Busafreak
Sportforever-customnever
Hastighetsövervakning är en mycket dyr form för att värna om folkhälsan, verkningsgarden är låg. De sammanlagda insatserna motsvarar inte på något sätt vinsterna i form av räddade liv. Ett annat problem är att ett fåtal gaphalsar fått så stort inflytande på trafiksäkerhetsarbetet. (Samhället har en förmåga att ofta överreagera.)
1. Om, politikerna menar något med att värna om folkhälsan (dödsfall, sjukdom o elände) finns inte vinstera att hämta i trafiken utan inom tobak, sprit, droger, fetma! och psykisk och social ohälsa. Mäta fart är bara en droppe i havet!
2. En "rökt" lungcancerpatient (ca 7-8000 personer dör för tidigt, bara i Sverige/år p g a rökrelaterade sjukdomar) avlider i stilla värdighet på ett sjukhus. En trafikolycka rapporteras av media med mycket dramatik, blåljus, bilder på skrotade fordon o trasiga människor - visst gårt det medialt hem!
3. De nuvarande hastighetsgränserna är inte folkförankrade (Göran P, Kungen, ja listan kan göras hur lång som helst)
Vart vill jag komma då? (ursäkta retoriken)
Jo, vi måste alla försöka påverka opionen så att fokus flyttas. Det finns ingen anledning att slösa så mycket pengar o resurser i trafiken för att rädda några få liv när vinsterna är så oändligt mycket större inom andra områden.

1. Om, politikerna menar något med att värna om folkhälsan (dödsfall, sjukdom o elände) finns inte vinstera att hämta i trafiken utan inom tobak, sprit, droger, fetma! och psykisk och social ohälsa. Mäta fart är bara en droppe i havet!
2. En "rökt" lungcancerpatient (ca 7-8000 personer dör för tidigt, bara i Sverige/år p g a rökrelaterade sjukdomar) avlider i stilla värdighet på ett sjukhus. En trafikolycka rapporteras av media med mycket dramatik, blåljus, bilder på skrotade fordon o trasiga människor - visst gårt det medialt hem!
3. De nuvarande hastighetsgränserna är inte folkförankrade (Göran P, Kungen, ja listan kan göras hur lång som helst)
Vart vill jag komma då? (ursäkta retoriken)
Jo, vi måste alla försöka påverka opionen så att fokus flyttas. Det finns ingen anledning att slösa så mycket pengar o resurser i trafiken för att rädda några få liv när vinsterna är så oändligt mycket större inom andra områden.

Last edited: