Harz i början på oktober?

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Har en vecka ledigt i början på oktober och känner att jag vill köra lite mer hoj medan det går.
Hur är Harz i början på oktober?
Vart drar man annars?

Det är "väl" bra....... men inget gigantiskt område. Vad vill du göra? Naturupplevelse? Vägar? Sevärdheter? Områden du redan varit på o vill undvika?
Själv skulle jag nog göra en rundsväng om just Tyskland var vad jag sökte o få in lite fler områden, men om det är just Hartz så gå in på Tripadvisor och be deras AI-funktion skapa en tripp som passar dig

Jag var i Harz för fyra år sedan, just i oktober. Det var kanoners, regnade lite men var också fint väder och precis lagom varmt för att köra hoj 15 till dryga 20 grader för det mesta.

IMG_3118.jpeg IMG_3119.jpeg

Finfina vägar, grym natur, lagom mycket turister dvs rätt lite. Vi hittade ett schysst hotell i Goslar som vi stannade på de dagar vi var där. Utmärkt att ta dagsturer i området då det inte är gigantiskt.

Tack för svar, det verkar vara görbart alltså. Det kommer mest bli hojåka skulle jag tro. Har varit i Harz 2 gånger tidigare och känt att jag skulle kunna tänka mig mer tid där. Har alltid varit påväg till eller från någonting så inte haft tiden med mig. Tänkte mest kanske om det är riktigt ruggigt i oktober redan eller något jag inte tänkt på!

Förra året körde vi en tur mitt i september till östra Tjeckien, riktigt succé! Fantastiskt att åka långt på hösten när det är lugnare samtidigt som vintern inte blir så dryg.

Jag körde genom Harz från sydost (Kyffhäuser/Stolberg) till nordväst (Goslar) sent i september förra året. Kallt och blåsigt. Tidvis småregnigt. Inget go'väder direkt. Så om du lägger ihop min erfarenhet med den från doolar och BMW R90s och räknar ut ett genomsnitt så... kan det bli vilket väder som helst! :)

Har du inte varit där på länge så förbered dig på en smärre chock. Stora, enormt stora, barrskogsområden har drabbats av skogsdöd och det ser ohyggligt ut. Torka sommartid i kombo med angrepp av granbarkborre, som jag förstod det. Såg ut som efter en skogsbrand, fast utan "brännskador". Allt var grått och dött kilometer efter kilometer. Tragiskt att skåda.

Minns inte exakt var detta var (jag var trött, frusen och längtade efter ett varmt hotellrum) men "ungefär" på vägen från Braunlage till Clausthal-Zellerfeld. Lövskogsområden däremot var gröna och fina och andra delar jag passerade (körde iofs genom ganska raskt...) verkade opåverkade.

EDIT:
"Lånade" ett foto jag hittade på nätet.
1755185773745.png

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka