Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte det faktiskt. Jag har inte lust att betala 2000 kr i fortkörningsböter men jag kör för fort i alla fall. Jag skulle troligen köra för fort även om det var dom tiodubbla bötesbeloppen. Skillnaden skulle vara att dom som inte har råd råkar i personlig konkurs om dom åker dit.
Det finns gott om undersökningar gällande straff och förseelser eller brott mot lagen. En skärpning av straffen ger oftast inte så stor effekt i praktiken då dom allra flesta utgår ifrån att dom kommer att komma undan.
Eller för att dra en analogi. Är risken för ett livstidsstraff verkligen det enda som avhåller dig från att gå ut och mörda?
Och varför har inte USA världens lägsta frekvens av mord när dom ju har det ultimata straffet. Dödsstraffet?
Och,om man inte utgår från sig själv personligen,vem ska man utgå ifrån?
Gör inte du detsamma?
Senaste höjningen verkade inte ha någon effekt annat än initialt så........nja säger jag om det.
Min Personliga(och nu utgår jag från Mig)uppfattning är att beloppet på böterna inte har betydelse i fortkörningsögonblicket,annat än för ett fåtal,om risken att åka fast är obefintlig.
Om risken att åka fast ökar kommer fler hastighetsgränser troligtsvis respekteras oavsett om beloppen höjs eller ligger kvar.
Och,för de liksom mig,som kör (sport)hoj aktivt på väg så är böter inget som finns i tanken när man kör och det enda som höga böter kan avskräcka ifrån är att stanna,det som får en att ta det lugnare är risken att åka fast.
Alla undviker väl vägar där polisen ofta står när man ska ut och köra.......
Jag tror inte det faktiskt. Jag har inte lust att betala 2000 kr i fortkörningsböter men jag kör för fort i alla fall. Jag skulle troligen köra för fort även om det var dom tiodubbla bötesbeloppen. Skillnaden skulle vara att dom som inte har råd råkar i personlig konkurs om dom åker dit.
Eller för att risken att åka fast är mikroskopisk, och även om man åker fast så är straffet i det närmaste försumbart.
Du representerar knappast Svensson då du tycker 4000kr i böter och loosat körkort är försumbart.
En sån där fundering - off season!
Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.
- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?
Gott nytt år, från en Dansk (som för SMC:s räkning intensivt diskuterar detta med myndigheterna!)
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |