Men om du tar och läser hela Jerkers förslag en gång till så ser du att han skriver höga böter och en stor risk att åka fast i sitt "förslag". Fortsätter man att köra för fort då, och sen går i personlig konkurs så är man ju bara korkad och får man skylla sig själv.
Den minimala risken att åka fast är det som styr min hastighet när jag kör fortare än skyltarna.
Det är samma anledning som gör att jag ytterst sällan kör mer än +29 på större vägar där polisen brukar stå.
Jo. visst är det så att ett högt pris avkräcker. Jag är också noga med att hålla mig under gränserna för att få kortet indraget då jag tycker att det priset inte är värt att betala.
Om jag var försedd med en logger som hela tiden övervakade min hastighet och så fort jag färdades 1 km/h över hastighetsgränsen så skickades någon ut som låste in mig i fängelse 1 månad så skulle jag tveklöst vara väldigt noga med att inte överskrida gränserna.
Men frågan är ju också om det är rätt väg att gå. I ett sådant fall så skulle det ju inte hindra mig från att tokgasa så fort jag trodde att jag skulle kunna komma undan med det. Och övervakning kostar pengar.
Just i fallet med hastighetsgränser så är det ju ett faktum att man har satt hastighetsgränser som majoriteten av fordonsförarna anser är för låga.
Det finns som jag ser det tre sätt att jobba med det.
Antingen ska man skrämma alla till att hålla sig till gränserna genom att ha extremt hårda straff och en hög risk att åka dit. Det är en väldigt dyr lösning på problemet. Och dessutom är ett ganska tydligt steg mot ett övervakningssamhälle som jag tror att väldigt få vill ha.
Alternativ 2 är att gränserna faktiskt är för låga och att vi är villiga att ta en lite större risk än vad trafikverket anser att vi ska ta. Då borde gränserna justeras.
Alternativ 3 är att fordonsförarnas attityd är fel och då borde man jobba med attityderna genom information, utbildning och liknande.
Personligen anser jag att man i ett samhälle ska sätta regler och lagar som är i enlighet med attityd och moral hos majoriteten av dess medborgare och det tycker jag inte att man gör med hastighetsreglementet som det ser ut idag.
Man sätter hastighetsgränser som jag uppriktigt talat inte ser något vettigt resonemang bakom när man på relativt olycksfria vägar utan korsningar och liknande plötsligt sänker en hastighetsgräns som majoriteten redan innan ansåg var för lågt satt.