Hastighet!

Jag tror inte det faktiskt. Jag har inte lust att betala 2000 kr i fortkörningsböter men jag kör för fort i alla fall. Jag skulle troligen köra för fort även om det var dom tiodubbla bötesbeloppen. Skillnaden skulle vara att dom som inte har råd råkar i personlig konkurs om dom åker dit.

Det finns gott om undersökningar gällande straff och förseelser eller brott mot lagen. En skärpning av straffen ger oftast inte så stor effekt i praktiken då dom allra flesta utgår ifrån att dom kommer att komma undan.

Eller för att dra en analogi. Är risken för ett livstidsstraff verkligen det enda som avhåller dig från att gå ut och mörda?
Och varför har inte USA världens lägsta frekvens av mord när dom ju har det ultimata straffet. Dödsstraffet?

Men det var just det att folk utgår från att de kommer undan. Jag utgår från det och kör för fort. Det har fungerat i 22 år nu med 800 i böter totalt. Risken att åka fast är försumbar. Men om jag istället skulle vara tvungen att utgå från att risken att åka dit var hög så skulle det vara avskräckande.

Och,om man inte utgår från sig själv personligen,vem ska man utgå ifrån?
Gör inte du detsamma?

Senaste höjningen verkade inte ha någon effekt annat än initialt så........nja säger jag om det.

Min Personliga(och nu utgår jag från Mig)uppfattning är att beloppet på böterna inte har betydelse i fortkörningsögonblicket,annat än för ett fåtal,om risken att åka fast är obefintlig.

Om risken att åka fast ökar kommer fler hastighetsgränser troligtsvis respekteras oavsett om beloppen höjs eller ligger kvar.

Och,för de liksom mig,som kör (sport)hoj aktivt på väg så är böter inget som finns i tanken när man kör och det enda som höga böter kan avskräcka ifrån är att stanna,det som får en att ta det lugnare är risken att åka fast.

Alla undviker väl vägar där polisen ofta står när man ska ut och köra.......

Exakt.

Sätta ut bluffgränser exempelvis 70 på en motorväg där man vet att folk kör minst 110 så tror folk att de kör för fort men egentligen kör de lagligt :tungan

Jag som tycker alla kör så jävla långsamnt i trafiken,å så sitter ni här å pratar om att folk kör för snabbt:va

Jag tycker man ska utveckla ett nationellt övervakningssystem för alla fordon som är i trafik. Varje fordon som ska framföras på vägar i Sverige monteras med en GPS sändare som avläser nuvarande position, hastighet, osv. All denna information avläses fortlöpande av en superdator alá den som FRA köpte in härom året. Skulle en person bryta mot hastighetsbegränsningarna så märker datorn detta och skickar omedelbart en faktura till ditt bankkonto eller till din adress.

Naturligtvis skulle det vara strikt olagligt att manipulera eller ta bort denna sändare med grova böter alternativt fängelse på straffskalan.

Tror man skulle lösa problemet rätt fort.

Men ärligt talat så tror jag att vi har nog med "storebror ser dig" som det är. Det enda jag tror kan sänka farterna är ökad riskmedvetenhet hos alla trafikanter och någon form av fortlöpande körutbildning (en gång vart andra, tredje eller femte år t.ex.).

Jag tror inte det faktiskt. Jag har inte lust att betala 2000 kr i fortkörningsböter men jag kör för fort i alla fall. Jag skulle troligen köra för fort även om det var dom tiodubbla bötesbeloppen. Skillnaden skulle vara att dom som inte har råd råkar i personlig konkurs om dom åker dit.

Men om du tar och läser hela Jerkers förslag en gång till så ser du att han skriver höga böter och en stor risk att åka fast i sitt "förslag". Fortsätter man att köra för fort då, och sen går i personlig konkurs så är man ju bara korkad och får man skylla sig själv.

Den minimala risken att åka fast är det som styr min hastighet när jag kör fortare än skyltarna.
Det är samma anledning som gör att jag ytterst sällan kör mer än +29 på större vägar där polisen brukar stå.

Från smc: "Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att fyra av tio omkomna körde mer än 30 km/h över gällande hastighetsgräns." står det i fet stil under rubriken.

Men läser man hela artikeln så ser man:

"Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor 2005-2010 visar att nästan hälften av de körkortslösa MC-förarna körde mer än 30 km/h över gällande hastighetsgräns."

Är problemet verkligen att de körkortslösa motorcyklisterna körde för fort?

Eller för att risken att åka fast är mikroskopisk, och även om man åker fast så är straffet i det närmaste försumbart.

Du representerar knappast Svensson då du tycker 4000kr i böter och loosat körkort är försumbart.

Jag tror det är "omöjligt" med rimliga "åtgärder" eftersom alla (och då menar jag alla) människor vill ha lite spänning och tänja på sina gränser för att må bra.

Vad som är tillräckligt spännade är olika för olika personer.Att köra 29 km/tim för fort på 90 väg/motorväg (oavsätt fordon) kan räcka för många men är nog mer gäääääsp med dagens fordon.

Det är nog "ingen"/väldigt få/väldigt sällan som det körs för fort för att man har bråttom. Därför gör olika kampanjer väldigt liten nytta med dom extremt låga olyckstal vi har.

Antagligen gäller ungefär samma sak för en mängd andra "äventyrligheter" människor ägnar sig åt.

Frågar man en godtycklig (eller starkt seedad, kvällspress/nyhetsprogram) person om vad den tycker om ett förslag från myndigheter som har för avsikt att minska någon form av olyckor. Så har den personen normalt sätt inte förmåga att bedömma vad "kostnaderna" (pengar, levnadstrivsel, ......) blir i förhållande till det tänkta resultatet och svaret" Det är jätte bra !" är givet.

När personen sen råkar ut för resultattet i sitt liv undrar den "Vem i helvete har hittat på något så dumt !"

På grund av denna mänsklighet är saker som "Nollvision" dömt att misslyckas på förhand och leder bara att man tar resurser från saker som verkligen behöver åtgärdas och istället bränner dom där det ger mycket små resultat eftersom man alltid närmar sig "0" asymptotiskt med skenande "kostnader" ju närmre "0" man kommer.

Tyvärr så är vi inte kapabla att bryta detta mönster utan käkar mer och mer lyckopiller och smärtstillande istället.

Om man nu vill slå huvet i väggen och kämpa med något "omöjligt" så är inte "plåtpoliser" rätt väg att gå. Visst dom kanske får ner farten här och där men det är det enda dom gör.Jag har åkt Stavsnäsvägen i princip varje dag i större delen av mitt liv och innan plåtpolisernas intåg så såg man ofta polisbilar och det var ofta kontroller på kritiska ställen (där faran var större). Med plåt poliser (står bara vid rakor där det mycket sällan finns andra faror än vilt) så ser man inga polisbilar och jag har bara sett 2 kontroller. Den ena vid en plåtpolis mitt i skogen 23 på en vardagsnatt:gnissla och den andra nära till kaffet på macken vid djuröbron.

Last edited:
Fri fart, så var problemet löst! Det som inte klarar av det sorterar ut sig själva ganska omgående!

Du representerar knappast Svensson då du tycker 4000kr i böter och loosat körkort är försumbart.

Utslaget på tiden som går mellan gångerna man blir stoppad och bötfälld så ja, då tycker jag att det är försumbart. Det räcker med att välja sina ställen att gasa på så är risken att bli stoppad eller ens se en polis verkligen minimal.

Men visst, kör du dagligen fort på 30-sträckor förbi skolor eller större genomfartsleder osv så kan det givetvis bli dyrt.

höj gränsen för literhojjar till 25år. Och alla mindre hojjar måste strypas till 30kw.
sen höjja försäkringarna, se till att den som kör försäkringslöst blir drabbad resten av sitt liv och blir tatuerad i fejset att han är en tönt.

Nej men så länge ni inte kör för nära mig så skiter jag i om ni faktiskt kör och lägger er i diket. Låt bara bli att dra med er andra.

Last edited:
För min del så är "köra bana" receptet, där får man fläska ur den hoj man har. Jag kör mindre på landsväg nu än förut och jag behöver inte testa gränser och skrapa knäpuck på landsväg. En rejäl krasch 2009 har gjort att jag minskat på tempot så är det, jag erkänner gärna.

Sen vill jag fråga: Hur mycket ska det få kosta att jag fortkörare? Polisen borde ta han om tjuvar och banditer, hur många har det skjutits i Malmö på senaste tiden.

Det sitter en massa folk på transportstyrelsen, NTF, Motormännen och lyfter lön och tror att man ska få folk att hålla hastighetgränser, det finns ju teknik på lastbilar för att begräns hastigheten med så det är väl bara att applisera på alla fordon eller på förare.

Varför?

Varför ska man få folk att sitta och stirra blint in i hastighetsmätaren istället för på vägen, inte kan dte vara bra för trafiksäkerhet iaf.

redan nu är ju 30 vägar riktigt farliga då man ska stirra på mätaren så man inte råkar köra 31km/h och samtidigt hålla koll på ungar och pensionärer på gatan.

Finns mycket annat att ta tag i i trafiken som är värre för säkerheten innan man behöver förvärra denhär hetsjakten på hastighetsöverträdelser som vi haft senaste åren

Det enklaste sättet förbättra statistiken för oss som kan bli av med körkortet (de som inte har körkort är nog svårt göra nått åt)
är att hålla hastighetsgränserna vid fartkamerorna och inte köra för fort där polisen har hastighetskontroll.
Och det är ju ingen hemlighet att den vanligaste platsen för hastighetskontroll är strax efter där hastigheten har sänkts.
Och det finns ju normalt också skäl till att hastigheten har sänkts. Ökad olycksrisk.
Dessutom, tänk på att hastighetskontrollernas avsikt är att minska antalet olyckor.
Och på väg med låg trafik går det inte att minska antalet olyckor med hastighetskontroll på ett sätt så det har betydelse för olycksstatistiken.

Sedan har vi de här polisbilarna som kommer bakifrån.
Och kommer nån snabbt bakifrån. Så tar i varje fall jag och kollar att jag håller rätt hastighet. Och låter dom köra om.
Vilket gör att bra fungerande backspeglar är A och O. Eller kanske en sk backkamera med display nånstans framtill.

Och vill man nu testa att köra lite mer inspirerat på landsväg, varför inte köra rundan en gång och kolla att allt är OK. Först.
Det kan var grus på vägen. Eller som en släkting till mig råkat ut: En wire spänd över vägen mellan en bil i diket och ett träd på andra sidan. Svensson håller på att vinscha upp sin bil ur diket.

Annars rekommenderar jag bana.

Hastigheterna är i väldigt många fall satta för låga. Extremt svårt att respektera med tanke på att hastigheterna har inte ändrats mkt sedan slutet av 70 talet. Hur säker och bra väghållning hade man då?

Nu pratar jag 90 och 110 och i vissa fall 70.

30 och 50 är ju tyvärr nära på ett måste där det finns fullt av folk med tanke på var kroppen har för begränsningar.

Sedan reglerbara tavlor tror jag på. Jag hajar till lite extra när dem lyser 100 på en 120 väg vid regn och blir i alla fall lite mer laglydig.

Öka bötessumman ett snäpp till.

Skylt fram? Skulle säkert bromsa farten för en del men fan va tråkigt om vi måste gå dit.

Vända på fartkamror så de tar en bakifrån. fan va gött!

Sist men inte minst. REKLAM. Man tror inte man blir påverkad men det finns en anledning att företag kastar ut flera miljoner i reklam... TV. TÄNKVÄRD filmsnutt. Varit flera bra uppe i trådar tidigare...
En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Gott nytt år, från en Dansk (som för SMC:s räkning intensivt diskuterar detta med myndigheterna!)

13 000 svenskar kör rattfulla varje dag!!! Jag vill inte ha dessa dårar flygande i 180 km/h på motorvägen. Vill inte ha en massa gamlingar flygade runt i 180 km/h heller.
Vill inte ens möta mig själv flygande i 180 km/h.

Det kvittar ifall dem höjer hastigheten eller inte folk kommer endå köra fortare än man får.

Vrf har ni bråttom? Dock tycker jag att på kvällar så ska man få köra fortare mellan 18.00 och 00.00 när det är mindre trafik ute och när man inte så super trött.

om jag svarar som bilist så kör jag för fort på grund av att folk ligger 5-10 km/h UNDER hastighetsbegränsningen, ELLER tydligt har väldigt svårt att framföra sitt fordon.....

Då kör jag hellre om och håller 10-15 över (70 + vägar) för att slippa åbäket....

på hoj, för att det är skittråkigt att hålla farten på raka vägar....
när det är krokigt så behöver det inte gå så mkt över oftast, lite lagom så att man har bra flyt bara :-)

ärligt talat så kör man ju hellre 15 mil krokigt än 5 mil motorväg/trafikled hem.....

man har ju också blivit riktigt trött på som någon innan nämnt alla SÄNKTA hastigeher, då snackar jag ff 70+

30,40,50 köper jag i städerna, förutom att 40 är ett rent helvete att hålla med dem flesta fordon, det hamnar antingen för högt eller för lågt i lådan mest för jämnt tycker jag.....

Back