frankof skrev:
Det jobbiga med 30km/h i bostadsområden är alla blådårer på vanlig trampcykel som kör ifrån en
Hahaha!

Bra skrivet! Håller helt med. Och glöm inte EU-mopparna, hur kul är det att bli frånåkt av dem? Det gäller för övrigt alla mopeder.
Nu till allvaret:
Jag åker (ibland) som f*n men åker alltid städat (dvs max några km/h över skyltarna, ibland en bit under där det känns befogat) inne i bebyggda områden. Men 70/90-sträckorna på krokvägarna _utanför_ stan får gärna gå undan herrejösses. Tills det dyker upp bebyggelse eller allt för skymda områden. Jag hör med andra ord till dem som slår av rätt friskt i det läget.
Att döma av svaren ovan består SH mestadels av de som slår av men alltför ofta blir man rejält ikapp- om- eller frånåkt av andra sporthojsåkare inom "känsliga" områden (dvs bebyggda med mer) när man åker krokvägar. Om du (mot förmodan) hör till dem som åker rätt fort bland kåkar, utfarter med mer så kanske du ska fundera på hur du skulle reagera om nån körde lika fort utanför _din_ bostad/port eller liknande. Om svaret är upprörande så går det för fort. Detta gäller även om det inte går fortare än skyltarna tillåter.
När vi är ute och åker på krokvägar kors och tvärs så gör vi det visserligen på vägar som vi betalar vägskatt för men vi gör det ju faktiskt mer eller mindre på någon annans "hemmaplan". Eller rent av arbetsplats! Vi bör därför ta den hänsynen att åka städat just där, på så sätt kanske vi slipper lite av:
*Svarta rubriker.
*Hat mot allt vad MC-åkare innebär
*Höga försäkringspremier
*Dåligt rykte
*Med mer.
"Städat" innebär även att tänka på ljudnivån. Ex vis tagga upp ett steg extra genom den där byn du ofta passerar genom på kvällen. Din knarrs skönsång är någon annans oljud! Körstilen påverkar rätt mycket hur knarren låter.
Visst fan finns det undantag. Sö fm i ett tomt industriområde med trista 50-skyltar. Eller fre kväll och street race på i övrigt tom flygraka. Men det är ju fortfarande bara en fråga om sunt förnuft.
Notera att jag inte säger att vi _alltid_ ska åka städat. I så fall skulle ju jag själv få lägga av genast.

)
Vi ska givetvis åka fort, på bara ett hjul, vi ska lägga ner som f*n vi ska bromsa sent med mer om vi känner för det. Men vi ska göra det med hänsyn.
Låter jag som en gammal gubbjä*el nu? Jaja, men så är jag ju 38 bast. Så då får man väl låta som en sån då.

Eller så får ni hoppa på mig och skälla på mig, i det här fallet så tar det ändå inte på mig.
Edit: Håller med Nacka.