Harrier.

Du säger emot dig själv då du talar om egna byggen men sedan vill äga denna tingest! Den ska väl "serieproduceras" i viss mån och då är du ju inte ensam om den längre!

Har full förståelse om du byggt den själv men att lägga pengarna på en sån istället för de jag pratat om är för mig oförståeligt!

Byggkvalité???
Menar du på fullaste allvar att dagens moderna hojar har dålig byggkvalité(ffa japanerna)?

hehe nej jag säger inte att dagens hojar har dålig byggkvalitet. det är närmast detaljerna jag tänker på. Kolla på Stellans tidigare bygge, Hulster 8 valve. Rullarna vid gashandtaget är en helt onödig men ack så vacker detalj. Bara som ett exempel. Sådana detaljer ser man inte på serieproducerade hojar. Oftast handlar det om att det finns betydligt billigare lösningar som fungerar lika bra.

Det är kanske det som är den verkliga skillnaden mellan serieproducerat och specialbygge, som jag syftar på när jag nämner detaljkvalitet. På en serieproducerad hoj handlar det oftast om att hitta billigaste lösningen utan att tumma på funktion och driftsäkerhet. På specialbyggen kan man kosta på sig att göra en dyrare och kanske bättre lösning. Ofta en intressantare lösning iaf.

Sen din punkt om att KÖPA ett specialbygge, visst det är inte samma sak att köpa ett färdigt bygge jämfört med att bygga det själv. Personligen skulle jag aldrig kunna få ihop ett sådan projekt. Jag saknar den hantverksskicklighet som krävs. Varför då inte kontakta någon som kan bygga, presentera sina idéer och betala honom för att förverkliga dina egna drömmar.

Jag skulle även kunna tänka mig att köpa ett ovanligt fordon som jag inte haft ett finger med i utvecklingen. Det handlar för mig fortfarande inte om att impa på folk, utan om att äga ett speciellt fordon. För mitt egen skull.
Ta en Bugatti Type 35 t.ex. Den är inte unik, bara ovanlig. Man kan spendera timmar med att bara studera detaljer på den bilen. Visst fasiken hade det varit kul att få äga en sådan, att kunna gå ut i garaget när man vill och starta upp den, ta en tur, eller bara ta en pilsner och sitta och titta på den.

Det finns så många mer aspekter på hojägandet än att bara piska småvägar eller impa på grannen

Fundera lite på det innan du försöker misstolka mig igen :krama
 
hehe nej jag säger inte att dagens hojar har dålig byggkvalitet. det är närmast detaljerna jag tänker på. Kolla på Stellans tidigare bygge, Hulster 8 valve. Rullarna vid gashandtaget är en helt onödig men ack så vacker detalj. Bara som ett exempel. Sådana detaljer ser man inte på serieproducerade hojar. Oftast handlar det om att det finns betydligt billigare lösningar som fungerar lika bra.

Det är kanske det som är den verkliga skillnaden mellan serieproducerat och specialbygge, som jag syftar på när jag nämner detaljkvalitet. På en serieproducerad hoj handlar det oftast om att hitta billigaste lösningen utan att tumma på funktion och driftsäkerhet. På specialbyggen kan man kosta på sig att göra en dyrare och kanske bättre lösning. Ofta en intressantare lösning iaf.

Sen din punkt om att KÖPA ett specialbygge, visst det är inte samma sak att köpa ett färdigt bygge jämfört med att bygga det själv. Personligen skulle jag aldrig kunna få ihop ett sådan projekt. Jag saknar den hantverksskicklighet som krävs. Varför då inte kontakta någon som kan bygga, presentera sina idéer och betala honom för att förverkliga dina egna drömmar.

Jag skulle även kunna tänka mig att köpa ett ovanligt fordon som jag inte haft ett finger med i utvecklingen. Det handlar för mig fortfarande inte om att impa på folk, utan om att äga ett speciellt fordon. För mitt egen skull.
Ta en Bugatti Type 35 t.ex. Den är inte unik, bara ovanlig. Man kan spendera timmar med att bara studera detaljer på den bilen. Visst fasiken hade det varit kul att få äga en sådan, att kunna gå ut i garaget när man vill och starta upp den, ta en tur, eller bara ta en pilsner och sitta och titta på den.

Det finns så många mer aspekter på hojägandet än att bara piska småvägar eller impa på grannen

Fundera lite på det innan du försöker misstolka mig igen :krama

Jag förstår att skälen till att köpa/äga en sak är mångfacetterade!

Jag har dock väldigt lite till övers för kommentaren: Vad är den där grejen bra för?
Svar: Inget, men den ser bra ut...

Om form och funtion går hand i hand så ok men inte annars!

:krama på dig själv!
 
Jag förstår att skälen till att köpa/äga en sak är mångfacetterade!

Jag har dock väldigt lite till övers för kommentaren: Vad är den där grejen bra för?
Svar: Inget, men den ser bra ut...

Om form och funtion går hand i hand så ok men inte annars!

:krama på dig själv!

Jag håller med dig. Prylarna ska ha en funktion.
Det finns alldeles för många exempel på detaljer på dagens hojar och bilar som bara handlar om att man ska tycka att det ser tufft ut, utan att det bidrar på något sätt rent funktionsmässigt.

Plastlocket över motorn på någon generation av Hyundai Coupé V6 är nästan mitt favoritexempel. bilen har en tvärställd motor, men plastlocket är designat så att det ska se ut som en längsmonterad motor. Höll på att garva mig harmynt första gången jag såg det.

Det handlar om att sälja till den stora massan, helt enkelt.
 
Stellan, du är fanimej våldsamt genialisk & hantverksskicklig :yoparty
 
Back
Top