Hastighetsöverträdelser med prövotid

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som jag har fattat det så ligger det till så här:

Om en snubbe som inte har prövotid kör 31km/h för fort på en 90-väg blir av med körkortet men får tillbaka det innom en viss tid.

Om en snubbe som har prövotid kör 31km/h för fort på en 90-väg blir av med körkortet måste denna personen ta om körkortet.

Stämmer detta eller är det speciella "hastighetsregler" för prövotid? Blev lite orolig när jag disskuterade detta med en polare...

efter lite tänkande har jag kommit fram till samma sak.

att om man förlorar körkortet under prövotiden så måste man ta om både teori och uppkörning. det där med att (t.ex.) 5 km/h för fort = av med kortet tror jag bara är för att avskräcka :fatta! :va

lite dåligt att det inte står nåt om detta i böckerna eller att dom informerar hur det ligger till... för är det nåt som är säkert så är det ju att man får prövotid efter (sitt första) körkort (själv har man ju lite mindre än 2 månader kvar på sin prövotid, medans alla jämnåriga kompisar har lite mindre än 2 år hehe, tack lätt-mc-körkortet :Bugar)

Last edited:
Hagster skrev:
Som jag har fattat det så ligger det till så här:

Om en snubbe som inte har prövotid kör 31km/h för fort på en 90-väg blir av med körkortet men får tillbaka det innom en viss tid.

Om en snubbe som har prövotid kör 31km/h för fort på en 90-väg blir av med körkortet måste denna personen ta om körkortet.

Stämmer detta eller är det speciella "hastighetsregler" för prövotid? Blev lite orolig när jag disskuterade detta med en polare...

Ja det stämmer. Återigen: Bötesbelopp/påföljd/korkortsindragning är exakt samma vare sig man har prövotid eller ej. Det enda som skiljer är att om påföljden blir körkortsindragning, måste den som har prövotid ta om kortet medan den som inte har prövotid får tillbaka det.

Dock är det ingen ny prövotid för utökning av behörighet. Jag hade haft mitt B-kort i 14 år när jag tog A-kort och hade således ingen prövotid på A-kortet.

Stämmer, jag kan tala av erfarenhet. Hade haft prövotid i 1,5 år ungefär. Körde 131 på 90-väg. Blev av med både A och B, samt fick inte tjööööra ngt fordon på 6 månader. PLUS 2000 kr i böter, snacka om drygt det varit att ta tillbaka allt... :huvet

Alltså, ingår inte detta i undervisningen för dem som precis tagit körkort? :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
Alltså, ingår inte detta i undervisningen för dem som precis tagit körkort? :rolleyes:
Öh nej..jag hörde ialla fall inget om detta. Jag hade dock för mig att om man har prövotid och kör för fort och blir tagen av polisen så kan han plocka körkortet fast du kanske bara körde 10km/h för fort Han måste kanske inte göra det man han kan om han vill. Nu vet jag som sagt inte om detta stämmer eller om det är som några andra här föreslog.
Tur att jag själv tog b körkort för 4 år sedan så man slipper prövotid hehe

Joshi skrev:
Öh nej..jag hörde ialla fall inget om detta. Jag hade dock för mig att om man har prövotid och kör för fort och blir tagen av polisen så kan han plocka körkortet fast du kanske bara körde 10km/h för fort Han måste kanske inte göra det man han kan om han vill. Nu vet jag som sagt inte om detta stämmer eller om det är som några andra här föreslog.

Det stod iaf i min körskolebok för 14 år sedan.
"Enda" skillnaden med prövotid är att du får ta om kortet om du blir av med det under prövotiden..

Joshi skrev:

Men det är nog ingen skillnad om man har prövotid eller ej. Bedömer polisen att man varit extra vårdslös eller liknande kan de plocka kortet direkt även om man inte passerat magiska 30-gränsen. Således även vid simpla 10 över.....surt sa räven...

Får man kortet indraget om man kör mot rött när man inte längre har prövotid? Jag blev stoppad av snuten med två månader kvar på prövotiden efter att ha kört mot rött. De sa att förutom 2000 spänn i böter så skulle jag bli av med kortet för det men har för mig att folk har kört mot rött utan att bli av med kortet (när de då inte har prövotid). Ev. är de alltså hårdare när man har prövotid än inte?

Hursomhelst, jag klarade mig med kortet i behåll, bönade o bad på mina bara knän i princip. Dessutom körde jag budbil så jag sa att jag skulle bli av med jobbet (vilket ju också var sant) om de drog kortet.

Coola Ola skrev:
Får man kortet indraget om man kör mot rött när man inte längre har prövotid? Jag blev stoppad av snuten med två månader kvar på prövotiden efter att ha kört mot rött. De sa att förutom 2000 spänn i böter så skulle jag bli av med kortet för det men har för mig att folk har kört mot rött utan att bli av med kortet (när de då inte har prövotid). Ev. är de alltså hårdare när man har prövotid än inte?

Hursomhelst, jag klarade mig med kortet i behåll, bönade o bad på mina bara knän i princip. Dessutom körde jag budbil så jag sa att jag skulle bli av med jobbet (vilket ju också var sant) om de drog kortet.

Det finns ju som sagt var andra trafikbrott man kan begå för att bli av med körkortet. Även "vanliga" brott kan göra att man blir av med körkortet.

Stämmer bra, inga andra hastigheter men du får börja om från början. Anderson

oFFkeFF skrev:
Det finns ju som sagt var andra trafikbrott man kan begå för att bli av med körkortet. Även "vanliga" brott kan göra att man blir av med körkortet.

Ja, givetvis är det inte bara hastighet. Min undrar var ju just angående rödljuskörning, får man körkortet indraget för det om man inte har prövotid (eftersom man blir av med det om man har prövotid)?

Coola Ola skrev:
Ja, givetvis är det inte bara hastighet. Min undrar var ju just angående rödljuskörning, får man körkortet indraget för det om man inte har prövotid (eftersom man blir av med det om man har prövotid)?

Men haja, prövotiden har inget med indragningen att göra, förutom att du får ta om det..
Egentligen ska alla bli av med kortet vid rödbulekörning, men så sker inte alltid..

oFFkeFF skrev:
Men haja, prövotiden har inget med indragningen att göra, förutom att du får ta om det..
Egentligen ska alla bli av med kortet vid rödbulekörning, men så sker inte alltid..

ehhh, jag hajar.... frågade eftersom jag hade snackat med folk som inte blivit av med körkort vid rödljuskörning medans de enda jag kände till som faktiskt blivit av med kortet hade prövotid. du svarade ju i sista meningen hur som helst så tack för det.

Coola Ola skrev:
ehhh, jag hajar.... frågade eftersom jag hade snackat med folk som inte blivit av med körkort vid rödljuskörning medans de enda jag kände till som faktiskt blivit av med kortet hade prövotid. du svarade ju i sista meningen hur som helst så tack för det.

Pejstade en länk i en annan tråd om detta:

"
Återkallelse av körkort
(...)
4. om körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
(...)
"

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980488.HTM

Man blir alltså av med kortet vid rödljuskörning, såvida inte överträdelsen kan anses som ringa (ovanligt). Det har inget som helst samband med prövotiden.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka