa lite extra på.

Informationen jag fått via polisen är att mätavståndet är 40 meter...
Kan dock inte lova att det verkligen är så.

Kameran börjar mäta på 200m avstånd, tar foto på 40 m, använder alltid gula blixten. Kamerorna aktiveras slumpmässigt från en central.

Kameran börjar mäta på 200m avstånd, tar foto på 40 m, använder alltid gula blixten. Kamerorna aktiveras slumpmässigt från en central.

Satt just och fundera på varför ingen kamera gick av när jag körde mälarn runt idag. De aktiveras alltså slumpmässigt.

Satt just och fundera på varför ingen kamera gick av när jag körde mälarn runt idag. De aktiveras alltså slumpmässigt.

Jo, det är inte alls stor del av tiden dom är aktiva, så egentligen har man sjuk otur om man blir fotad.

Givetvis är kamerorna på problemsträckor aktiverad oftare än dom på sträckor utan problem.

Ändå har bildgranskarna fullt upp, och kasserar en hel del bilder, jag tror jag läste att endast var 7'e bild användes.

Samtidigt anstränger dom sig nog mera om man kör 77km/h för fort än om man kör 7km/h

Så att åka dit för 7km/h för fort i en kamera är nästan omöjligt, ändå hör man så många som har gjort det, det betyder att alla kör för fort, en liten del av kamerorna är på, en liten del hinner inte bromsa innan kameran, en liten del av dom fotas, en liten del av fotona är bra nog...

Det är dags att höja hastighetsgränserna rejält.

Hastighetsgränserna sattes 1967, då majoriteten av bilarna/motorcyklarna på våra vägar var från 57-65, jämför dom fordonen med dagens och säg uppriktigt att vi inte kan höja?

Runt Mälardalen så är dom aktiva så gott som 24/dygn.....
Vet med erfarenhet det!
Dom mäter från ca 400 m och fotar precis innan du passerar.:tummenupp

enl info från www.vv.se/Startsida-foretag/Trafiken/Hastighet/Trafiksakerhetskameror/Vanliga-fragor/

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?

När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Last edited:

Hastighetsgränserna sattes 1967, då majoriteten av bilarna/motorcyklarna på våra vägar var från 57-65, jämför dom fordonen med dagens och säg uppriktigt att vi inte kan höja?

Jo men frågan är väl hur mycket hjärnan har utvecklats sen dess.
Hur höga hastigheter klarar vi av att hantera egentligen?

Jag skulle också gärna se att hastighetsgränserna höjdes med 10-20km/h
på sina ställen. Men ser det så att det ska vara hastigheter som alla
klarar av så är det kanske inte så konstigt. Eller ska man ställa högre krav
på vilka som får ta körkort?

....med detta inte sagt att jag kör efter hastighetsbegränsningen överallt,
även om man kanske borde göra det. Men det är ju inge skoj.

För att gå tillbaka till ämnet...
Om den börjar mäta 100meter innan kameran innebär det då att jag blir fotad om en av de mätningarna ligger över hastighetsgränsen + marginal eller måste snittet ligga över hastighetsgränsen eller lägsta uppmätta hastigheten?

Last edited:
För att gå tillbaka till ämnet...
Om den börjar mäta 100meter innan kameran innebär det då att jag blir fotad om en av de mätningarna ligger över hastighetsgränsen + marginal eller måste snittet ligga över hastighetsgränsen eller lägsta uppmätta hastigheten?
Bra fråga. Det bör väl bli ett snittvärde den mäter? Frågan är väl isf hur lång själva mätsträckan är och om den mäter flera gånger. Med andra ord, kan man påverka mätningen genom att sänka farten om man redan är inom mätområdet?

Så länge som det inte finns nummerskylt i fram på hojen och det inte finns "ägaransvar" på hojen så är kameror inget att bry sig om.

så om man döljer ansiktet vid kameran så skrivs fortkörningen av?
enligt deras regler på den sidan ska det göra det

Japp göm ansiktet om det är möjligt.
Dåligt foto och dom inte kan göra nåt.
Men det är ingen snitt fart som mäts,utan det är högsta hastighet som dom uppmätt under mätningstiden.!:huvet

enl info från http://www.vv.se/Startsida-foretag/T...anliga-fragor/

så om man döljer ansiktet vid kameran så skrivs fortkörningen av?
enligt deras regler på den sidan ska det göra det

Kan inte föraren identifieras så kastas bilden.

Dom kollar vem bilen är registrerad på och tar fram körkortsbilden, stämmer inte det kollar dom familjemedlemmars körkortsbilder, sedan kastas bilden.

Det kan alltså vara bra att inte vara lik sin egen körkortsbild, eller att bytlåna bil med en kompis.

Så länge som det inte finns nummerskylt i fram på hojen och det inte finns "ägaransvar" på hojen så är kameror inget att bry sig om.

Där får du nog tänka om... http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5996
Klipp från texten i länken ovan "Är du är en av dem som kör du motorcykel i 200 km/h, visar finger eller kör på bakhjulet förbi kameror? Då är det du som håller igång debatten och kraven på registreringsskylt fram."

Klipp från texten i länken ovan "Är du är en av dem som kör du motorcykel i 200 km/h, visar finger eller kör på bakhjulet förbi kameror? Då är det du som håller igång debatten och kraven på registreringsskylt fram."

Vill man bli lämnad ifred av herr polisman bör man inte göra något han retar sig på.
Vill säga,på alla ställen man syns tydligt på tar man det hyfsat lugnt.

Henrik

Hastighetsbegränsningarna är väl mer satta utefter våra egna begränsningar snarare än fordonens. Reaktionstid och vilket krockvåld kroppen tål. För att generalisera lite grovt; 90 - dödsolyckor, 70 - svåra personskador, 50 - personskador, 30 - folk bör hinna stanna(om nu någon hade hållt 30).

Visst har bilarna blivit mycket bättre på att skydda förare och passagerare, men som de flesta mc förarna är väl medvetna om är ju bilar inte ensamma i trafiken.

Precis sålänge man inte vill ha ägaransvar och skylt i fram så får man sakta ner... den gången det råkar gå lite fort förbi vill man inte ha ägaransvar.

Hastighetsbegränsningarna är väl mer satta utefter våra egna begränsningar snarare än fordonens. Reaktionstid och vilket krockvåld kroppen tål. För att generalisera lite grovt; 90 - dödsolyckor, 70 - svåra personskador, 50 - personskador, 30 - folk bör hinna stanna(om nu någon hade hållt 30).

Visst har bilarna blivit mycket bättre på att skydda förare och passagerare, men som de flesta mc förarna är väl medvetna om är ju bilar inte ensamma i trafiken.

Jo, visst, människan har väl i bästa fall blivit marginellt snabbare i hjärnan, men du är välkommen att göra bromstest/undanmanövertest med mig.
Jag tar valfri splirrans ny bil med ABS, ASR, ATG och allt vad det heter, och du tar en bubbla med mekaniska trumbromsar.

Vi börjar väl med klassikern "älgtest 70km/h", så kan vi ta bromstesten sen när du har skaffat ny bil.

Sedan har ju nya bilar fullt med ballonger inuti, så vi kan testa en frontalkollision i 50, men då tycker jag vi har dockor i bilarna.

Vägarna har ju sedan dess både blivit asfalterade och bredare, ofta med gång och cykelbana helt på sidan om, och hästskjutsar och traktorer har blivit ovanligare på våra riksvägar, så nog tror jag att det finns marginaler för en ökning.

Kan inte föraren identifieras så kastas bilden.

Dom kollar vem bilen är registrerad på och tar fram körkortsbilden, stämmer inte det kollar dom familjemedlemmars körkortsbilder, sedan kastas bilden.

Det kan alltså vara bra att inte vara lik sin egen körkortsbild, eller att bytlåna bil med en kompis.

Stämmer verkligen det där, att de skulle sitta och kolla av hela familjealbum?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti