Hastighet 30KM

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Hejsan.
Dom som inte respekterar 30 ,50 km har ju inget som helst förstånd,och kan ju absolut inte ha några barn...........
Jag kommer antagligen bli på hoppad av en del som tycker tvärt i mot,som tycker att det är häftigt att köra som IDIOTER och inte är rädda om andras barn .Det finns en orsak att det är 30,50 km på vissa sträckor.
PS Jag kör ochså fort men inte på 30,50,70...

Ha det och tänk på VÅRA SMÅ BARN SOM SPRINGER OCH LEKER.

M.V.H HARKE

inne i bostadsområden ska man krypa och mullra lite respektingivande på lågväxel :fakta

HARKE skrev:
Hejsan.
Dom som inte respekterar 30 ,50 km har ju inget som helst förstånd,och kan ju absolut inte ha några barn...........
Jag kommer antagligen bli på hoppad av en del som tycker tvärt i mot,som tycker att det är häftigt att köra som IDIOTER och inte är rädda om andras barn .Det finns en orsak att det är 30,50 km på vissa sträckor.

Ha det och tänk på VÅRA SMÅ BARN SOM SPRINGER OCH LEKER.

M.V.H HARKE

:bow :bow :bow :bow

det är klart att man håller sig i nack skinnet i tätort...
vill inte hamna i en barn vagn juh!!!

Man har ju fått erfara i villområdena att folk inte tittar ordentligt när de ska över eller svänga i en korsning. Vilket har resulterat i några inbromsningar.

Om jag dessutom hinner se att föraren har hatt på sig så bromsar jag automatiskt. För jag vet att han/hon inte kommer att se mig.

Med en mc med god överblick och bra bromsar, är 30 en fånigt låg fart på vissa ställen - andra kan vara mer välbefogade. Ofta upp till gatukontorets godtycke. För bilar är det annorlunda, då de konstruktionsmässigt har sämre förutsättningar. Med bromsberedskap är både reaktionssträckan och bromssträckan bra mycket kortare på en sporthoj eller supermotard, än en bil. Inte heller skymmande a-balkar, reflexer i vindrutan o.d.

En 30-skylt ska ses som ett varningsmärke - att på den sträckan ska man höja beredskapen och anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Att slaviskt hålla strax under 30 och tro att det alena är salig-görande, är allt bra korkat.

Det var ett ställe i Uppsala där lokalbefolkningen i ett villaområde klagade över att det kördes så fort (50-sträcka) och man satte upp 30 längs en lång sträcka. Fortkörningarna fortsatte och vid fartkontroll visade det sig att nästan alla som körde för fort förbi på den sträckan, var - ja just det - lokalbefolkningen (en del av dem med egna ungar som skulle lämnas av på dagis eller skola längs vägen).

Jag har nog aldrig kört i 30 på 30-väg mer än mycket korta sträckor. Och då räknar jag in alla tillfällen där jag legat bakom andra. :fakta

Bingo skrev:
Jag har nog aldrig kört i 30 på 30-väg mer än mycket korta sträckor. Och då räknar jag in alla tillfällen där jag legat bakom andra. :fakta
Som tur är så har du inte fortplantat dig, vi som har barn vet bättre :fakta

Anpassas till situationen.
Vill ju inte se någon som varit med på sporthoj.com turerna uttala sig som om denne alltid följer reglerna.

50 brukar vara närmare 90, 30 närmare 60. :fakta

Kör man själv och det är en 30sträcka mitt i bostadsområde brukar farten vara runt 30-40.

Aja.

Hatar såna här trådar, dem leder bara till massa dubbelmoral.

//Fredda

HARKE skrev:

30 och 50 håller jag med dig om, det brukar vara transportsträckor genom samhällen där hastighetsbegränsningen verkligen har ett syfte och det finns absolut ingen anledning att köra fortare där men 70??? Kör du inte för fort på 70-vägar kan du inte ha roligt när du kör hoj alltså, ALLA roliga vägar är det 70 på,,, :fakta

ok? hur är den funtad som tycker det är okej att köra för fort på 30 och 50väg?
Har man mc är man mycket mer utsatt och har sämre förutsättningar att klara sig om man skulle behöva panikbromsa.
I och med att greppet är sämre än en bil så har man inte mycket marginaler om man kör fortare.
Och hur skulle reaktionssträckan kunna kortas bara om man kör mc? Jag förutsätter att man är lika berädd om man kör bil som när man kör mc på att svänga undan (om man inte är nån form av avtrubbad pendlare då, Det märkte jag när jag pendlade i vintras och gjorde körningen till slentrian, inte bra, höll på att fronta rådjur ett antal gånger)
Reaktionssträckan när man kör i 70 är 19m, det är mycket om man ska hinna agera.
Om man inte är fruktasvärt berädd att handla, som när man gör reaktionstest på apparat så är det svårt att putsa det talet.

Säger som en äldre motorcyklist "Här inne i villa områden och i stan tar ni det fan lungt men ute på stora vägen är det fri fart" (visserligen sa han det med glimten i ögat men det ligger nåt i det)

GSXR1100R skrev:
Som tur är så har du inte fortplantat dig, vi som har barn vet bättre :fakta
Vet ni inte alls. Ni tycker bara att alla andra skall köra i 30. Begränsningen gäller inte er. Inte i ert eget område och särskilt inte i områden där andras ungar finns. Kolla Uppsalaexemplet ovan. Precis samma problem har man förresten i Lund, dvs att de boende i barnrika områden överskrider hastighetsbegränsningarna kraftigt. Det VET jag eftersom jag är bror till den som fram tills nyligen satte upp fartgupp och sånt i stan. Man blir inte ett helgon när man får barn. Men du är kanske annorlunda. :rolleyes: :D

Seiko: en del är säkert funtade som jag. Andra kan vara funtade som du. För du skall inte ens försöka få mig att tro att du aldrig överskrider 30- eller 50-begränsningar. Personligen fattar jag inte hur man är funtad om man sitter här och fantiserar ihop skit om hur duktig man är. Eller tror du verkigen att du kör mer ansvarsfullt än jag?

Nått som är lite 'farligt' är att det börjar bli lite inflation i 30-sträckor. De flesta har idag avsevärt mer respekt för 30-begränsning än för andra begränsningar just därför att det i allmänhet finns en bra anledning att de finns. Tyvärr är det risk att folk börjar tappa respekten om man slår upp 30 på var och varannan vägsträcka, vilket givetvis drabbar de sträckor där det verkligen är befogat.

frankof skrev:
Det jobbiga med 30km/h i bostadsområden är alla blådårer på vanlig trampcykel som kör ifrån en :rodnar :D
Hahaha! :-) Bra skrivet! Håller helt med. Och glöm inte EU-mopparna, hur kul är det att bli frånåkt av dem? Det gäller för övrigt alla mopeder. :-)

Nu till allvaret:
Jag åker (ibland) som f*n men åker alltid städat (dvs max några km/h över skyltarna, ibland en bit under där det känns befogat) inne i bebyggda områden. Men 70/90-sträckorna på krokvägarna _utanför_ stan får gärna gå undan herrejösses. Tills det dyker upp bebyggelse eller allt för skymda områden. Jag hör med andra ord till dem som slår av rätt friskt i det läget.

Att döma av svaren ovan består SH mestadels av de som slår av men alltför ofta blir man rejält ikapp- om- eller frånåkt av andra sporthojsåkare inom "känsliga" områden (dvs bebyggda med mer) när man åker krokvägar. Om du (mot förmodan) hör till dem som åker rätt fort bland kåkar, utfarter med mer så kanske du ska fundera på hur du skulle reagera om nån körde lika fort utanför _din_ bostad/port eller liknande. Om svaret är upprörande så går det för fort. Detta gäller även om det inte går fortare än skyltarna tillåter.
När vi är ute och åker på krokvägar kors och tvärs så gör vi det visserligen på vägar som vi betalar vägskatt för men vi gör det ju faktiskt mer eller mindre på någon annans "hemmaplan". Eller rent av arbetsplats! Vi bör därför ta den hänsynen att åka städat just där, på så sätt kanske vi slipper lite av:
*Svarta rubriker.
*Hat mot allt vad MC-åkare innebär
*Höga försäkringspremier
*Dåligt rykte
*Med mer.
"Städat" innebär även att tänka på ljudnivån. Ex vis tagga upp ett steg extra genom den där byn du ofta passerar genom på kvällen. Din knarrs skönsång är någon annans oljud! Körstilen påverkar rätt mycket hur knarren låter.

Visst fan finns det undantag. Sö fm i ett tomt industriområde med trista 50-skyltar. Eller fre kväll och street race på i övrigt tom flygraka. Men det är ju fortfarande bara en fråga om sunt förnuft.

Notera att jag inte säger att vi _alltid_ ska åka städat. I så fall skulle ju jag själv få lägga av genast. :-))
Vi ska givetvis åka fort, på bara ett hjul, vi ska lägga ner som f*n vi ska bromsa sent med mer om vi känner för det. Men vi ska göra det med hänsyn.

Låter jag som en gammal gubbjä*el nu? Jaja, men så är jag ju 38 bast. Så då får man väl låta som en sån då. :-) Eller så får ni hoppa på mig och skälla på mig, i det här fallet så tar det ändå inte på mig.

Edit: Håller med Nacka.

Bingo skrev:
Seiko: en del är säkert funtade som jag. Andra kan vara funtade som du. För du skall inte ens försöka få mig att tro att du aldrig överskrider 30- eller 50-begränsningar. Personligen fattar jag inte hur man är funtad om man sitter här och fantiserar ihop skit om hur duktig man är. Eller tror du verkigen att du kör mer ansvarsfullt än jag?

Tror?
Det verkar som jag fick mina farhågor bekräftade.
Kör alltid i 30(om jag inte missar att det är 30 förstås) om det är 30 och nästan alltid i 50 om det är sån skyltning. Fantiserande skötte du alldeles utmärkt själv, men jag skryter iallafall inte om att jag inte har respekt för hastigheten..
Har sett alldeles för mycket olyckor med såna som tyckte 30 bara var larv för att inte ta det på allvar.

Nacka skrev:
Nått som är lite 'farligt' är att det börjar bli lite inflation i 30-sträckor. De flesta har idag avsevärt mer respekt för 30-begränsning än för andra begränsningar just därför att det i allmänhet finns en bra anledning att de finns. Tyvärr är det risk att folk börjar tappa respekten om man slår upp 30 på var och varannan vägsträcka, vilket givetvis drabbar de sträckor där det verkligen är befogat.

Så sant så.

Jag håller ALLTID 30 på 30 sträckor.
Men erkänner väll att jag är lite slarvigare på 50 sträckor. Jag försöker kolla lite hur det ser ut, finns det en massa utfarter och sådant brukar jag ta det lungt, dels för att barn kan springa ut oväntat och dels för att tanter och gubbar med hatt inte är så noga med att titta både höger och vänster när de kör ut.

Men 30 är 30! :fakta
I Helsingborg är det bara utanför skolor och liknande, så jag tycker det är befogat.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna