hastighets mätare fel!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Hejsan! jag behöver hjälp! det är så att jag har byt packningar i framgaffeln,och då måste man ju ta bort framhjulet å på den sitter ju hastighets mätare (uräksta stavningnen) men hur som hälst. när jag skulle he tillbax den där grejen på hjulet men då funkar inte mätare för mig:( så jag tog bort och titta om vajern var hel och det var den, jag snurra på den och hastighets mätaren rörde på sig, så jag prova igen och he dit den. men det händer inget på mätaren då jag snurrar på hjulet! :confused:

måste jag lyfta ner den från pallen & köra men den för att få den att funka? :va :confused:

Mvh/Håkan

Kolla så att varjeränden verkligen går in ordentligt i "navet" dom brukar kunna bråka ibland.

Annars kolla så att själva mätprylen (som varjern sitter i) hammant rätt i fälgen.

Min erfarenhet är att det krävs lite fart för att få mätaren att börja röra sig. kanske inte hoppar igång fören strax innan 10km.

philsson skrev:
2142384 Min erfarenhet är att det krävs lite fart för att få mätaren att börja röra sig. kanske inte hoppar igång fören strax innan 10km.
Fast det går ju fort att komma upp i! Om vi antar att det är 2m runt hjulet, och det krävs 10kmh så är det ju ca 3m/s, dvs 1,5 varv/sek.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg