Hastighetsövervakning visavi folkhälsan?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Hastighetsövervakning är en mycket dyr form för att värna om folkhälsan, verkningsgarden är låg. De sammanlagda insatserna motsvarar inte på något sätt vinsterna i form av räddade liv. Ett annat problem är att ett fåtal gaphalsar fått så stort inflytande på trafiksäkerhetsarbetet. (Samhället har en förmåga att ofta överreagera.)

1. Om, politikerna menar något med att värna om folkhälsan (dödsfall, sjukdom o elände) finns inte vinstera att hämta i trafiken utan inom tobak, sprit, droger, fetma! och psykisk och social ohälsa. Mäta fart är bara en droppe i havet!

2. En "rökt" lungcancerpatient (ca 7-8000 personer dör för tidigt, bara i Sverige/år p g a rökrelaterade sjukdomar) avlider i stilla värdighet på ett sjukhus. En trafikolycka rapporteras av media med mycket dramatik, blåljus, bilder på skrotade fordon o trasiga människor - visst gårt det medialt hem!

3. De nuvarande hastighetsgränserna är inte folkförankrade (Göran P, Kungen, ja listan kan göras hur lång som helst)

Vart vill jag komma då? (ursäkta retoriken)
Jo, vi måste alla försöka påverka opionen så att fokus flyttas. Det finns ingen anledning att slösa så mycket pengar o resurser i trafiken för att rädda några få liv när vinsterna är så oändligt mycket större inom andra områden.

:rolleyes:

Last edited:
Alternativa händelser.

Busafreak skrev:
Hastighetsövervakning är en mycket dyr form ...

Ett exempel på en klar felsatsning är vinmterdäckslagen. Fordsonsägarna får tillsammans betala ca 3 miljarder extra till priset av 5-7 extra liv/år (beräknat, vi vet inte om det stämmer än).

Om dessa pengar satsats inom något annat område hade vi förm. kunnat rädda betydligt flera liv.

Ett exempel på övereaktion är när det barn som ramlade ner i en gaubrunn för några år sedan (ett enda känt fall!) föranledde att alla brunnslock skulle byggas om. Vem minns inte heller pappersåtervinningskontainrarna?

Busafreak skrev:
Hastighetsövervakning är en mycket dyr form för att värna om folkhälsan, verkningsgarden är låg. De sammanlagda insatserna motsvarar inte på något sätt vinsterna i form av räddade liv. Ett annat problem är att ett fåtal gaphalsar fått så stort inflytande på trafiksäkerhetsarbetet. (Samhället har en förmåga att ofta överreagera.)

1. Om, politikerna menar något med att värna om folkhälsan (dödsfall, sjukdom o elände) finns inte vinstera att hämta i trafiken utan inom tobak, sprit, droger, fetma! och psykisk och social ohälsa. Mäta fart är bara en droppe i havet!

2. En "rökt" lungcancerpatient (ca 7-8000 personer dör för tidigt, bara i Sverige/år p g a rökrelaterade sjukdomar) avlider i stilla värdighet på ett sjukhus. En trafikolycka rapporteras av media med mycket dramatik, blåljus, bilder på skrotade fordon o trasiga människor - visst gårt det medialt hem!

3. De nuvarande hastighetsgränserna är inte folkförankrade (Göran P, Kungen, ja listan kan göras hur lång som helst)

Vart vill jag komma då? (ursäkta retoriken)
Jo, vi måste alla försöka påverka opionen så att fokus flyttas. Det finns ingen anledning att slösa så mycket pengar o resurser i trafiken för att rädda några få liv när vinsterna är så oändligt mycket större inom andra områden.

Kan inte hålla med dig mer! Jag sa det redan från början att det går inte ihop att sätta upp massa kameraskåp och relation till kamerskåpen VÄLDIGT få kameror. Dessutom när det framkom att man inte kan bli bötfälld om man inte syns på bilden blev dom ju totalt värdelösa...

Jag pendlar mellan Sthlm och V-ås varje dag och sträckan förbi Hummelsta (E18) där dom har 3st kameror åt varje håll, är totalt värdelös. Om någon åkt den stäckan så vet ni vad jag menar. E18 går från "växlande körfält" 110km/h till lansväg 90km/h för att sedan gå igenom ett litet bostadsområde med en mack och godisbutik där det såklart är 50km/h.

Innan fartkamerorna var det illa eftersom denna giganstiska flaskhals fixade köer ända till V-ås (ca 8km) vid storhelger då folk skulle hem. Men då höll iaf inte folk hastigheten slaviskt och dom var även trevliga och släppte fram snabbare bilar/hojar. Nu är det totalt värdelöst. Folk bromsar ner till 15km/h under hastihetsbegräsningen och köerna är ett faktum!

Det jag vill säga är att dom hellre kunde lagt ut pengar på å bygga ut vägen så man säkert kunde ta sig hem i 110km/h!

/Grim

När kungen och statsministern visar vägen är det väl bara att hänga på.
Låter anarkistsiskt i ett överbyråkratiskt och någotsånär demokratiskt land...men fakta kvarstår...många av våra lagar fungerar inte längre i det tänkta samhälle vi lever i....verkligheten har kommit ifatt våra makthavare,
Tom (inte TOM K.) dom har tröttnat på allt överförmynderi..... :lol

Märkligt?

tassen skrev:
Låter anarkistsiskt i ett överbyråkratiskt och någotsånär demokratiskt land...men fakta kvarstår...många av våra lagar fungerar inte längre i det tänkta samhälle vi lever i....verkligheten har kommit ifatt våra makthavare,

Märkligt att inte fler hakar på den här tråden. jag trodde att det flesta här inte har sin hoj för att köra i max 110. Men det kanske är så?

Ja, jag håller med! Lagarna hinner inte ändras tillräckligt snabbt.
Sen är det så att trafiken är ett av de få ställena där "samhället" fortfarande kan visa "här sköter vi oss"...det är en kontaktyta till oss medborgare från storebror, det är därför de är så angelägna att behålla i övrigt helt omotiverade regler. Se hur många gubbdjävlar som kör så himla 70 komma noll på 70 väg...varför då...jo, för att de vill visa hur duktiga de är som människor...och det utnyttjar bengen---och vidare samhället...Ja, hoppas ni fatta vad jag mena :tungan

Last edited:
Busafreak skrev:
Märkligt att inte fler hakar på den här tråden. jag trodde att det flesta här inte har sin hoj för att köra i max 110. Men det kanske är så?

Jag tror dom flesta är uppgivna. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om medias makt och att dom som skriker högst vinner men det skulle ju inte förändra nånting. Förstår att det måste vara nästan omöjligt att hålla hastighetsgränserna på en Busa, det är rätt svårt med min zx9r :tungan

tassen skrev:

Va fan!!! Knappast nåt reply jag förväntade mig att få se av dig !! (inget elakt menat)
Kanske har fått fel "uppfattning " av dig !!

Jag kan bara hålla med. Vet inte ens vart jag skall börja skriva. Dom flesta trafikanter kör för fort och straffen kan bli kännbara.
Jag pratade med en flyktig bekant igår. En skötsam ambitiös medelsvensson. Han körde lite för fort förbi Danderyd norrut (trefiligt och 70) för ett tag sedan och konstapeln skrev 101km/h. Han blev av med lappen i en månad och kunde inte jobba under den tiden. Vet inte hur han löste det hela ekonomiskt, men sur blir man när man hör sånt.
Det är ett lotteri när man själv åker dit och det kommer nog aldrig att kännas rättvist eller ok.
30 och 50 är jag benhård på, men 70 och däröver är bara riktmärken för mig. Så är det.

The Svånk skrev:
Va fan!!! Knappast nåt reply jag förväntade mig att få se av dig !! (inget elakt menat)
Kanske har fått fel "uppfattning " av dig !!

:lol :hihi :rofl ...gissa, du har ingen aning vad jag kan ställa till med :lol :)
lovar att med 29 hoj säsonger och snitt på 1500 mil per år sätter sina spår i hjärnan........varför jag klarat mig så länge.???
parollen" kör om alla framför dig, sen kan dom göra vad f-n dom vill bakom dig"..det har gjort att jag överlevt. :tummenupp
Har kört allt från 120sakta, chopper, banrace, Bimota-kawa, massor av kawa 900/1000/1100:or, Laverda, Rickman,Bimota;NicoBakker, offroad, sidvagnsracing, moppe racing, zx12r,zrx1200, guldwingar( gud bevare mig efter det), Gixxers flera stycken, Numera bara en plus en MotoMojäng med massa hästar, tja vad som var bäst eller sämst får var och en tycka vad de vill om....allt har sin Charm..... :lol :lol

Kan inte annat än hålla med.

Någon gjorde på nyheterna bedömningen att minst 500 personer årligen dör mha självmord ( = pyskisk ohälsa). Vart finns nollvisionen då?

En läkare gjorde på nyheterna bedömningen att om 10 år så kommer ca 2000 (äldre) personer årligen att dö pga fall-olyckor, dvs, snubblar och bryter höften och död pga komplikationer. Därför överväger socialstyrelsen? staten? att tillsätta en fall-kommision för att undvika detta. Läkaren säger i reportaget att 2000 om 10 år är procentuellt lika många som idag, men att det skulle vara helt oacceptablet.
(Fartkameror på Rullatorer :D )

Det finns många fler saker att ordna i vårt samhälle om vi vill rädda liv, än att övervaka hastighet. Tack Busafreak för att du tog upp frågan...

Busafreak skrev:

smilee skrev:
.... Det är ett lotteri när man själv åker dit och det kommer nog aldrig att kännas rättvist eller ok.....
...30 och 50 är jag benhård på, men 70 och däröver är bara riktmärken för mig. Så är det.

Lotteri? Visst, vi är vi många som åker på "lånade" pengar, vi skulle bli utfattiga om vi skulle betala in alla böter som vi generarat. Media hetsar upp sig för "vansinneskörningar" (Göran P) i 140 på motorväg! Journalisterna tycks leva i sin egen värld.

Men... håller helt med dig vad gäller 30 och nästan också 50, vi har verkliga fartstäckor (50, inga tillfarter, fri sikt m m ) i min vardagliga omgivning p g a ett stelbent system. 30 vid skolor e t c höll jag innan det blev skyltat.

KawaChris skrev:
Jag tror dom flesta är uppgivna. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om medias makt och att dom som skriker högst vinner men det skulle ju inte förändra nånting. Förstår att det måste vara nästan omöjligt att hålla hastighetsgränserna på en Busa, det är rätt svårt med min zx9r :tungan

Förstår uppgivenheten, men frågan är om vi skattebatalare ska acceptera att det görs så våldsamma felsatsningar/prioriteringar när det gäller folkhälsan?

Tyvärr ser det ut som hela regeringskansliet, folkvalda som anställda, saknar förmåga, intresse eller engagemnag för att genuint värna om befolkningen. D v s skaffa sig en helhetsbild över situationen, analysera och åtgärda. Jag är helt säker på att ett sådant resonemang inte skulle leda till vare sig flera kameror eller trafikpoliser. Den enda förståelse jag kan ha i detta sammanhang är att förares beteende måste lyftas fram.

Målbilden är ju också intressant, vi har nått mycket långt. Det är färre omkomna i trafiken nu, trots betydligt fler transportkilometer, än det var på 50-60 talet.

först måste jag bara skriva att jag är emot hastighetsövervakning. I HATE IT

men jag tror att det är ekonomiskt försvarbart. visst man räddar typ inga extra liv överhuvudtaget genom att hålla på med det och det är därför jag är emot det. men jag tror att det klirrar nå enormt i kassan hos staten när grisarna skjutet laserpicka. dom brukar stå kanske 2 snutar och dom tar säker minst 15 pers per timme. det blir typ 15*1800=27.000kr
snutarnas lön är kanske 200kr*2
skaaaaaaaaaplig vinst.

bmwjohan skrev:
först måste jag bara skriva att jag är emot hastighetsövervakning. I HATE IT

men jag tror att det är ekonomiskt försvarbart. visst man räddar typ inga extra liv överhuvudtaget genom att hålla på med det och det är därför jag är emot det. men jag tror att det klirrar nå enormt i kassan hos staten när grisarna skjutet laserpicka. dom brukar stå kanske 2 snutar och dom tar säker minst 15 pers per timme. det blir typ 15*1800=27.000kr
snutarnas lön är kanske 200kr*2
skaaaaaaaaaplig vinst.

Jo, men så har vi det där med fartkamerorna.
Hur många bilder var det nu som leder till fällande dom?
Inte är det många iallafall. Dessutom är kamerorna och allt arbete runtomkring säkert dyrt som helvete.
Men tydligen räddar det liv.
Verkar konstigt det här.

Gustav1 skrev:
Jo, men så har vi det där med fartkamerorna.
Hur många bilder var det nu som leder till fällande dom?
Inte är det många iallafall. Dessutom är kamerorna och allt arbete runtomkring säkert dyrt som helvete.
Men tydligen räddar det liv.
Verkar konstigt det här.

när jag åkte upp till sälen i vintras så åkte jag på en sträcka där det först fanns en skylt där det stod att här finns det hastighetskameror. nån mil frammåt sen kollade jag på vägen till 5% och letade efter fartkameror i vägkanten till 95%. kändes ju inte så där helt lyckat i trafiksäkerhetssynpunkt.

nej kameraskåpen är helt värdelösa. det är bara pengar i sjön. men jag gillar dom ju för det går inte att åka fast om dom fotar en när man svischar förbi med hoj. svischar man förbi en laserkontroll blir det lite värre.

Vilken inskränkning är störst: att polisen övervakar hastigheten på vägarna eller att polisen skulle komma hem till dig och kolla vad du äter?

bmwjohan skrev:
nej kameraskåpen är helt värdelösa. det är bara pengar i sjön. men jag gillar dom ju för det går inte att åka fast om dom fotar en när man svischar förbi med hoj. svischar man förbi en laserkontroll blir det lite värre.

Det konstiga är då att olyckorna har sjunkit med 60% på de vägar där fartkameror har satts upp.

bmwjohan skrev:
nån mil frammåt sen kollade jag på vägen till 5% och letade efter fartkameror i vägkanten till 95%. kändes ju inte så där helt lyckat i trafiksäkerhetssynpunkt.
Hade du kört i laglig hastighet så hade du kunnat kolla på vägen istället?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna