Hastighet!

Finns ett sett vad jag kan se.

Navigator med koll på hastigheterna som via t.ex. mobilnätet rapporterar när hastigheten är bruten. Bötesbeloppen tillskriver man ägaren precis som med parkeringsböter. Frågan är om man vågar bråka med 3,3% av Sveriges väljare? Nästa steg hade blivit att ge sig på bilarna och vilket ramaskri hade det inte blivit där?

Den dagen, den sorgen. Jag skulle skruva bort den enheten direkt från bilen eller köra den snabba lösningen att bara köpa en signalstörare så signalerna inte når masterna.

Eller så kanske dom bygger in en funktion så att finns det ingen kontakt med ett nät så startar inte bilen :-)

Perfekt för terrorister som vill lamslå Sveriges fordonsflotta i så fall, bara att slå ut mobilmasterna.

Skrämmande tanke.

Last edited:
Något som jag kan dela med mig är att man har varit nära döden både under och över hastighetsbegräns.

I slutändan tror jag inte att hastigheten (inom rimliga gränser) är så avgörande sålänge man är skärpt på vad man gör och inte tänker eller håller på med något annat.

Kan man komma till den ömma nerven så tror jag att hastigheten är på tok för låg på många stället mot vad den borde vara. Fast andra sidan av myntet så behövs det bara en idiot i säcken för att ställa till det och då är det ju bra att vi andra försäker hålla hastigheten och upptäcker honom....

Idioten kör såklart alltid över sin förmåga o förstånd något som inte en regel i världen kan ändra på.

Last edited:
Den dagen, den sorgen. Jag skulle skruva bort den enheten direkt från bilen eller köra den snabba lösningen att bara köpa en signalstörare så signalerna inte når masterna.

Eller så kanske dom bygger in en funktion så att finns det ingen kontakt med ett nät så startar inte bilen :-)

Perfekt för terrorister som vill lamslå Sveriges fordonsflotta i så fall, bara att slå ut mobilmasterna.

Skrämmande tanke.

Man hade nog fått gå rätt långt för få till en lösning som är tillräckligt säker. Och hur gör man med alla gamla fordon som kanske inte går att anpassa till rimliga pengar? Och är det rimligt påtvinga dem med dess låga olycksstatistisk? Framförandet av olagliga eller utländska fordon hade säkert också ökat. Ingen lätt ekvation att lösa. En väg vore för försäkringsbolagen att ta fram ett frivilligt system med rejäl rabatt.

Men om du tar och läser hela Jerkers förslag en gång till så ser du att han skriver höga böter och en stor risk att åka fast i sitt "förslag". Fortsätter man att köra för fort då, och sen går i personlig konkurs så är man ju bara korkad och får man skylla sig själv.

Den minimala risken att åka fast är det som styr min hastighet när jag kör fortare än skyltarna.
Det är samma anledning som gör att jag ytterst sällan kör mer än +29 på större vägar där polisen brukar stå.

Jo. visst är det så att ett högt pris avkräcker. Jag är också noga med att hålla mig under gränserna för att få kortet indraget då jag tycker att det priset inte är värt att betala.
Om jag var försedd med en logger som hela tiden övervakade min hastighet och så fort jag färdades 1 km/h över hastighetsgränsen så skickades någon ut som låste in mig i fängelse 1 månad så skulle jag tveklöst vara väldigt noga med att inte överskrida gränserna.
Men frågan är ju också om det är rätt väg att gå. I ett sådant fall så skulle det ju inte hindra mig från att tokgasa så fort jag trodde att jag skulle kunna komma undan med det. Och övervakning kostar pengar.

Just i fallet med hastighetsgränser så är det ju ett faktum att man har satt hastighetsgränser som majoriteten av fordonsförarna anser är för låga.
Det finns som jag ser det tre sätt att jobba med det.
Antingen ska man skrämma alla till att hålla sig till gränserna genom att ha extremt hårda straff och en hög risk att åka dit. Det är en väldigt dyr lösning på problemet. Och dessutom är ett ganska tydligt steg mot ett övervakningssamhälle som jag tror att väldigt få vill ha.
Alternativ 2 är att gränserna faktiskt är för låga och att vi är villiga att ta en lite större risk än vad trafikverket anser att vi ska ta. Då borde gränserna justeras.
Alternativ 3 är att fordonsförarnas attityd är fel och då borde man jobba med attityderna genom information, utbildning och liknande.

Personligen anser jag att man i ett samhälle ska sätta regler och lagar som är i enlighet med attityd och moral hos majoriteten av dess medborgare och det tycker jag inte att man gör med hastighetsreglementet som det ser ut idag.
Man sätter hastighetsgränser som jag uppriktigt talat inte ser något vettigt resonemang bakom när man på relativt olycksfria vägar utan korsningar och liknande plötsligt sänker en hastighetsgräns som majoriteten redan innan ansåg var för lågt satt.

Men det var just det att folk utgår från att de kommer undan. Jag utgår från det och kör för fort. Det har fungerat i 22 år nu med 800 i böter totalt. Risken att åka fast är försumbar. Men om jag istället skulle vara tvungen att utgå från att risken att åka dit var hög så skulle det vara avskräckande.

Visst är det så. Men borde det inte vara en bättre väg att gå om man istället kunde uppnå att hastighetsgränserna var satta så att majoriteten ansåg att dom var relevanta. Det skulle innebära att man fick jobba med information och utbildning för att förändra attityden hos förarna och att man kanske skulle justera gränserna lite så att det bättre stämde överens med vad majoriteten ansåg var relevant.

Höga straffsatser fungerar ju inte. Det finns styrkt. Annars skulle ingen någonsin begå ett brott som var belagt med dödsstraff.
Hög risk att åka dit minskar överträdelserna men det är en mycket dyr väg att gå om man inte ska förse alla fordonsförare med personliga loggers som automatiskt skickar in en rapport när du överskrider gränsen. Och dit tror jag inte att vare sig du eller jag vill.

Fler trafikkontroller! Flera drogpåverkade förare kommer att stoppas och fortkörning kommer nog minskas också.

Tog mitt kort relativt nyligen och fick det stora nöjjet att göra risk utbildningarna , speciellt risk2an öppnade mina ögon endel (och jag är en gammal gubbe med familj och VET att jag är dödlig)
Man fick SE och PROVA skillnader i reaktion vs broms osov och en sån sketen ökning från 70 till 90 (ärligt , vem fasen av oss kör prick 70 på favvo krokvägen....:rolleyes: ) gör fet skillnad innan det tar stopp

gäller även bilisterna i lika hög grad

men fler kontroller av nykterhet och fart gör nog mest nytta ....

Inför fria bandagar på valfri ort för varje år man sköter sig i trafiken och inte får något böter.

Blir man straffad för att inte följa lagar så ska man även bli belönad när man följer dem, annars tippar vågen över förstår du väl.

Saxat från trafikverket.

1968

"Intill dess annat bestämmes får motorfordon icke föras med högre hastighet än 100 km i timmen på motorväg och i övrigt 80 km i timmen"; gällde från och med 1 mars (SFS 1968:12).

Från och med 8 maj 1968 infördes differentierade hastighetsgränser för första gången på försök, 90 km/h på vanliga vägar, 110 km/h på bättre vä gar och 130 km/h på motorvägar (SFS 1968:91). Men redan månaden därpå avbröts försöket - på grund av det ökade antalet olyckor under midsommarhelgen - och man återgick till en högsta tillåtna hastighet av 90 km/h - med undantag för motorväg där 130 km/h fortfarande skulle gälla (SFS 1968:416). Den 2 september togs försöket - i någon begränsad omfattning - dock upp på nytt och vissa vägavsnitt fick då en maxhastighet av 110 km/h (SFS 1968:463). Under helgperioderna infördes sedan temporära hastighetsgränser och därmed hade hastighetsfrågorna etablerat sig som en central del av den fortsatta trafiksäkerhetsdebatten.

Med detta menar jag på att dagens bilar har betydligt större marginaler än 1968 och det märker alla bilister själv utan att vara experter. Känns lika säkert att åka i 130-140 som att åka i 110.
Personligen tycker jag att det skulle vara motsvarande autobahn hela sträckan Malmö-GBG, GBG-STHLM, STHLM-Malmö.

Anledningen till att detta inte finns är väl att det inte är förenligt med "nollvisionen".
Hårdare straff på mobil-fipplade och drograttfyllor istället.

// JD

Last edited:
Man kan ju inte köra fortare än man själv klarar av oavsett om man är över eller under rådande hastighetsregler.Och eftersom många av dessa mc olyckor är singelolyckor så gissar jag på att dessa mc förare utmanat sina egna talanger aningen för långt.Klarar man däremot inte av att framföra en mc enligt nuvarande rådande maxhastighet på ca 110 - 120 km/h så bör man nog överväga andra transportmedel istället för att undvika egen och andras plåga vid eventuell olycka. :crash

Vill man sedan ha mer ordning och reda i trafiken så föreslår jag riktiga poliser och inte kameraskåp som ska dra in pengar till regeringes bla EU klubb.

Last edited:
Back