hastighet

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
På diverse sidor (läs dc mfl) behöver man ange vilken uppkopplingshastighet man har.
Vad är skillnaden på LAN 1 och LAN 3?

Vet inte om jag bara fått för mig att

LAN T1 = kabel med hastighet under 10mbit
LAN T3 = 10mbit och högre

eller så har jag läst det nånstans,

lita inte på mig, osäker som fan.

T1: 1544 kbps +/- 50 ppm
T1c: 3152 kbps +/- 50 ppm
T2: 6312 kbps +/- 50 ppm
T3: 44736 kbps +/- 50 ppm
T4: 274760 kbps +/- 50 ppm

:arsele

tjockisbulle skrev:
Vet inte om jag bara fått för mig att

LAN T1 = kabel med hastighet under 10mbit
LAN T3 = 10mbit och högre

eller så har jag läst det nånstans,

lita inte på mig, osäker som fan.

LAN T2=xakt 10mbit :rofl :rofl :lol
:yoparty

Ok, Tack för svaren.
Gjorde en TP test, och vad jag förstår skall UDP värdet vara den bandbredd som jag köper och TCP är den bandbredd som är tillgängligt för mig för tillfället (delad lina). Har jag förstått det hela rätt då?
Problemet är bara att jag bara får upp UDP i 19,9 Mbit/s i sändning och 19,42 Mbit i mottagning. Är ju nöjd med hastigheten, men betalar för mer.

Skillnaden mellan TCP och UDP.

TCP (Transmission Control Protocol) använder kontrollsumma vid överföring.

När värden skickar ett datapacket till värden så kontrolleras det i värden att allt är ok och sedan skickas ett slags "ok, skicka mer" medelande till värden för att visa att allt är ok. Därför är tcp slöare än udp vid överföring.

UDP (User Datagram Protocol) använder ingen som hellst felkontroll.

Med detta protokoll så skickas det bara på, blir det fel så får allt hämtas om.

Används oftast till media streaming på nätet, typ webb-tv osv.

Vad har du för en fläskig lina med 20/20 ?
Jag vill också ha :drool

Då börjar jag få grepp tror jag.

Visst är det skoj med 20/20, men det skall vara 100/100, då jag har en 100Mbit lina, men kanske att det är 100 in och ut, dvs 50/50

Ett bra exempel på skillnaden mellan UDP och TCP/IP paket finns i de flesta shooters.

Eftersom TCP/IP som någon skrev, kräver verifikation från mottagaren till avsändaren om att det verkligen kom fram är det mer resurskrävande än UDP.

Detta protokoll används därför när det är viktigt att veta huruvida du tog emot datapaketet eller inte. Ett TCP paket som inte får ett "ok" från mottagaren skickas därför igen.

UDP skickar bara iväg paket på vinst och förlust och hoppas att användaren tar emot paketet. Kan jämföras med att ha en monolog med någon (UDP), och en dialog (TCP).

Nu till exemplet med shooters. Själva uppkopplingen till servern har du via TCP/IP protokollet, eftersom det är bra att kunna skicka ett viktigt paket igen. Men varje gång du skjuter till exempel, så sänds oftast kulorna iväg som UDP paket.

Anledningen är att det skjuts så många skott att det skulle bli laggigt/resurskrävande annars. Nackdelen är att ett skott som du skjuter mot någon ibland faktiskt aldrig når målet. Bokstavligt talat.

Hoppas denna korta genomgång var givande. Nu har alla fått en ny ursäkt att använda i FPS'er i alla fall:
"Jävla packet loss. Jag hade siktet mitt i huvudet på han, jag svär. Kan inte vi med bredband få ställa in TCP/IP istället för UDP packets på kulorna? Skitspel!"

/SSB

supernaut skrev:

Visst är det skoj med 20/20, men det skall vara 100/100, då jag har en 100Mbit lina, men kanske att det är 100 in och ut, dvs 50/50
:drool :drool

om du har BBB fastighetsnät med 100, är det 100/100, dvs full duplex.
Jag testade TP test en gång, och fick 70-90mbit med olika inställningar.

/N

supernaut skrev:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D