Harley Sportster 1200 A2 mer värd?

RBBN

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Sportster 1200 48
Hallå,

Har köpt en Harley sporster 1200 som jag efter köpet upptäckte är strypt till 34kw och reggad som A2.

är hojjen mer värd som A2 eller är det bara mappa och regga om?

Tack på förhand
 
Det kan säkert finnas en marknad för A2-reggade Sportster men jag tror inte att priset förändras något... Så mycket mer har den ju inte med fulleffekt heller så mappa och regga om du. Billigare effektuppgradering får du inte! :)
 
Å andra sidan är det ont om A2-hojar. Jag letade en hel del häromåret när vi skulle köpa en A2 till min son. Det var svårt att hitta något vettigt som
- inte var en 250
- inte var en 30 år gammal 400

Så det skulle kunna vara en bra USP ("unique selling point") som det heter på säljutbildningar. Något speciellt som den här hojen har - och som andra hojar saknar.

Åtminstone teoretiskt - jag har inte gjort någon seriös marknadsundersökning! :)
 
Last edited:
Å andra sidan är det ont om A2-hojar. Jag letade en hel del häromåret när vi skulle köpa en A2 till min son. Det var svårt att hitta något vettigt som
- inte var en 250
- inte var en 30 är gammal 400

Så det skulle kunna vara en bra USP ("unique selling point") som det heter på säljutbildningar. Något speciellt som den här hojen har - och som andra hojar saknar.

Åtminstone teoretiskt - jag har inte gjort någon seriös marknadsundersökning! :)

jaa det är ju lite så jag tänker också därav frågan. Sen är väl en annan aspekt huruvida en A2-åkare har budget för en sporster..
 
Hallå,

Har köpt en Harley sporster 1200 som jag efter köpet upptäckte är strypt till 34kw och reggad som A2.

är hojjen mer värd som A2 eller är det bara mappa och regga om?

Tack på förhand
Kul! Själv kollat på en HD Sportster. Vad fick du ge och vilken årsmodell? Offtopic, jag vet..
 
Kul! Själv kollat på en HD Sportster. Vad fick du ge och vilken årsmodell? Offtopic, jag vet..
Så det är okej att skriva offtopic bara man nämner det? Ha ha
Är du intresserad av en A2 reggad eller en original?
 
Nu är ju inte jag så insatt i A2 reglerna, men om det är bortstrypt någon enstaka pålle för att få ner vikt/effekt förhållandet till A2 nivå borde det ju finnas potentiellt fler köpare till den.

(alla som får köra A + alla som får köra A2)

Förmodligen avstryptes den redan efter besiktningen dessutom, så den är regad som A2 fast är tillbaka till full effekt (vad det nu är på en Sportster)

Jag skulle inte rega om den
 
Strypa av och mappa om kan du ju göra om den verkligen fortfarande är strypt, regga om den skulle jag inte bry mig om. Som redan påtalats, din hoj kan ju köras av både de som har A och de som har A2. Reggar du om den så att den bara får köras av de som har A så gör du den ju mindre attraktiv för den del av marknaden som bara har A2. Om den över huvud taget fortfarande är strypt och en A-köpare vill ha full effekt så kan de ju helt enkelt ta och strypa av den efter köp, varför bry sig om vilket effekt den har eller vilken klass den tillhör "på pappret" om du nu har en högre behörighet? Den enda som behöver bry sig om sånt är ju den som enbart har en lägre behörighet, eftersom det påverkar huruvida de får köra hojen eller inte.

Jag skulle inte genomföra en regbesiktning, känns som en onödig utgift att betala för något som potentiellt till och med sänker värdet på hojen. Däremot hade jag strypt av den, ifall du nu har A-behörighet. Den enda som kanske kan påverkas av det är ju en nitisk A2 köpare som inte nöjer sig med att hojen har rätt effekt på pappret utan vill ha det även i verkligheten, och då får de väl strypa den igen då. De slipper ju åtminstone att regga om den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top