Hasplåt ??

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Fråga:

Har ni alla hasplåtar/skidplates or whatever på era fruttar?

Det finns ju miljoner allt från smidiga små, till stora as som ser ut som hemmasnickrade båtar/pråmar....

Jag tänkte nog klämma dit en alu (orginal Husa) på min, för den kommer nog gå massa grusväg/stigar (som jag hittat nyfunnen kärlek för)

Har ni några tips :va

Tom Byron skrev:
Fråga:

Det finns ju miljoner allt från smidiga små, till stora as som ser ut som hemmasnickrade båtar/pråmar....

Jag tänkte nog klämma dit en alu (orginal Husa) på min, för den kommer nog gå massa grusväg/stigar (som jag hittat nyfunnen kärlek för)

Svindyrt med original :fakta
Fixa en lagom tjock plåt och böj till själv. Den syns ju inte så finish och annat pozertjafs kan du ju strunta i...

Tom Byron skrev:
Fråga:

Jag hade hasplåt på 400:an men har plockat bort det igen.Samlar bara en massa skit i onödan när man åker i skogen.På Husan har du skapligt skydd ändå,ett rör som går diagonalt under motorn+en fet distanshylsa vid främre motorfästet som funkar som ett extra tvärstag.Ska du ändå ha hasplåt kan det vara smart att stoppa dit skum mellan motor och hasplåt(ser ut som en tvättsvamp ungefär).Annars kan det fastna sten mellan hasplåt och motor,sen knölar man till hasplåten mot nåt otäckt i skogen och vips så har det gått hål i blocket :gråta :gråta

Last edited:
Jag har hasplåt på mina hojjar.
Du kan få hål i motorn bara av stenskott. Man behöver det även fast man inte sysslar med seriös enduro. Kör man bara motard så kanske man inte behöver.

Tom Byron skrev:
Fråga:

Köper du röret av mig får du köpa min hasplåt billigt av mig de ser ut ungefär som orginal plåten :tummenupp

Tom Byron skrev:
Fråga:

En sak du bör tänka på är att du typ 10 dubblar ljudnivån som du själv hör. Jag har tagit av min enkom av den anledningen, man satt och var nervös för all missljud som kom från motorn, lät typ som om den skar en gång i kvartten. Jag vet inte hur det är med plast"plåtar" men med min aluplåt lät det för j***ligt. Bara en grej att ha i åtanke innan du skaffar en plåt.

//Herri

Jo jag har hört talas om det oxå, blir det resonans i plåten typ........

jaja...... det löser sig nog

herriherri skrev:
En sak du bör tänka på är att du typ 10 dubblar ljudnivån som du själv hör. Jag har tagit av min enkom av den anledningen, man satt och var nervös för all missljud som kom från motorn, lät typ som om den skar en gång i kvartten. Jag vet inte hur det är med plast"plåtar" men med min aluplåt lät det för j***ligt. Bara en grej att ha i åtanke innan du skaffar en plåt.

//Herri

HUSA JOKKO skrev:
Köper du röret av mig får du köpa min hasplåt billigt av mig de ser ut ungefär som orginal plåten :tummenupp
Eller så tjatar du på Razor-Edge tills han gjuter upp den optimala poozerhasplåten i kolfiber :yoparty

Det finns flera tillverkare av hasplåtar i kolfiber och kevlar problemet är väl att det mest är posörtrams och när du väl dunkar i motorn så går din fina hasplåt för 800 i många bitar.

Min hasplåt har nästan enbart använts vid asfaltkörning och lite grusväg någon gång ibland och den är fint blästrad av damm och smågrus. Motsvarande nötning har jag besparat motorn. Dessutom har jag den för att klämma fast och skydda uppsamlingskärlet.

Tom Byron skrev:
Fråga:

Problemet med Husabergs hasplåt är den dåliga passformen. Jag skaffade mig en original, vet inte om jag fick till den gamla motorn, men hålet för oljan sitter helt fel, och fästena satt dåligt. Och angående fästena, knäckte alla fyra efter några månader. Började med ett, bockade till ett nytt själv i rostfritt, och så fortsatte det tills de fyra var av. Mina egna har hållt hur bra som helst :)

Ingen hasplåt i enduro? Har man råd med nya motorblock var & varanan månad så kan man ju köra utan :D

Ett tips, bocka dig en egen plåt av 4 mm aluminium. Enkelt, jag har gjort en alldelles nyligen.

Som folk säger, det skramlar och väsnas något fruktansvärt mycket mer när man kör med hasplåt så man tror nästan motorn ska rasa hela tiden...

Last edited:
Det finns ett trick för att få det att sluta att skramla.
Man tar en trädgårdsslang och delar den på längden så att det i profil ser ut som en skateboardramp :)
sedan tar man dessa bitar och lägger mellan bukplåten och rören som går under motorn.

Hoppas ni har förstått :confused:

-M-

Magnus J. skrev:
Man tar en trädgårdsslang och delar den på längden så att det i profil ser ut som en skateboardramp :)
sedan tar man dessa bitar och lägger mellan bukplåten och rören som går under motorn.

-M-

Det kan ju vara smart, så nöts inte ramen med plåten.. Bra tips!!

/Z

Magnus J. skrev:

-M-

Det hjälper. Men inte helt. Ljudet studsar uppåt från hasplåten.
Jag har en liten en i plast. Jag märker inte av mer ljud alls.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon