Harley trimmar rea....

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Förutom att det var svinfult så låter det ju som paradiset på jorden...

Fast det ser så jävligt ut att det nästan verkar fejk... Trist för Jörgen att lägga dubbla kostnaden för halva effekten:D

0-100 på tre sekunder....

:rolleyes:

Är det bara jag som är skeptisk? Är detta sant så kommer ju varenda HD ha sån i sommar...

Vill du öka effekten i din Harley med 40-80 hkr på 4-timmar? Du gör det själv! Full support hela vägen. Montera en ProCharger kompressor med intercooler.
Inga modifieringar behövs, bara att montera på HD orginalmotor, alla garantier gäller.

Vi har en Road King 2007 på 169 hkr som du kan provköra i vår, 0-100 på 3-sekunder +250 km/h i toppfart.Detta är 100% sant.

Bifogat

• 8215030468.jpg
    8215030468.jpg
    53.8 KB · Visningar: 618
Och hur gör man med resterande prylar då? Bara för att man ökar luftintaget så får man automatiskt inte mer effekt, man ska ju pytsa in rätt mängd bränsle OCH få grejjerna att hålla för den ökade effekten. Och ha rätt kompression mm.
Om alla grejjer följer med i det köpet så låter det ju onekligen bra, men samtidigt så är det ju pinsamt låga effektuttag ur dessa parkinson-maskiner redan från början :D

Och hur gör man med resterande prylar då? Bara för att man ökar luftintaget så får man automatiskt inte mer effekt, man ska ju pytsa in rätt mängd bränsle OCH få grejjerna att hålla för den ökade effekten. Och ha rätt kompression mm. :D

Inte vet jag, men det är ju 100% sant står det. Hittade förresten annonsen på blocket och det stod typ 50 kakor för rubbet.

Billigaste HD trimmet någonsin??

Fast det är fan ngt som inte stämmer, efter att ögonen slutat värka...

Nu har jag inte provat i verkligheten men 250 km/h på en standard harley känns inte som något jag vill prova! För att inte tala om bromsa/svänga!

Förutom att det var svinfult så låter det ju som paradiset på jorden...

Fast det ser så jävligt ut att det nästan verkar fejk... Trist för Jörgen att lägga dubbla kostnaden för halva effekten:D

0-100 på tre sekunder....

:rolleyes:

Är det bara jag som är skeptisk? Är detta sant så kommer ju varenda HD ha sån i sommar...

ill du öka effekten i din Harley med 40-80 hkr på 4-timmar? Du gör det själv! Full support hela vägen. Montera en ProCharger kompressor med intercooler.
Inga modifieringar behövs, bara att montera på HD orginalmotor, alla garantier gäller.

Vi har en Road King 2007 på 169 hkr som du kan provköra i vår, 0-100 på 3-sekunder +250 km/h i toppfart.Detta är 100% sant.

Det är så charmigt att du lönnsurfar på HD-prylar, sugen :D

Och hur gör man med resterande prylar då? Bara för att man ökar luftintaget så får man automatiskt inte mer effekt, man ska ju pytsa in rätt mängd bränsle OCH få grejjerna att hålla för den ökade effekten. Och ha rätt kompression mm.
Om alla grejjer följer med i det köpet så låter det ju onekligen bra, men samtidigt så är det ju pinsamt låga effektuttag ur dessa parkinson-maskiner redan från början :D

Exakt, det skulle vara intressant att se om det ingår även en highperf-koppling som håller, lågkompkolvar etc i de 60 000:- som satsen kostar. Fö verkar den ju bara finnas till insprutade bigtwin twincam-motorer. Så inte ens om jag hade gillar det kromade yxet hade jag kunnat montera den på min S&S sportster-motor.

Dessutom brukar man behöva montera S&S-vev på HD-twincam när man tar upp dom till 110-120". HD-originalveven på twincam är press-in och brukar inte hålla. Denna sats ger ju samma eller ännu mer vrid. Så då lär man definitivt behöva en rejs-vev. Så ska man ha allt för att denna sats ska funka hela vägen så är det nog 80-100 000:- ändå.

Ballare med sugmotor på hoj.

Hej Jörgen, så det är 100% bull att det ska hålla & fungera alltså?

Jag är inte på marknaden för HD, bara skitsnacksradarn som fångade upp det av misstag:rolleyes:

Det är så charmigt att du lönnsurfar på HD-prylar, sugen :D j.

eeeeasy now...inte på HD prylar. heller.

