Harley race olycka.

Jörgen Karlsson skrev:
2673366 "Försöker"? :va Sedan strax efter världskriget, första alltså, har Harley dominerat flattrackracingen. :tungan ;)

Det går faktiskt att köra flattrack med fullsize gatharlisar också! :skrämd
http://www.youtube.com/watch?v=ibM7QASVIkU&NR

/J
De dominerar ju mycket tack vare protektionism de luxe. King Kenny Roberts hade ju en flattrackhoj baserad på Yamahas TZ750 fyrcylindriga tvåtaktare. Han spoade banan med alla Harleys och snabbt som ögat förbjöds den hojen...

Finnishstallion skrev:
2675386 Det kändes skönt va att sätta dit mig va.:tungan Får inhandla en ordbok. Eller :) kankse kommer med den.jag verkar behöva en. Jag retas också. Men tycker du förtjänar mer skit än vad du får när du är en sådan fanatiker av en blysläde o håller till på SH.com underbara värld:tungan :tungan
god jul.

Jag gillar många hojar faktiskt. Att jämföra en HD med en sporthoj är som att jämföra en hotrod med en Porsche. Det är ju dessutom två helt skilda ägarkategorier.
Min hoj är ju antik i många hänseenden. Men den är ett utlopp för mitt tekniska och estetiska sinne. Tycker bara det är kul att retas lite ibland. En del har ju ingen distans till "sitt" märke. Ducati-japstrådar brukar vara kul! :hihi
HD är flintstone, och jag gillar det, framför allt deras rejshojar! Kawasaki H1/H2 är en annan uddahoj jag gillar. Men HD-fanatiker vill jag inte vara.

Sedan kan jag ändå tycka att speedway och flattrack är mer folkliga på ett sätt eftersom det är relativt billiga och tekniskt enkla hojar och därmed mindre av materialsport än rr.

Blysläde! Hrmf! den väger bara 195 kg nuförtiden. 204kg fulltankad. ;)

God jul på dig med!! :)

Gustav O skrev:
2675395 De dominerar ju mycket tack vare protektionism de luxe. King Kenny Roberts hade ju en flattrackhoj baserad på Yamahas TZ750 fyrcylindriga tvåtaktare. Han spoade banan med alla Harleys och snabbt som ögat förbjöds den hojen...

Schh! Jag vet!! :hihi Jag letade efter bilden på hans übercoola Flattrack-TZ750 igår, har lagt upp den här på SH flera ggr tidigare vilket du säkert sett.
Yamaha XS650 var ju även mycket vanlig i flattrack på 70-och 80-talet.

Jo jänkarnas protektionism är lite trist. Men nu körs det ju även rätt mycket med Suzuki och Honda mm.

Det enda fina med de protektionistiska reglerna var nog som sagt att det höll sporten billig och förhindrade att det blev en materialsport. En beggad xr750 är inte så dyr. Likaså finns det en instegsklass där de får modda en sportster 883 efter ett regelverk. Det är tävlingpipor till en sån hoj jag har på min jonne.

Nåväl, jag kan inte så mycket om flattrack. Jag ville bara reta några av de begynnande inläggarna lite, tyckte de skrev okunnigt. Skulle vilja se ett flattracklopp live ngn gång. Vilken skönt twindån det måste vara!

God Jul!

/J

Last edited:
Gustav O skrev:
2675395 De dominerar ju mycket tack vare protektionism de luxe. King Kenny Roberts hade ju en flattrackhoj baserad på Yamahas TZ750 fyrcylindriga tvåtaktare. Han spoade banan med alla Harleys och snabbt som ögat förbjöds den hojen...
Det där är en väldigt glorifierad bild av TZ750 inom flattrack. Sanningen är att KR körde den i ett enda lopp men sedan gick man tillbaka till XS650 eftersom tvåtaktaren var mer eller mindre okontrollerbar på banan.

Han vann förvisso detta enda lopp med några meter, men hojen sopade aldrig banan med konkurrenternas HD, Trajor eller Yammor. Förbjuden blev den först till nästa säsong.

RedBaron skrev:
2675632 Det där är en väldigt glorifierad bild av TZ750 inom flattrack. Sanningen är att KR körde den i ett enda lopp men sedan gick man tillbaka till XS650 eftersom tvåtaktaren var mer eller mindre okontrollerbar på banan.

Han vann förvisso detta enda lopp med några meter, men hojen sopade aldrig banan med konkurrenternas HD, Trajor eller Yammor. Förbjuden blev den först till nästa säsong.
Tack før den upplysningen. Det var mer æn jag visste. Jag trodde som sagt också att Kennys TZ750-flattracker rostade alla hårdare æn så.

Nåvæl Hær ær iaf bilden på besten som jag lagt upp flera ggr tidigare.

Tvåtakt rockar!
KennysBike.jpg

Så skønt klen ram æven på denna. Baksvingen ær ju klenare æn min gamla. Det ær nog inte bara XR750 som hade gått i 2 delar i en smæll som denna tråd handlade om.

Mvh
J

Last edited:
Ojoj! Satan så trevligt med lite flattrack harleysar! Lika kul med trångsynta människor som alltid måste gnälla! :tummenupp

RedBaron skrev:
2675632 Det där är en väldigt glorifierad bild av TZ750 inom flattrack. Sanningen är att KR körde den i ett enda lopp men sedan gick man tillbaka till XS650 eftersom tvåtaktaren var mer eller mindre okontrollerbar på banan.

Då har jag bara fått höra myten. :) Tack för lektionen.
Är inte så insatt i flattrack. Men cool hoj var det i varje fall.

Jörgen Karlsson skrev:
2677637 Tack før den upplysningen. Det var mer æn jag visste. Jag trodde som sagt också att Kennys TZ750-flattracker rostade alla hårdare æn så.

Nåvæl Hær ær iaf bilden på besten som jag lagt upp flera ggr tidigare.

Tvåtakt rockar!
KennysBike.jpg

Så skønt klen ram æven på denna. Baksvingen ær ju klenare æn min gamla. Det ær nog inte bara XR750 som hade gått i 2 delar i en smæll som denna tråd handlade om.

Mvh
J
Vilket monster den ser ut att vara. :yoparty

Last edited:
Gustav O skrev:
2677730 Då har jag bara fått höra myten. :) Tack för lektionen.
Är inte så insatt i flattrack. Men cool hoj var det i varje fall.

Vilket monster den ser ut att vara. :yoparty
Som av en händelse så sprang jag på en detaljerad beskrivning av hojens historia: http://www.superbikeplanet.com/dontpaymeenuff.htm Där talas det om tre lopp, medan http://www.motorcyclemuseum.org/classics/bike.asp?id=42 talar om att han gick till baka till sin twin för racen de två andra försöken.

Intressant är att konstruktören själv, Kel Carruthers, tydligen gick i bräschen för att förbjuda hojen.

Monsterbilder: http://www.superbikeplanet.com/image/archive/robertsindy/index.htm

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda