Harley XR1200

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Harley släpper äntligen en "gat-xr" igen! :yoparty Det var ju mer än 25 år sedan de gjorde det sist (xr1000). Kul att se att Harley äntligen tar upp Flattrack-temat igen!
Den här hojen verkar ju ha lite bättre chassiekomponenter än de klassiska sportstrarna.

Jag gillar stuket. Lite synd bara att de inte gjort den med "riktiga" upplagda rör á la flattrack, men det är nog en eftergift för att kunna skjutsa (vilket inte jag kan med min).

Upplagda rör finns ju å andra sidan att köpa på www.storzperf.com eller supertrapp.

Mvh
J
2007_Intermot_XR1200_006_r.jpg

Mares skrev:
2539457 Kan ju bli cool efter lite små mod.
E den snabb då?

Inte så värst med sporthojsmått mätt:

"We have just attended the first press conference at the 2006 Intermot in Cologne. Harley-Davidson showed a new XR 1200 based on the air-cooled Sportster 1200 engine. New is down draft fuel injection, chassis, sporty pipes and loads of ground clearance. performance are between 85-90bhp and around 75ftlb according to Harley-Davidson. The bike also gets an electronically controlled active air intake system. All in ode to the XR 750 flat tracker. More info later."

Men det är ju ett bra utgångsmaterial som sagt. En HD ska man inte åka original tycker jag. Då har man inte fattat.
Bort med 20 kg (orig tjockväggigt avgassystem bla) och skrämma den till ca 100 bakhjulshästar. Men sedan "slipper" man ju byta sving, gaffel och bromsar såsom hade blivit fallet om man skulle bygga en flattracker av en vanlig sportster.

/J

H-D_XR1200_Proto-028r.jpg

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2539480 Inte så värst med sporthojsmått mätt:

"We have just attended the first press conference at the 2006 Intermot in Cologne. Harley-Davidson showed a new XR 1200 based on the air-cooled Sportster 1200 engine. New is down draft fuel injection, chassis, sporty pipes and loads of ground clearance. performance are between 85-90bhp and around 75ftlb according to Harley-Davidson. The bike also gets an electronically controlled active air intake system. All in ode to the XR 750 flat tracker. More info later."

Men det är ju ett bra utgångsmaterial som sagt. En HD ska man inte åka original tycker jag. Då har man inte fattat.
Bort med 20 kg (orig tjockväggigt avgassystem bla) och skrämma den till ca 100 bakhjulshästar. Men sedan "slipper" man ju byta sving, gaffel och bromsar såsom hade blivit fallet om man skulle bygga en flattracker av en vanlig sportster.

/J

Påminner väldigt mycket om din må ja säga.

Kanske inte jätte fin i det utförandet men kan nog bli jävligt nice med lite moddningar:tummenupp

Edit kompisen som åker 883 tyckte den va:tummenner

Last edited:
Den är varken ful eller snygg..:va
Men med lite modifiering skulle den kunna bli riktigt läcker.

Mr Helmut skrev:
2539503 Påminner väldigt mycket om din må ja säga.

Kanske inte jätte fin i det utförandet men kan nog bli jävligt nice med lite moddningar:tummenupp

Edit kompisen som åker 883 tyckte den va:tummenner

Ja det är roligt att du säger att den liknar min, ty båda två eftersträvar ju att likna Harleys klassiska flattrackracer XR 750 (En sån som även stuntkillen Evil Knievel hoppade över an massa lastbilar med) Framtill 80-talet så hade nästan alla amerikanska roadracingstjärnor börjat sin karriär som flattrackers på en XR 750.
s_hd_xr750_1977_1.jpg

(Be din 883-polare att kolla in www.storzperf.com om han vill få inspiration att bygga om sin sportster, de har många delar.)

Mvh
/J

En riktig XR har bakre toppen vänd med avgasporten framåt.

JAg byggde en sån sportster en gång, nisse hedlund gjorde kammar åt mig. Den gick riktigt bra.
Den coolaste sportstern är XLCR tycker jag.

Men visst, 80-talets sladdpionjärer på rr-banorna var ju uppväxta på Harleys dirt-trackmaskiner, stuket är coolt, men rätt värdelöst när det går undan lite.

enda harley jag skulle kunna äga:tummenupp

Fist Woman skrev:
2539568 framåtvända avgasportar,

men rätt värdelöst när det går undan lite.

Visst vet jag liksom du vad som skiljer en äkta XR-motor från en sportsterdito. Men jag tycker att HD gjort ngt rätt kul ändå. Att vänta på att HD skulle använda sig av en äkta XR-motor i en gathoj (som de gjorde sist på 80-talet) är nog inte aktuellt med dagens miljökrav och allt pill det är med stela lyftare på en stötstångmotor) Man får nog nöja sig med att dela 4-kamstekniken.

Jo det är sant, på tex gruppkörningar så vill man helst inte svänga när det går fortare än 140. Då vill den rakt fram, det är ju mer motor än chassie. Men det är stadigare än en motard iaf. Men jag gillar vägar där man har kul i området under 140. Typ gamla 70-vägar. Det brallar så förskräckligt i de farterna över 140 med kåplös hoj iaf. Har kört min mätaren ut, det vill man inte göra igen. Med nuvarande grusdäck så gick den som en full snok över hela vägen :näsblod.

Sladda grusvägar med den är superkul, skulle gråta blod om jag vurpade med den dock så det är med kluvna känslor jag sladdar.

Tror att nya xr1200 kan vara klart bättre att svänga fort på asfalt med än min iaf. Det ser ut som om buellingenjörsteamet fått vara med och bestämma lite över denna modell iaf, även om det är långt kvar.

/J

Last edited:
Jag tycker den är ganska läcker, med undantag för motorn... En HD-rova är normalt en vacker motor i mina ögon. Men denna har fått en stor matt blaffa under cylindrarna, och var farao har förgasaren tagit vägen? En HD är inte en HD utan fuggar...

Kikar man närmare på din Jörgen så har den väldigt mycket mer själ än fabriksversionen och väcker ett rejält habegär. På något läckert sätt har du både fått fram samma stolthet som man kan se i ett lyckat chopperbygge och känslan av en maskin som både tål och vill köras på riktigt :)

Kanske lite helgerån att säga det här, men sporthojar idag är tyvärr ganska anonyma att kika på, det är inte samma sak som att se en stor rå motor som vågar ta plats i helheten (maskineri är vackert). Ur den aspekten gillar jag denna nya HD, men Buellen är läckrare och brutalare om man vill kombinera sport och HD. Som replika? Mja, din är bättre Jörgen :)

/Danne

DmS skrev:
2539791 Jag tycker den är ganska läcker, med undantag för motorn... En HD-rova är normalt en vacker motor i mina ögon. Men denna har fått en stor matt blaffa under cylindrarna, och var farao har förgasaren tagit vägen? En HD är inte en HD utan fuggar...

Kikar man närmare på din Jörgen så har den väldigt mycket mer själ än fabriksversionen och väcker ett rejält habegär. På något läckert sätt har du både fått fram samma stolthet som man kan se i ett lyckat chopperbygge och känslan av en maskin som både tål och vill köras på riktigt :)

Kanske lite helgerån att säga det här, men sporthojar idag är tyvärr ganska anonyma att kika på, det är inte samma sak som att se en stor rå motor som vågar ta plats i helheten (maskineri är vackert). Ur den aspekten gillar jag denna nya HD, men Buellen är läckrare och brutalare om man vill kombinera sport och HD. Som replika? Mja, din är bättre Jörgen :)

/Danne

Tack! Vad roligt att höra.
Nästa år ska du få se. Det blir hystomotor.

Kram
J

Fräsigt!

Nästan så man skulle köpa en!

Förövrigt Jörgen så är du partisk då jag tror HD gubbarna snott bilder på din hoj och byggt utifrån det! :D

Kamikaze kid skrev:
2540653 Fräsigt!

Nästan så man skulle köpa en!

Förövrigt Jörgen så är du partisk då jag tror HD gubbarna snott bilder på din hoj och byggt utifrån det! :D
Tack motorbroder!
Jag vet dock att du kommer att fläska till "Mammas hoj" ytterligare så att jag ligger i lä. Men jag gillar det! :pussa
Du som kan köra bana! Kan du inte bygga en rundbane-Harley? Pliiiiis?
(Jag känner till en XR-kuts som är till salu.)
Jag kan ta din plats som Harleymek i depån isf! Men då vill jag ha en flashig svart/vit mekoverall med Harley-race-oranga trippelrevärerer från pjucken till höftfickorna!
/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2540654 Tack motorbroder!
Jag vet dock att du kommer att fläska till "Mammas hoj" ytterligare så att jag ligger i lä. Men jag gillar det! :pussa
Du som kan köra bana! Kan du inte bygga en rundbane-Harley? Pliiiiis?
(Jag känner till en XR-kuts som är till salu.)
Jag kan ta din plats som Harleymek i depån isf! Men då vill jag ha en flashig svart/vit mekoverall med Harley-race-oranga trippelrevärerer från pjucken till höftfickorna!
/J

Jo då det fläskas på!

Tanken på ett skoj chassie med en sportser motor har ju funnits...
Kanske bygga om 883 motorn som blir över till 1000cc och leta ett spännande chassie!
CBR ram kanske? :D
Eget fackverks bygge med Öhlins leksaker?

Jag får lägga motorn i garaget och stirra på den en stund sen!

Ja ja kläderna gör mannen! :D

sportbike skrev:
2540661 framstänkan måste omedelbart kastas bort
Apselut! :tummenupp
Det samt rensa aktern lite och montera andra, upplagda skorstenar. Avgasrören ska vara i borstat rostfritt stål på en sån där hoj tycker jag.
/J

Last edited:
Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back