Last edited:
Hej Jörgen, så det är 100% bull att det ska hålla & fungera alltså?

Jag är inte på marknaden för HD, bara skitsnacksradarn som fångade upp det av misstag:rolleyes:

eeeeasy now...inte på HD prylar. heller.

Nej det kan ju vara ok, jag har dock googlat på dessa kit efter ditt inlägg. och jag har ännu inte sett vad som ingår. Men som sagt, när man tar upp twincam med bigbore till 120", ca 2000cc. Då brukar originalvevarna kunna släppa. Evo vevarna är starkare ty där sitter vev- och ramtapparna med kona och mutter. På twincam är det bara press in samt känsligare ramlager. Där brukar man behöva byta till en S&S-vev eller svetsa originalveven vid ca 120".
Två exempel bara från svensk HD-site
http://www.theland.se/webbplatshant...+om+detta%3F&Forum_Title=Twin+cam+och+V%2DRod

http://www.theland.se/webbplatshant...e+med+omnejd&Forum_Title=Twin+cam+och+V%2DRod

Och de flesta gatåkare som monterar 120" kit brukar inte ta ut mer än den effekt jag har i min Evo S&S (137 rwhp och 178 Nm). DE flesta brukar nöja sig med ungefär samma effekt som kubiktum, dvs 120"=120rwhp.
I annonsen pratar de ju om 169 hk på en demohoj med twincammotor. En original twincam-motor kan dessutom inte varva så mycket som min motor. Så vridet måste alltså vara betydligt högre i denna demohoj med kompressor-kit än det vrid jag tar ut.

Så jag tror nog att kompressorkitet kan fås att funka bra, men att det kostar betydligt mer pengar än de 60 000:- som jag sett som pris på kitet.

I min motor krävdes även en banditkoppling för 10 000:- för att orka med vridet. Barnetten för 7000:- orkade inte.

Så jag tror att om man ska använda effekten som utlovas (och inte bara ha kitet att glänsa med vid korvmojen) så måste man (precis som jag gjort) göra fler åtgärder och handla mer rejsprylar. Oljekylare, förbättrad vevhusvent mm.

Men det finns en medlem här (Heter Anders L i verkligheten, kommer dock inte ihåg nicket) som har en HD-twincam med över 180 rwhp och kompressor. Han körde bla på Ocklunds istävling i Funäsdalen i vintras. Han vet nog om kitet är bolt on eller om det krävs mer prylar för att ta ut den utlovade effekten

Last edited:
Fett me hett..
Blir en sån motor i mitt stelbens bobberbygge...

Om det är Anders som byggde en 180hk 180kg hoj någongång på nittiotalet
( som var ohyggligt cool ) så lär han ju såga kitet rakt av. Brukar vara så bland de självlärda, riktiga mekarna.

Jag tycket både blandningen av skitfult & skitsnack verkade vara lite föör bra bara. Fanns en länk till deras hemsida på deras blocketannons, med mer info enligt deras utsago( tittade inte )

Men det finns en medlem här (Heter Anders L i verkligheten, kommer dock inte ihåg nicket) som har en HD-twincam med över 180 rwhp och kompressor. Han körde bla på Ocklunds istävling i Funäsdalen i vintras. Han vet nog om kitet är bolt on eller om det krävs mer prylar för att ta ut den utlovade effekten

Big Al är hans nick :): http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=41169

Jag vet att hans motor är en Jims 121" med förgasare, är själv lite tveksam till 169hk på en 96"... ProCharger själva brukar väl säga kring 50% effektökning med en bolt-on kompressor, på en 96" borde det alltså ge 110-120rwhp!? Det låter iaf mer rimligt i mina öron, med 169rwhp borde man ju kompsänkt, andra kammar + mer laddtryck...

MVH
Björn

Om det är Anders som byggde en 180hk 180kg hoj någongång på nittiotalet
( som var ohyggligt cool ) så lär han ju såga kitet rakt av. Brukar vara så bland de självlärda, riktiga mekarna.

Det är samma Anders :)

Last edited:
Big Al är hans nick :): http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=41169

Jag vet att hans motor är en Jims 121" med förgasare, är själv lite tveksam till 169hk på en 96"... ProCharger själva brukar väl säga kring 50% effektökning med en bolt-on kompressor, på en 96" borde det alltså ge 110-120rwhp!? Det låter iaf mer rimligt i mina öron, med 169rwhp borde man ju kompsänkt, andra kammar + mer laddtryck...

MVH
Björn

Du hann före

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4024677&postcount=70

Ja det förklarar ju saken, en Jim's är ju minst lika stadig som tex en S&S, Merch eller Delcron. Det är nog en sån high.perf-motor plus dito drivlina man ska ha som bas om man ska ta ut den utlovade effekten, annars tror jag att det kommer braka sönder både här och där :gnissla
Och utgår man från en eftermarknadsmotor måste man ju därtill köpa ett dito sprut. Känns tårtigt att ta ett HD-oem-sprut, bättre med ett highperf-spjällhus och -ecu från tex S&S eller Jim's. Annars lär man väl ändå få byta till större spridare om man inte ska hålla på och yxa med extraspridare och piggybacks osv.

Men men, jag är inte så kunnig på twincam, så jag ska nog sluta spekulara mer nu. Du som meckat dessa i jobbet vet nog mer om twincam-motorns egenheter än jag

Last edited:
Hur är det med möjlig trimningsgrad på revolutionsmotorn då? Den har väl 125 original och jag har sett någonstans att V&H håller på att ta fram ett bolt on kit med kompressor till dom.. Känns som att den motorn är något mer högteknologisk än de övriga järnåldersmotorerna..

Edit; hade för mig jag läst om det kommande kitet på mckonsults sida men nu hittar jag det inte.. däremot har de ett turbokit till v-rods för ~85kkr monterat och klart, "Laddar man på lite extra kan man plocka ut över 250 hkr utan större problem..." http://www.mckonsult.se/index.php/V-rod.html http://www.mckonsult.se/index.php/Verkstaden/Nyheter/V-Rod-Turbo.html Dom har även en projekthoj med kompressor men det står inget om de säljer kit..

Last edited:
Hur är det med möjlig trimningsgrad på revolutionsmotorn då? Den har väl 125 original och jag har sett någonstans att V&H håller på att ta fram ett bolt on kit med kompressor till dom.. Känns som att den motorn är något mer högteknologisk än de övriga järnåldersmotorerna..

Edit; hade för mig jag läst om det kommande kitet på mckonsults sida men nu hittar jag det inte.. däremot har de ett turbokit till v-rods för ~85kkr monterat och klart, "Laddar man på lite extra kan man plocka ut över 250 hkr utan större problem..." http://www.mckonsult.se/index.php/V-rod.html Dom har även en projekthoj med kompressor men det står inget om de säljer kit..

Det turbokitet är det jag skulle satsa på om jag ville ha hk.

Men jag går ju inte igång på V-rod öht, för modern och vattenkyld :D Sedan tänder jag inte på turbo på hojar heller (ännu mer rörmokeri och slangar). Men ska man vara realist och satsa på mest tillförlitlighet och hk per krona så på en V-rod så skulle jag satsa på MCexpress turbokit direkt.

Beställde kompressorkittet till min nightrod 2008 förra vintern från sprintex...
Men efter 4månader så gav man upp....dom har tydligen inte utvecklat det till europamodellerna...ännu

http://www.mckonsult.se/index.php/Allmant/Nyheter/Kompressor-night-Rod.html

Funderar nu på turbokittet...men de ser inte lika diskret ut.

AnderssonTurbo har monterat ett sånt sprintex-kit på en V-rod och bänkat åt en kund. Om jag inte minns fel förordade han turbokitet.
Prova att höra med honom om för- och nackdelar hos systemen, om han har tid. Om du inte vill montera själv kan säkert Andersson göra konverteringen och mappa hojen.

Edit: såg nu att du bor i Norrland, då är nog MC-express närmre.

Mcexpress monterar inga sprintexkit....var i kontakt med honom då..angående montering...Norrlandsmc i umeå skulle montera de åt mig då.

Blir till å lämna till mcexpress ifall man bestämmer sig för turbokittet...

Beställde kompressorkittet till min nightrod 2008 förra vintern från sprintex...
Men efter 4månader så gav man upp....dom har tydligen inte utvecklat det till europamodellerna...ännu

http://www.mckonsult.se/index.php/Allmant/Nyheter/Kompressor-night-Rod.html

Funderar nu på turbokittet...men de ser inte lika diskret ut.

Sprintex kompressorn, som V&H sålde tidigare, är ingen höjdare... Har monterat en sån på en kund hoj och det är inget jag skulle rekommendera, satsa hellre på ett turbokit!

Mc-express kitet kan man få kring 250rwhp på men värt att veta är att en orginalmotor inte gärna håller ihop med den effekten 200-215rwhp är en bättre siffra att sikta på för hållbarhetens skull!

MVH
Björn

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back