hastighet?

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Varför får jag inte upp nån hastighet på dc? är det någon inställning man måste göra om? Jag hade adsl 0,5 innan och idag uppgraderade jag till 8 men jag tankar i sämre hastighet. Nån som vet?

#78# skrev:
Varför får jag inte upp nån hastighet på dc? är det någon inställning man måste göra om? Jag hade adsl 0,5 innan och idag uppgraderade jag till 8 men jag tankar i sämre hastighet. Nån som vet?
Testa med tp-test eller va det heter och kolla om du får bättre speta

#78# skrev:
Jag har bra speta på allt utom dc
Testa att tanka av någon som inte har någon slot uptagna.. Kan vara så att dom har netlimit eller ha något annart program igång samtidigt som tar brandbred.

jodå det går bättre men inte bra. jag ökade från att ha laddat ca 3kb/s till ca 16kb/s

#78# skrev:
jodå det går bättre men inte bra. jag ökade från att ha laddat ca 3kb/s till ca 16kb/s

Höhö, tanka från nån du vet har snabb uppkoppling, typ BBB 10/10, om du e med på sh hubben så kan du pröva att tanka frå alex där, han har hyfsad uppkoppling, mellan 150-500kb/s drar jag när jag laddar från honom.

Jag får ju aldrig inloggningen av honom som jag pmade är ju typ en månad sen nu tror jag. Men jag ska testa tanka från lite olika. Har redan nu valt folk med bra koppling men deet verkar inte hjälpa.

#78# skrev:
Jag får ju aldrig inloggningen av honom som jag pmade är ju typ en månad sen nu tror jag. Men jag ska testa tanka från lite olika. Har redan nu valt folk med bra koppling men deet verkar inte hjälpa.

Vad har du för isp? Telia, BBB osv osv.

Dom kör förmodligen net limiter allihopa.

Om nån tankar av dig kan din nedladdningshastighet bli lidande. Jag har felia 8mbit. Om ingen tankar av mig på Dc så har jag en jäkla fart ner, men såfort nån börjar tanka av mig så sjunker hastigheten till typ 60-70kb/s. Lite störande.

adsl är inte full duplex, tex kan downloaden gå segt om det är mkt upload osv.

/N

har man inte full duplex så måste man sänka sin upload en aning för att få full download. detta gör man med netlimiter.

har man tex en upload på 1mbit alltså ca 125kb/s så kan man sänka den till 90% av detta till ca 110kb/s så ska du se att downloaden ökar .....

ADSL/VDSL/ADSL2+ är full duplex.

Problemet ligger i att adsl tekniken har så låg upload i jämförelse med ner och då tcp protokollet funkar så att för varje packet du drar ner så skickas ett som svar att det gick ok. Maxar du då din klena upload så får det svars packetet vänta och din download sjunker. Två fixar finns se till att strypa farten upp så du har kvar bandbred till nerladningen eller fixa så ACK packeten prioriteras och skickas förre andra.

Mr K skrev:
hur gö man detta?

Ska finnas ett program som sköter det till windows och till linux ska wondershaper eller liknande program klara av det.

Då jag inte har stört mig på problemet så har jag inte orkat trixa så mycket. Även så bör det gå fixa med en dator som router och sen en fin router dist tex moonwal.

I princip är det som krävs något program/hårdwara som analyzerar datan och ser till att ACK packeten hamnar först i kön.

När jag gör tptester kommer jag 'bara' upp i 6Mbit upp och ner.
Men på DC kan jag ha uploads på 8Mbit+ och samma på nerladdning.
Finns det ingen tptest server som kan ge mer exakt?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt