Hastighet 30KM

I Gävle har dom gjort nästan hela stan till 30 zon. Glöm att jag kör 30 där en vardagsnatt när det gick alldeles utmärkt att åka 50 där för nåt år sen. Utanför skolor och annat är det naturligtvis en helt annan sak.

Väntar spänt på ett bmwjohan inlägg.... :p

Bingo: :tummenupp

har ni inte tänkt på att en sporthoj lätt välter om man kör i 30?????

Det finns inte barn så ofta på 30vägar för den delen heller.....

Ravetrancer skrev:
De ligger allt väldigt ofta bredvid skolor och dagis... Ibland är anledningen till att de sätts dit just att folk blivit ihjälkörda där flera ggr förut.

berggren_martin skrev:
De ligger allt väldigt ofta bredvid skolor och dagis... Ibland är anledningen till att de sätts dit just att folk blivit ihjälkörda där flera ggr förut.
jag har iaf inte sett nån mitti vägen när jag wheelat förbi där......

sEiKo skrev:
Tror?
Det verkar som jag fick mina farhågor bekräftade.
Kör alltid i 30(om jag inte missar att det är 30 förstås) om det är 30 och nästan alltid i 50 om det är sån skyltning. Fantiserande skötte du alldeles utmärkt själv, men jag skryter iallafall inte om att jag inte har respekt för hastigheten..
Har sett alldeles för mycket olyckor med såna som tyckte 30 bara var larv för att inte ta det på allvar.
Vaddå NÄSTAN alltid i 50 :mad: Fattar du inte att 50-skylten finns där av en anledning? Hur är man funtad som tycker att det är ok att köra för fort på 50-väg?

Du bekräftar själv dina farhågor angående 50-sträckor. Men hur var det nu med 30-sträckorna? Är du helt säker på att du ALLTID kör 30 där?

The truth is out there... :hej

Vadå 50, vadå 70, vadå 90, vadå 110, fattar ni inte att skyltarna finns där av någon anledning ;)

Lite onödigt att dra igång häxjakt på motorcyklister som kör någon enstaka kilometer för fort i stan tycker jag (dubbelmoral så det skriker om det). Det är skillnad på det och idiotkörning...

Att köra för fort e ok så länge man inte äventyrar andras säkerhet, dvs. varför köra i 30 på 30-väg när det inte finns en enda fara :confused:

Självklart skulle jag aldrig köra för fort om det finns barn i närheten, oavsett hastighet. Jag vägrar dock puttra fram i 30 på en öppen liten väg utan fara för andra :crash

Va' ute & körde 120 på en 30 väg för ett tag sedan. Vägen, jo det va' en raksträcka med farthinder & öppna anslutningsvägar, va' f@n skall man ligga i 30 för då :rolleyes:

Man måste köra med förnuft ! :bow

/n

30 skyltar utanför skolor,dagis etc är heliga kor. På 23:an genom hela Höör har det blivit 50 sträcka, tidigare var det 50 i två korsningar, helt som det ska vara men nu har man en halvmil 50 väg. Ingen olycka som orsakat sänkningen för dr olyckorna hände var det redan 50.. På denna sträckan är det ingen som håller fartbegränsningarna. Hur de motiverar sänkningen från 70 till 50 är upp till någon annan, för jag har inte räknat ut det ännu.

Ravetrancer skrev:
Bingo: :tummenupp

har ni inte tänkt på att en sporthoj lätt välter om man kör i 30?????

Välter din hoj lätt i 30 km/h eller skojar du? Jag är inte så bra på humor.

För övrigt heter det km/h och inte KelvinMega.

Kör hellre med sunt förnuft (jag har massor av det), hänsyn och respekt, än att jag litar på skyltar och på att alla "medtrafikanter" följer uppsatta regler. Jag vet att man kan säga "Om alla följde regler..bla bla. Men det gör inte alla och därför litar jag ej på dem.
Mina barn skall vara lika försiktiga när de vistas vid trettioväg som nittioväg.
Jag måste vara beredd på barn, älgar, pensionärer på trettioväg som nittioväg.
Alltså måste jag analysera och riskbedömma varje situation Oavsett hastighetsbegränsning. Detta leder till att jag ibland inte kan ligga i nittio på nittioväg och att jag ibland kör alldelles för fort på femtioväg.

Goodstuff skrev:
Välter din hoj lätt i 30 km/h eller skojar du? Jag är inte så bra på humor.

För övrigt heter det km/h och inte KelvinMega.
Oh nej! Enhetspolisen har fått förnyade anslag! :skrämd

50 och 70 är bashastigheter som kan tummas på om situationen medger det. 30-begränsningar finns ofta till för att olycksdrabbade övergångsställen och korsningar finns längs sträckan. Räkna kallt med att människor har blivit dödade där. Slå av, ta bromsberedskap och håll j-vligt skarp utkik.. :fakta

Finns ju lite olika skäl till att det blir 30 begränsning. Vet man att det är pga dagiset så är det ju inte skäl som väger speciellt tungt på natten t.ex. eller när dagiset är semesterstängt. 30 i bostadområden gäller oftast dygnet runt, är nog mer för nattron än pga lekande barn. Fast sånt är ju svårt att veta om man inte är på hemmaplan sas.

Supernaut: antar att du inte kör 'för fort', utan bara 'över gällande hastighetsgräns'; viktig skillnad !
/u

Alldeles riktigt uppfattat Ulf, inte för fort .
Håller med dig i det du skriver.

jahopp.....näääalltså jag brukar ta det riktigt varsamt på 30vägar.....detta var ett utspel av ironi som ingen fattar förutom ironikungen själv GSXR1100......han sa en gång att man inte behövde smileyes etc. för att visa att man snackade ironiskt på forumet, vilket jag definitivt tycker e viktigt........

det finns dock 50vägar som tål att gasas riktigt på o 90vägar där man får köra i 50.......

lite sunt förnuft tycker jag funkar bäst....

hejs svejs, ocj jag har en liten son oxo, så jag vet vad det innebär........ta det lugnt vid skolor o dagis TACK!!!!!!

Själv kör jag aldrig över 30 km inne i stan - det brukar räcka med en tio-femton kilometer i Götet - se'n är man ute igen :D

Å 30 skyltar respekterar man förstås alltid, men vid den trettioförsta har det gått för långt, så alla skyltar därifrån ignorerar jag... Likaså får trettio begränsningar vara nog, den trettioförsta klarar jag bara inte av i detta förbudssamhälle :mad:

Dessutom kör jag aldrig fortare än 170 km/h utanför sjukhus och i villaområden :hej

/En jobbig j***l

Hejsan.
Det är infekterat det här med hastigheter.....
Vi är nog NÄSTAN alla överens när det gäller 30,50 vägar.och så givetvis sunt förnuft det gäller ju alla och alltid.

HA DET OCH VA RÄDDA OM ER OCH ANDRA.

HARKE

Är det bara här i Malmö vi har 30 skyltar med tidsbegränsning? Utanför skolor o dylik brukar det finnas en tilläggstavla där det står 7-18, man får alltså köra 50 där på vardagar mellan 18-7 och på helger. Nu under sommaren har de ändat flera 30 sträckor till 50 eftersom skolorna är stängda. Personligen tycker jag att detta är bra eftersom det leder till ökad förståelse för 30 sträckor.

Sunt förnuft...

Är man ute och "skojkör" så får helt och hållet omständigheterna bestämma, men så kör man nästan jämt tycker jag. Ofta man inte tänker på hur fort man kör, man kör som man tycker det passar. Ligger på en 70väg, hmm kollar ner och funderar på vad man kör, jaha oj, där stod det 150 aja vi är mitt ute på ett djävla fröfält ja då ökar jag fanemig till 170.

Har en 30sträcka här i närheten som endast uppkommer på sommartid då den går längst en strand där det står smockfullt med bilar när det är 30grader ute och alla har semester. Då kör jag sällan en kilometer högre än 27. Men när jag kommer där på en mulen eftermiddag och det inte står en endaste bil går det sällan under 100 där.

Tyck vad ni vill! Kör hur NI tycker passar...

//Fredda

Näe, det finns lite överallt, och jag håller med om att det är bra.

I Norrköping har de börjat sätta upp blå 30-skyltar. Dessa är dock bara en rekommendation även om de flesta inte uppfattar dem så. Anledningen att man endast 'rekommenderar' 30 är att, såvitt jag förstått, om man gör om en gata till 30-sträcka går kostnaden för underhållet över på kommunen på nått sätt (nått i den stilen var det i varje fall).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8